Avatar billede AnotherNielsen Praktikant
09. februar 2021 - 12:48 Der er 8 kommentarer

Kan computer reddes?

Hej,

Jeg købte i 2017 en Acer Aspire E15 og medbragte den på en ferie i Asien, hvor jeg er ret sikker på at jeg via netværket på hotellet fik uvelkomment besøg og at der blev installeret noget snavs af en art. Det virkede lidt henimod en form for fjernstyring, så jeg valgte at købe en ny for at undgå unødige  risici.

Nu har jeg dog stærkt brug for informationer der ligger på den, men kan ikke få startet den op. Ved første opstart sagde den på blå  skærm, at den ville genstarte og derefter foretage reparationer , efterfølgende kommer Acer logoet  frem og  den "udfører diagnosticering". Så kommer blå skærm med "automatisk reparation - din pc er ikke startet korrekt, tryk på genstart eller avancerede". Genstarter og Acer logoet kommer frem og derefter blå  skærm og dernæst "forbereder automatisk reparation".

Og det gentager så sig selv og går i ring, også som jeg husker det i 2017.

Er der nogen som helst mulighed for at jeg kan få  sparket den igang  igen?
Avatar billede 220661 Ekspert
09. februar 2021 - 12:52 #1
Prøv når du får tændt den og du ser mindste aktivitet på den at tvangds nedlukke den ved at holde start knappen nede. Gør dette 3 gange. Den 4 gang du tænder lader du den køre.
Kommer der så en blå recovery skærm frem?
vis der gør bør du herinde kunne få mulighed for nulstilling af pc.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. februar 2021 - 12:54 #2
Avatar billede AnotherNielsen Praktikant
09. februar 2021 - 12:57 #3
Hej, jeg har faktisk prøvet at gå ind i den nulstilling, men det får jeg ikke lov til. Jeg ryger bare tilbage i samme som før.
Avatar billede kurt54 Ekspert
09. februar 2021 - 13:00 #4
Boot op fra et andet medie - en live linux - eller Hirens Boot DVD ( på usb stik). derfra kan du se og kopiere ting fra harddisken medmindre den er kryptograferet.
Avatar billede INK Ekspert
09. februar 2021 - 13:01 #5
Der er 2 udfordringer. Den første er at redde dine data. Demonter harddisken og sæt den i en usb/sata holder og fisk data med din nye pc.
Den anden er geninstallation af Win10 på din gamle pc.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. februar 2021 - 13:08 #6
#3 Så skal der et installationsmedie til at få den tilbage.
Men da du har noget på disken så skal dette ud først. Formoder din nye pc også er en bærbar så direkte montere disken fra gammel pc er sikkert ikke muligt. Så muligheden er enten købe en dock eller usb sata adapter men kan montere disken i eller en live usb som Kurt54 er inde på.
Hvis du har en løs ekstern harddisk er løsningen med live cd den du hurtigst vil komme videre fra da dock formodentligt skal bestilles.
Avatar billede Rune1983 Ekspert
09. februar 2021 - 14:12 #7
For at få liv i bærbaren kunne du også købe en ny SSD (koster ik ret meget) og smide i den. Hent installation af windows 10 og boot fra USB ... din nøgle står jo nok på bagsiden af din maskine med hensyn til windows registrering? Så burde du kunne bruge din maskine.

At få fisket dataene ud af den gamle harddisk må jeg nok gå med enten Kurt eller Ink.
Avatar billede AnotherNielsen Praktikant
09. februar 2021 - 16:49 #8
Tak for input allesammen, det vil jeg gå igang med og se om jeg kan løse. :-)