Avatar billede Noob Novice
12. februar 2021 - 13:27 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

PC fryser i et par sekunder

Hej

Min pc fryser i et par sekunder i Windows.
det sker ca hver 5-10 sekunder at den fryser i ca 2 sekunder.
non helt i sort, og jeg er nød til og hardboot
Det vil sige at jeg kan intet flytte og billedet bare er frosset fast.
Den fryser ikke i bios, der kan jeg side og klikke rundt og flytte på musen uden noget fryser.
det skete bare her for et par dage siden da jeg tændte maskinen. intet nyt hardware eller noget.
Jeg får ikke fejl på noget
Ting jeg har prøvet uden og finde nogen hjælp er:
Tjekket om de er et varme problem. slet ikke
opdatere drivere til alt. tjek
kører error check både på ssd og ram uden og finde fejl. har ligefrem opdateret firmware på ssd.
reinstalleret windows.
tjekket bios update.
scannet efter vira.
reset bios.
slukket helt ned for maskinen i 10 min.

Nogle af jer der har en god ide til hvad jeg kan gøre ?
Avatar billede 220661 Ekspert
12. februar 2021 - 14:35 #1
Er det bærbar eller stationær pc?
Hvis det er stationær og du har flere diske mm koblet på bundkortet kunne man prøve at koble alt unødvendigt fra computeren for at se om det ændrer på noget.
Avatar billede milter Ekspert
12. februar 2021 - 16:12 #2
Du skriver: "...det sker ca hver 5-10 sekunder at den fryser i ca 2 sekunder.
non helt i sort, og jeg er nød til og hardboot..."

Hvordan kan du så have foretaget alle de test? Der må have været perioder, hvor den arbejder normalt. Hvordan har du fået den til at arbejde normalt?
Avatar billede Noob Novice
12. februar 2021 - 17:40 #3
Det er en stationær.
Jeg har prøvet og koble alt fra jeg kan, pt er det cpu, gpu, ssd, ram og køler der er koblet til bundkortet.

Jeg har lavet test med tålmodighed, når den fryser, så crasher den ikke. det er bare som om den sætter alt på pause.
Nogle få af gangene når den fryser, går ofte flere timer. så går skærmen i sort og jeg er nød til og reboot.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. februar 2021 - 18:09 #4
Hvad skrives der i logbogen?
Avatar billede ErikHg Ekspert
12. februar 2021 - 18:13 #5
Hvad med temperaturen? Er der godt med støv i maskinen kan komponenterne ikke komme at med varmen. Måske en rensning vil hjælpe.

En rensning kan foretages med trykluft på dåse eller med en støvsuger. Hold kabinet-blæserne fast således at disse ikke kommer op i for høje omdrejninger, der kan medføre ødelagte lejer.

https://www.thansen.dk/bil/bilpleje/indvendig-pleje/trykluft-spray-400-ml-optimize/n1227191980/pn-519942106/
Avatar billede Noob Novice
12. februar 2021 - 19:40 #6
Der er ikke noget problem med støv og varme.
det var noget af første jeg tjekkede da det begyndte.

"Hvad skrives der i logbogen?"  ehh, der må jeg melde pas
Avatar billede milter Ekspert
12. februar 2021 - 19:44 #7
Jeg har stadig ikke helt forstået, hvornår og hvordan den fryser. Er det ved start, er det midt i et bestemt program, er det ved et bestemt klik på en funktion, eller ...?

Og kan du få gang i den igen med en genstart efter "... det er bare som om den sætter alt på pause." ?
Avatar billede Noob Novice
12. februar 2021 - 20:07 #8
Den er hele tiden, selv under login skærmen kan den fryse, der er ikke rigtig noget jeg kan gøre for at fremprovokere det. selv når maskinen er genstartet og jeg bare kigger på skrivebord og flytter musen fra side til side sker det, så kan jeg ikke flytte musen i et sekund eller to. eller mens jeg er i browser og prøver og prøver og skrive her.
Jeg har prøvet og gå på time.is for at se om den også fryser selv om jeg ikke bruger mus/keybord. og det gør den.
nogle gange går der 30-40 sekunder. men for det meste er det omkring 10 sekunder. og fryser for det meste i 1-2 sekunder, sjældent mere end det
Avatar billede Noob Novice
12. februar 2021 - 20:07 #9
eneste tidspunkt jeg ikke har oplevet at den fryser er i bios
Avatar billede milter Ekspert
12. februar 2021 - 20:20 #10
Igen, hvis det sker så ofte og så længe. hvordan er det så lykkedes dig at lave alle de ting, du beskriver i dit spørgsmål, altså :

Tjekket om de er et varme problem. slet ikke
opdatere drivere til alt. tjek
kører error check både på ssd og ram uden og finde fejl. har ligefrem opdateret firmware på ssd.
reinstalleret windows.
tjekket bios update.
scannet efter vira.
reset bios.
slukket helt ned for maskinen i 10 min.

Den bedste måde at finde synderen på er ved at finde et mønster i den måde, din PC opfører sig på. Og det indebærer f.eks. at finde ud af, hvornår og måske hvorfor den virker længe nok til f.eks. at du kan lave  "error check både på ssd og ram.
Avatar billede Noob Novice
12. februar 2021 - 20:20 #11
når den bare fryser i de få sekunder er det som om man trykker på pause.
men i sort. og der er jeg nød til genstart
Avatar billede Noob Novice
12. februar 2021 - 20:24 #12
Som jeg skriver, så er der ikke rigtig noget mønster i det. og da maskinen "blot" fryser men ikke crasher. så jeg kan få den til og gøre det meste, ud over at ikke fryse -)
Avatar billede Noob Novice
12. februar 2021 - 20:27 #13
for eksempel så kopierede jeg filer over på nas inden jeg reinstalleret Windows. den pop op hvor man kan se overførelses hastigheden i, kunne man så at den gå op i fart, for så og gå på nul, og få fat igen efter et par sekunder hvor den fortsat hvor den var kommet til
Avatar billede Noob Novice
12. februar 2021 - 20:31 #14
error check af ram krævede  genstart hvor den kører test inden start af Windows kørte uden og fryse.
så det nærmeste jeg har på et mønster er at det sker kun i windows. men da jeg har reinstaleret det uden nogen løsning, så ved jeg ikke hvad jeg eller kan gøre ved windows
Avatar billede milter Ekspert
12. februar 2021 - 20:41 #15
Så du havde altså problemet et stykke tid, hvorefter du geninstallerede Windows i et forsøg på at løse det? Geninstallerede du alle driverne til computeren i samme omgang?

Prøv at kigge her:

https://www.techjunkie.com/computer-keeps-freezing-every-few-seconds/

Og hvilken computer drejer det sig om, dvs. fabrikant og model?

Og hvor længe har du haft problemet?
Avatar billede Noob Novice
12. februar 2021 - 21:02 #16
Det startede for et par dage siden.
Jeg prøvede at opdatere alt inden jeg gik løs med selve Windows.
Jeg installerede også nye drivere igen efter ny Windows.
Nu er jeg ved og prøve at installere Windows helt fra bunden hvor jeg formatere osv. Da jeg "kun" oplever problemer i Windows, tænker jeg at det er et forsøg og prøve igen
Avatar billede Noob Novice
12. februar 2021 - 21:03 #17
Det er en selvbyg. ASUS bundkort, gigabit GPU. AMD 3600. Corsair nvme SSD. Windows pro. Corsair PSU
Avatar billede milter Ekspert
12. februar 2021 - 21:43 #18
Har du haft problemet helt fra starten, eller...?
Avatar billede Noob Novice
12. februar 2021 - 22:06 #19
nej. aldrig haft dem før
Avatar billede Noob Novice
12. februar 2021 - 23:30 #20
Lader til anden geninstalering har løst til. nu er den ikke frosset i over en time.
må ha været en eller anden update der ikke er kommet ordenligt ind der har lavet en masser rod i systemet.

Men men, så fik jeg da også lige brugt en go omgang timer over de sidste par dage på det.