Avatar billede Bernie2 Novice
30. januar 2021 - 18:21 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Dansk stavekontrold i engelsk Office 2019

Jeg har anskaffet en engelsk office pakke for at undgå de tåbelige danske funktioner i excel - det hedder nu engang If() og ikke hvis().

Jeg mangler dansk stavekontrol. Office foreslår at jeg installerer en danske sprogpakke, men den installerer en hel danske office pakke og så er jeg strandet med de danske funtioner i excel (stort problem) og dansk brugerflade (mindre problem). Jeg skal KUN bruge DK stavekontrol. Virker fint på min firma-installation med engelsk office pakke og DK stavekontrol.
Min windows installation er dansk. På kontoret er den engelsk - kan det gøre en forskel?
Noget bud?
Avatar billede Erik K Ekspert
30. januar 2021 - 20:29 #1
Du kan vel bare vælge dansk som korrektursprog, når du åbner en Word-fil.

Det virker fint på min danske officepakke og jeg skifter uden problemer stavekontrol fra dansk til engelsk eller tysk, alt efter hvilket sprog jeg lige skriver i.

Jeg kan næppe tro, at den engelske version ikke har den mulighed, men kan ikke teste det, da jeg kun har den danske.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
31. januar 2021 - 11:40 #3
Uddybende forklaring, som måske kan hjælpe:
Sproget i Office er i princippet uafhængigt af sproget i Windows.

Det er korrekt, at du har brug for at installere noget ekstra for at få dansk stavekontrol, da sprogværktøjer til dansk ikke er med i engelsk version af Office.

Du skriver: "Office foreslår at jeg installerer en danske sprogpakke, men den installerer en hel danske office pakke...": Det er sådan, det virker generelt i alle nyere versioner af Office. Det betyder, at du både får korrekturværktøjer til rådighed, og at du får mulighed for at skifte sprog i Office-programmeres brugergrænseflade. Men du kan så selv vælge, hvilket af sprogene, Office-programmerne skal vises på. Derfor kan du stadig få programmerne vist på engelsk.

I artiklen https://support.microsoft.com/da-dk/office/language-accessory-pack-for-office-82ee1236-0f9a-45ee-9c72-05b026ee809f, som ErikHg henviste til: Se under ”Trin 2: Konfigurer Office-sprog”. Du skal bevare Office-visningssprog som engelsk (sproget, som bruges i Ribbon, dialogbokse m.m.). Hvis installationen har ændret visningssproget til dansk, så vælg engelsk (kræver genstart af programmet, for at det slår igennem). Visningssproget gælder for ALLE Office-programmer.

For at bruge dansk stavekontrol, efter at du har installeret dansk, skal du sætte tekst/typografier til dansk via dialogboksen Language (Angiv sprog, hvis dansk). Mere info i min artikel her: https://www.thedoctools.com/wordtips/hvis-stavekontrol-ikke-virker-som-forventet-i-word/
Avatar billede Bernie2 Novice
31. januar 2021 - 12:06 #4
Erik K: Nej det kan man ikke - får denne fejl under kommando bjælken: "Missing proofing tools. Text in Danish is not being checked" og en mulighed for at downloaded proofing tools og future updates. Det man får er en danske installation af office pakken  med f.eks. danske funktionsnavne i excel.

Erik Hg: Dit først link installerer i stedet en rent dansk officepakke - samme problem som overnfor.
Dit andet link havde jeg fundet selv - men har ikke C:Programmer\Fælles filer\Microsoft Shared\Proof  - har også søgt efter "Microsoft shared" eller MSSP*.LEX (navnet på filerne i pakken - * er landekode for sproget) uden at de findes på min PC.
Avatar billede Erik K Ekspert
31. januar 2021 - 12:19 #5
Den melding du får skyldes at du ikke har hentet den danske sprogpakke.
Det skal gøres først for at man kan vælge sprog.

Efter download har du stadig den engelske version af office, men du kan så skifte sprog ved f.eks. stavekontrol.
Avatar billede ErikHg Ekspert
31. januar 2021 - 12:53 #6
#4 Jeg håbede at linket kunne hjælpe. Jeg er ikke meget inde i disse dele. Jeg anvender selv Office 2019 i danske udgave, men kender ikke alle de funktioner Office 2019 giver mulighed for..
Der er uden tvivl meget mere, men har ikke sat mig ind i det, da jeg ikke har brug for det.
Avatar billede Bernie2 Novice
31. januar 2021 - 12:55 #7
Tak Lene - du satte det på plads og nu virker det :-)