Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
20. februar 2021 - 22:25 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Hvilket mærke har dette, Sort&Hvide fjernsyn ?

151700551_10224483797593333_8511946915663122552_o

Jeg ved ikke om man kan se billedet ????

Men jeg ville gerne vide hvilket mærke dette sort & hvide fjernsyn er ?

(Kopieret fra FB).

Det var familiens første fjernsyn. Vi fik det 1955.
Da jeg var 5 år.
*
Men jeg har glemt mærket.
(Gik jeg, måske, heller ikke så meget op i, som barn)
*
Det står på Arbejdermuseet. Har set det. Men der er jo lukket.
Så der kan man ikke gå ind.
*
God Lørdag & Søndag til jer
Avatar billede kurtba Ekspert
20. februar 2021 - 23:00 #1
Der er ikke noget billede at se, fordi du kan ikke vedhæfte billeder her i forum.
Upload det i stedet for og læg et link her. Det kan du f.eks. gøre her:
https://da.imgbb.com/
Avatar billede 220661 Ekspert
20. februar 2021 - 23:10 #2
Prøv se på side 2 i linket her om der er et af navnene du kommer til at huske: Der var over 30 fjernsynsmærker i midt 50'erne https://slks.dk/fileadmin/user_upload/dokumenter/medier/Tv/Generelt/Fjernsynets_historie_Erling_Madsen_BFE.pdf
Avatar billede 220661 Ekspert
20. februar 2021 - 23:10 #3
Rettelse side 3 i linket
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
20. februar 2021 - 23:15 #4
Tak for hurtigt svar. Kigger på det i morgen .....
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
21. februar 2021 - 09:05 #5
Spændende artikel, 220661.

Jeg har uploadet billedet, kurtba.
Kan man se det ?
Avatar billede claes57 Ekspert
21. februar 2021 - 09:32 #6
#5 - en gang til, og når du ser kvitteringssiden med at upload er gennemført, så er der på siden også et Del kode, og i det nederste flet står noget med https://
kør musen ned i det felt, og der er en 'kopier' knap til højre i feltet - klik på den.
Så tilbage herind, og i et nyt svar højreklikker du, og vælger 'sæt ind' (så din https:// osv vises. klik opret, og vi kan bruge det link til at se billedet.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. februar 2021 - 10:04 #7
#5 Ja det er ren nostalgi :-)
Avatar billede poko1 Ekspert
21. februar 2021 - 10:57 #8
Sådan så mine forældres TV ud i 1952. Min far lavede Antenner.
Vi kunne kun se ARD. TV Kiel og 1 time prøveudsendelser fra TV Fyn.
https://ibb.co/XVrT6dK
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
21. februar 2021 - 11:16 #9
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
21. februar 2021 - 11:17 #10
Nu virker det vist - Tak, claes57
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
21. februar 2021 - 11:18 #11
poko1 - det er da et flot fjernsyn !
Avatar billede poko1 Ekspert
21. februar 2021 - 11:22 #12
Avatar billede 220661 Ekspert
21. februar 2021 - 11:32 #13
Avatar billede 220661 Ekspert
21. februar 2021 - 11:35 #14
Bemærk lige at knapper mangler på det billede jeg har linket op.
Bemærk også gardinet ved siden af tv. Det matcher det billede du lagde op jørn.
Avatar billede Mikael Ekspert
21. februar 2021 - 11:37 #15
Mine forældre købte omkring 1962 et "fint Teak" sort/hvidt Tor tv brugt.

Jeg husker, at der var mange "metoder" til at få farver på skærmen.
Bl.a. at HVIS man trak en nylonstrømpe over skærmen, så kom billedet i farver.
(Desværre virkede det ikke ret godt) ;)

Senere "lovede" min far, som var malermester, at NU havde han ændret det sort/hvide tv til et farve tv.
Vi halvstore unger, var fulde af forventning. (Men ikke ret længe)
Han havde malet hele fjernsynet i en. "iflg. ham" pæn matgrøn farve.

Senere kom båndoptageren. Som vi unger kun kunne drømme om.
Far fortalte med overbevisning, at han med få midler havde lavet en båndoptager.

Igen var vi unger fulde af forventning, da han seriøst viste os "hans" hjemmebygget båndoptager.

Han havde bukket et stykke ståltråd, så der var en krog i enden.
Med den krog viste han os "nu skuffet unger" hvordan han nemt kunne tage et løst stykke bånd op.
Tja. okay.. Det VAR jo korrekt nok en "båndoptager" ;)
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
21. februar 2021 - 11:49 #16
Ja, det er vist et Eltra TV.
*
På midten var der en box, man kunne tage ud. lange ledninger.
Så kunne man justere lyd og biled fra lænestolen.
Fjernbetjening.
(Brugte vi nu ikke så tit).
Vi boede på 5. sal i en lejlighed på Nørrebro.
Min Far lavede forskellige ting. Fra "Populær Mekanik".
Bl. a en antenne. Og vi kunne se både Sverige og Tyskland.
Foruden Danmark. - Tak til alle for deltagelsen ...
Avatar billede 220661 Ekspert
21. februar 2021 - 11:51 #17
Velbekomme :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
21. februar 2021 - 13:12 #18
Min mor havde læst Tykke Niels i sin ungdom, så vores tv var rødt som neglelak (og min søsters skrivebord fik samme tur). Grundet vor placering nord for Kbh, så var dr og svensk eneste muligheder.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
21. februar 2021 - 13:59 #19
Min Far havde Tykke Niels bøger. Og Flemming bøger. Og Jan bøger. - Jeg læste dem, senere.
Avatar billede Peter Guru
21. februar 2021 - 14:01 #20
I nogle af disse fjernsyn sad selen ensrettere. Hvis en af disse brændte af lugtede omgivelserne af væltet l....
Har prøvet det og blev meget upopulær selv om det ikke var min skyld. Gennemtræk fra gadedøren til værkstedets dør til gården samt alle vinduerne.
Avatar billede Mikael Ekspert
21. februar 2021 - 14:04 #21
Tror sgu´ at tråden ramte målgruppen "født i 50`erne evt. tidligt i 60´erne" ;)
Avatar billede Mikael Ekspert
21. februar 2021 - 14:10 #22
#20 Ja det var tider..
Min far havde forsynet en højtaler med et alm. 220 V hanstik.
Så de kunne lytte til musik på terrassen via en forlængerledning tilsluttet radioen i stuen.

Det virkede fint. Indtil min yngre bror skulle prøve, om det hanstik passede i en 220 V kontakt..

Det passe fint MEN. Han kom tidligt i seng den aften ;)
Avatar billede Peter Guru
21. februar 2021 - 14:28 #23
#21

Ikke helt galt, men farve TV’et var altså opfundet og var på lager. B&O fyldte næsten hele værkstedet sammen med Phillips K9 og 11. Der var et fast klientel af pensionister med s/h TV og øh radioer. Jeg blev en gang skældt ud af kunden fordi at farverne på deres s/h TV var væk! Jeg havde bare pudset en sær grøn substans af skærmen
Avatar billede Peter Guru
21. februar 2021 - 14:38 #24
#20
Jeg forsynede engang mig selv med 25.000 volt fra anoden på et billedrør (farve). Det gav et lille brændsår og våde varer til resten af værkstedet.