Avatar billede Jadl_2990 Juniormester
06. februar 2021 - 21:17 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvordan tilrettes "formatet" korrekt???????

Arrrrrhhhh hvor det driller!

Jeg har to Excel ark som er udtræk fra noget ældre software.
Serie nr  Grp          fundet Bach
45637      123
388          229
74494      1506D
...              ...
65000 rækker...

Et andet ark.
Grp        Batch
123          A
500          B
1506C      F

Når jeg laver en lookup, så finder den ikke værdierne???
Jeg sætter formatet til "std." retter det til "tal" => 123 ->123,00 retter til tekst => 123,00->123 på alle kollonner i de to ark.

Med lookup vil jeg finde "fundet batch" for hvert af serie nr. ud fra Grp.
Det virker hvis jeg indskriver:
Grp      Batch  Serie nr  Grp      fundet Bach
123        A        45637      123      =Xlookup(D2,A2:A3,B2:B3,"ukendt)  =A
500        B      388          229      =Xlookup(D3,A2:A3,B2:B3,"ukendt) =ukendt
Da 229 ikke er i Kol. A
Min konklusion er at formatet på de importerede data er forkerte og de rette sig ikke selvom jeg retter formaterne rundt .

Jeg har set en video, hvor man sættet B1=A1 så får man to ens kolonner. Derefter trække man B kolonnen til højre på en måde og placere den i kolonne B igen og så er formlerne væk og værdierne er de samme i kolonne A og B, jeg håber at formatet i Kol. B er forståeligt for Excel selv.
Er der nogen der kan hjælpe mig med at konvertere formatet til "tekst" for alle værdier, so mine "lookup" funktioner virker????
Avatar billede Jan K Ekspert
06. februar 2021 - 23:25 #1
Hvis indholdet er tekst, kan du nok ikke ændre dette, ved bare at formatere som tal, men skal ændre dem til at være tal.

Skriv 1 i en celle. Kopier denne celle. Makrer alle celler i A kolonnen og vælg Indsæt speciel. Marker Multiplicer og klik OK.
Avatar billede Jadl_2990 Juniormester
07. februar 2021 - 09:42 #2
Jan K Det ændre ikke formatet når Grp = 1506C. Alle værdierne skal konverteres til "tekst" så min lookup leder efter en tekst, blandt tekster, og sender en tekst tilbage.

Måske kan jeg bruge den funktion som sammenligner indholdet i to koloner og  giver 1 ud for dem der er i begge lister og 0 ud for dem som ikke er begge lister.
Er det MATCH og INDEX, jeg skal ud i?

Jeg arbejder i Excel365 DK, glemte jeg i spørgsmålet.
07. februar 2021 - 10:40 #3
Hej Jadl_2990
Prøv at se denne youtube-video (8 minutter). Måske kan den hjælpe dig videre.
Der er forskellige simpel måder at ændre celle-format fra 'text' til 'number'
07. februar 2021 - 10:41 #4
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
07. februar 2021 - 11:34 #5
Igen et af de tilfælde hvor det ville være tusind gange lettere at give brugbar hjælp, hvis du uploadede en fil til Dropbox, der illustrerer problemet.
Avatar billede Jan K Ekspert
07. februar 2021 - 12:28 #6
Hvis det allerede er tekst, er problemet nok et andet, fx at der i de oprindelige data findes ekstra blanke, ikke synlige tegn eller noget i samme stil. Det kan være vanskeligt at undersøge, hvis du har mange data, og ikke mindst hvis de står i "tilfældig" orden.

Prøv at se denne video

https://www.youtube.com/watch?v=Wak2whyaVns
Avatar billede ebea Ekspert
07. februar 2021 - 19:10 #7
Jeg har ikke selv funktionen XLOOKUP (Excel 365).
Men en simpel indeks match funktion, kan lave det samme.

F.eks.:  =INDEKS(A2:A4;SAMMENLIGN($C$1;B2:B4;0))

I eks. er serie nr. i kolonne A, og Grp. nr. i kolonne B.
$C$1  er det Grp. Nr. du skriver for at finde serie nr.
Avatar billede Mads32 Ekspert
07. februar 2021 - 22:57 #8
Hej

Jeg vil som xl-entusiasten forslå at du uploader en fil, eller en del af filen hvor du ikke har lavet noget ved formaterne.    Så kan vi måske tjekke formater, og se hvad problemet er. NU gættes der på alle mulige og umulige senarer.

m v h mads32
Avatar billede Jadl_2990 Juniormester
19. marts 2021 - 12:29 #9
UNDSKYLD! Det er lang tid siden jeg har været her forbi.
Jeg fandt aldrig en løsning, men nok kun mere en formodet årsag.

Data kom fra et ERP system og et andet system. Data havde "formodentligt" et format som Excel ikke kunne se som rene tal eller tekst.

Jeg endte med at gennemgå alle posterne da en del grp. ikke blev anvendt, så listen var ikke så lang som frygtet.

Det var der ingen der blev klogere af i fora, men det blev vejen ud af udfordringen.

Tak for jeres opmærksomhed for opgaven!