Avatar billede arnepedersen Forsker
10. februar 2021 - 10:24 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Peugeot 308 fejl.

Pludselig lyser konstant et mærke på instrumentbrættet. Ved eftersyn viser det sig at være autodiagnosticering af motor.
Det kan være noget med partikkefilter eller katalysator m.m. har jeg læst.
Har også hørt at udskiftning af katalysator er ret dyrt.

Nu vil jeg gerne hør om i har erfaringer med dette. Og om i har et tip om hvor, oh hvordan det er billigst. Jeg bor i Lyngby ved København.
Avatar billede Peter Forsker
10. februar 2021 - 10:56 #1
Det kan være hvad som helst i dit motorrum der melder fejl, men oftest er det som du siger en lambdasonde der melder fejl, men du er nødt til at få en tester på dit OBD stik.
Alternativ hvis du ikke vil ofre en test hos en mekanikker kan du købe en tester i Biltema, f.eks https://www.biltema.dk/bil---mc/varkstedsudstyr/testinstrumenter/fejlkodelasere/fejlkodeudlaser-2000040208, den kan spare dig for mange værkstedsregninger i fremtiden.
Jeg er desværre fra fyn, så lidt langt for dig
Avatar billede Peter Forsker
10. februar 2021 - 11:01 #2
Det er meget sjældent katalysator eller partikelfilter
Avatar billede arnepedersen Forsker
10. februar 2021 - 11:17 #3
Peter det lyder interessant. Mener du den kan bruges på min bil?
Og det kan være jeg skal eftersøge et godt menneske der har sådan en, og kan aflæse den nær Lyngby.
Avatar billede Peter Forsker
10. februar 2021 - 12:55 #4
Helt sikker vil den virke på din bil,
Du kommer ikke forbi fyn af og til... vel ? ellers har jeg en professionel tester
Avatar billede kurt54 Ekspert
10. februar 2021 - 13:05 #5
En af de gode ting ved EU er de sætter krav og standarder - der findes mange odb2 readers -jeg ville nok gå efter en med app - det giver flere nuligheder for at gemme og maile resuktater.

https://www.google.com/search?q=mobilscan&client=opera&hs=cPC&sxsrf=ALeKk02V-eB9Mxn2nt9DLXCR-cZMgx3_CA:1612958405035&source=lnms&sa=X&ved=0ahUKEwiMxZOmot_uAhUmtYsKHU4UDSYQ_AUIwQEoAA&biw=1240&bih=579
Avatar billede Peter Forsker
10. februar 2021 - 13:16 #6
Det kan du have ret i Kurt, men for hr og fru Danmark der bare skal have et hurtigt overblik er det rigeligt med lille en fra f.eks Biltema, det er noget andet hvis man roder en del med biler, eller er selvstændig som mig, vi kræver noget mere
Avatar billede arnepedersen Forsker
10. februar 2021 - 13:46 #7
tak Peter. Desværre kommer jeg ikke meget ud i disse tider. men hjertelig tak for dit råd. Jeg leder efter en måler på dansk.
Avatar billede Peter Forsker
10. februar 2021 - 14:40 #8
selv tak, den jeg linker til i mit første indlæg har dansk sprog, og skulle du en dag få en VAG (vw, skoda. audi osv) har den endda udvidede protokoller der understøttes af den.
Det er dog en billig tester der ikke er god til "live" diagnose, der ska du bruge en som jeg f.eks har, de koster også "kun" fra 40.000 + årligt abonnement og opefter, men totalt overkill for dig
Avatar billede Peter Forsker
10. februar 2021 - 14:44 #9
Thansen har dem også, og begge vil gerne sende til dig

De har også en som Kurt foreslog https://www.thansen.dk/bil/udstyr/eludstyr/diagnosevaerktoj-og-obd-scanner/mobilscan-for-android-telefon/n-238563239/pn-238563237/
Avatar billede Peter Forsker
10. februar 2021 - 14:56 #10
Når du har fundet fejlkoden, kan du finde forklaring på den her: https://www.obd-codes.com/trouble_codes/ Det er en kode der ser nogenlunde ud som P1234
Og så vender du bare tilbage med spørgsmål 🙂
Avatar billede Peter Forsker
10. februar 2021 - 14:57 #11
Avatar billede Peter Forsker
10. februar 2021 - 15:05 #12
ved nærmere gennemsyn, vil jeg anbefale THansen's
Avatar billede arnepedersen Forsker
11. februar 2021 - 09:48 #13
Jeg har nu købt den anbefalede fra THansen. Dog fandt jeg den 100 kr. billigere hos Av-cables.dk.
Nu ser jeg hvordan det går med at måle min bil. Jeg får måske problemer med det, men så håber jeg at kunne trække på Jer igen.
Tusinde tak for hjælpen.
Arne
Avatar billede arnepedersen Forsker
11. februar 2021 - 15:41 #14
Har målt på bilen nu. Og uhh aner ikke hvordan jeg skal tolke resultatet. På raporten skriver den at 3 sensorer ud af 36 har værdier uden for normalområdet. 0 fejlkoder fundet. Men lampen lyser stadig med symbolet. autodiagnosticering af motor.
Mangler en guide til stikket jeg har købt.
Avatar billede arnepedersen Forsker
14. februar 2021 - 13:06 #15
Dumme mig. Har købt en tester til Android Smartphone. Den virker selvfølgelig ikke på min iPhone. Og jeg kender ingen der har Android telefon. Må tale med forhandleren i morgen. God søndag fra mig.
Avatar billede arnepedersen Forsker
15. februar 2021 - 09:38 #16
Jeg har nu fået løst mit problem. Med stor hjælp fra Peter. Han har brugt meget tid for at løse mit problem. Tusinde gange tak Peter.
Avatar billede Peter Forsker
16. februar 2021 - 13:35 #17
Det var da så lidt Arne
Avatar billede MX Nord ApS Praktikant
26. februar 2023 - 11:54 #18
Hej Arne,
Du kan selv købe en OBD2 fejlkodelæser i f.eks. elgiganten og aflæse (og måske fjerne) fejlen.

Mvh
Bo
https://mxnord.dk