Avatar billede anne_aat Mester
18. februar 2021 - 09:27 Der er 4 kommentarer

Celle summer for hele kollonner

Hej Eksperter,

Jeg anvender excel til at lave rapporteringsfiler, hvor den trækker data fra et par tusinde andre excelark, og lister data op i rækker alt efter cellenavn. I en af kolonnerne, har jeg sat følgende formel ind: =sum(RC[-2]:RC[-1]). Men i den første den beregner tager den summen af hele kolonner, og ikke blot de to celler, som den gøre næstefter i de resterende celler i resten af kolonnen, og som jeg egentlig gerne vil have den til. Når jeg ændre det, som den gør ligesom den nedenstående celle og gemmer, så overskriver den dette når jeg køre min rapport igen.

Eks.
Pris                Afgift                  Samlet pris
1                    2                      19
5                    6                      11
2                    3                        5

Har I et bud på hvad jeg kan gøre for at ændre dette?
Avatar billede anne_aat Mester
18. februar 2021 - 09:49 #1
Jeg tror måske det er tabellen der ændre formlen når jeg opdatere den - nogen der ved hvordan jeg får den til at lade være med det?
Avatar billede ebea Ekspert
18. februar 2021 - 10:02 #2
Er det med vilje at du bruger R1C1 i dine indstillinger? Det kan være lidt forvirrende, især ved sum af områder.
Og ud fra din opstilling, er det lidt svært at gennemskue problemstillingen, sammenholdt med din forklaring, bortset fra at der vises sum af 2 celler.

Så kan du ikke forklare det lidt mere detaljeret.
Avatar billede anne_aat Mester
18. februar 2021 - 10:06 #3
Nej det er ikke med vilje, og jeg er ikke helt med på hvorfor vi gør det. Jeg har overtaget fra en tidligere medarbejder.

Problemet er at under samlet pris burde der stå 3 i første række (1+2) - men den ligger alle tal sammen for de to kolonner (1+2+5+6+2+3). I næste række gør den det rigtigt.

Giver det mening?
Avatar billede ebea Ekspert
18. februar 2021 - 10:53 #4
Det med R1C1 indstilling, kan du ændre, ved at gå ind "Filer", "indstillinger" og "Formler", og så fjern flueben fra R1C1-referencetype.

Uden at have set dit Ark, og hvordan opstillinger er, er det svært at sige eksakt, hvorfor.
Prøv først at ændre den indstilling jeg refererede til. Og hvis resultatet er det samme, så prøv at lave et lille eksempel ark, og upload (brug evt. www.dropbox.com)