Avatar billede mergelspir Seniormester
19. februar 2021 - 16:57 Der er 4 kommentarer

Hvordan kalder man en funktion fra et Linux web-CGI-script?

Jeg har to CGI scripts med den samme funktion: logmsg. I det første script fungerer log-funktionen fint. I det andet script kan jeg ikke få log-funktionen til at skrive i log-filen.

Følgende script (testlog.cgi) virker fint. Det skriver i logfilen, når jeg kører det fra en Linux command prompt:

#!/bin/bash
LOG_FILE=$(date +"%Y%m%dlog.txt")
LOG_TIME=$(date +"[%Y %m %d %T]")
function logmsg {
echo "$LOG_TIME ${*}" >> $HOME/log/${LOG_FILE}
}
echo "testlog"
echo ${LOG_FILE}
echo ${LOG_TIME}
logmsg "testlog"

Det andet script (testhtml.cgi) skriver pænt nok i mit Firefox browser-vindue, når jeg kalder det fra Firefox. Men skriver *ikke* noget i log-filen. Hvorfor ikke?!?

#!/bin/bash
LOG_FILE=$(date +"%Y%m%dlog.txt")
LOG_TIME=$(date +"[%Y %m %d %T]")
function logmsg {
echo "$LOG_TIME ${*}" >> $HOME/log/${LOG_FILE}
}
logmsg "testhtml.cgi"
echo 'Content-type: text/html'
echo ''
echo '<html><head><title>Test of testhtml.cgi</title></head><body>'
echo 'testhtml.cgi'
echo '</body>'
echo '</html>'
exit 0

Jeg mistænker $HOME for at være synderen.
Måske $HOME ikke er den samme i de to eksempler, selvom de to scripts ligge i samme katalog på linux-serveren.
MEN, jeg kan kun finde ud af at skrive $HOME ud i testlog.cgi
Jeg kan ikke finde ud af at skrive $HOME ud i testhtml.cgi
Det er den rene elendighed...

Hjælp!!

Med venlig hilsen
Allan
Avatar billede arne_v Ekspert
19. februar 2021 - 17:13 #1
$HOME for en interaktiv bruger er brugernavnets hjemme katalog.

CGI scripts køres normalt under en nobody account, så gudern må vide hvad $HOME er eller om den overhovedet er sat.

Så oplagt spørgsmål er: virker det med en fuld hardcoded sti altså uden $HOME?
Avatar billede mergelspir Seniormester
19. februar 2021 - 18:49 #2
Jeg har nu prøvet med både en hardcoded absolut sti og en relativ sti.
Der er ikke skrevet noget i den bestående logfil.
Der er heller ikke oprettet nogen ny logfil andetsteds.
Er det muligt at få en fejlkode, hvis jeg nu tilfældigvis prøver at skrive log-filen i et katalog, der ikke kan skrives i?
Avatar billede arne_v Ekspert
19. februar 2021 - 19:14 #3
Det kunne være problemet.

Har en nobody process skrive adgang til filen?
Avatar billede mergelspir Seniormester
19. februar 2021 - 20:47 #4
Det burde den have.
For at være helt sikker, har jeg nu sat rettigheder på log-filen til 666 (de var før 644), men det gør ingen forskel.
Altså:
Rettighederne til /log - kataloget er 722.
Rettighederne til /20210219log.txt filen er nu 666 (rettet fra 644)
log-filen ligger her: <account>/log/20210219log.txt
CGI-script ligger her: <account>/public-html/<domaine>/cgi-bin/testhtml.cgi