Avatar billede Rune Praktikant
24. februar 2021 - 22:48 Der er 6 kommentarer

Tilkobling af to eksterne skærme

Jeg har nyligt købt en ny laptop, model HP DW2038NO.

Til dén har jeg købt og tilkoblet en ekstern skærm, en model HP 24fw, som virker upåklageligt.

Af hensyn til arbejde vil jeg gerne have TO eksterne skærme. Jeg har derfor uden betænkning købt endnu en ekstern skærm (samme model som den første).

Laptop'en har kun én udgang til skærm (HDMI-port). Jeg købte derfor i sidste uge -på vejledning af en it-sælger!- en USB-c multiport-adapter med behørig HDMI-udgang. Dermed var lykken gjort -troede jeg.

Men laptop'en kan ikke registrere ekstern skærm nummer 2: Ingen reaktion, når jeg tilslutter ekstern skærm nummer 2 via adapter til laptop! Jeg opdagede så forleden, at der på adapteren er en henvisning til Macbook! Bummer, tænkte jeg! Efter råd og vejledning hos en privat bekendt, mere it-kyndig end jeg, har jeg nu desuden købt en såkaldt Hyper-Drive 3-i-1 USB-c Hub -ligeledes med HDMI-udgang.

Laptop'en kan stadig ikke registrere ekstern skærm nummer to: Ingen reaktion ved tilslutning!

-jeg har prøvet at bytte om på ekstern skærm nummer 1 og ekstern skærm nummer 2. De virker begge uafhængigt af den anden -altså fejler de ikke noget.

Jeg har prøvet at tilkoble en ekstern harddisk til laptop'en via Hyper-Drive'n. Heller ingen problem -altså er det heller ikke Hyper-Drive'n, den er gal med.

Hvad stiller jeg op? Kan det virkelig være tilfældet, at der ikke KAN tilsluttes to eksterne skærme til en spritny laptop?!

Tak for enhver tænkelig hjælp! /Rune
Avatar billede kurt54 Ekspert
25. februar 2021 - 00:45 #1
Nu ved jeg ikke om du vil have 2 eksterne skærme + laptop skærm - 3 ialt.

Vil du 'nøjes' med to skærme har du muligheden med chromecast at spejle lattoppens skærm.
Avatar billede Rune1983 Ekspert
25. februar 2021 - 07:10 #2
Har du et link til hvilken adapter det var du havde anskaffet dig
Avatar billede claes57 Ekspert
25. februar 2021 - 07:43 #3
hvis du ikke bruger hdmi-udgangen er der så liv i usb-c skærm?
men ellers, så har bærbare typisk kun en lille grafikkort, og det har næppe kræfter til at trække 3 billeder på én gang.
Avatar billede Gix Juniormester
25. februar 2021 - 10:18 #4
Alternativt kan du bruge noget i stil med denne:
https://www.av-cables.dk/hdmi-eksternt-grafikkort/usb-3-0-til-hdmi-adapter-kabel-aluminium-sort.html

Hvis du har et ledigt USB 3.0+ selvfølgelig.
Jeg kan ikke huske den præcise model, men vi bruger sådanne adaptere på arbejdet fra vores NUCs hvis vi skal have koblet ekstra skærme på og det kniber med stikkene.
Dvs. hvor vi kører i forlængelse af de andre skærme.

Det er plug and play og virker upåklageligt.
Du skal bare lige ind i Windows indstillinger og sætte den til at køre i forlængelse i stedet for at vise det samme på begge skærme.
Avatar billede Rune Praktikant
25. februar 2021 - 23:35 #5
Til Rune1983, som spørger til adapter. Det er denne, jeg har købt -og som altså ikke har bragt held med sig: https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/kabler-og-tilslutning-computer-og-netvark/29925/hyperdrive-4k-hdmi-3-i-1-usb-c-hub?fbclid=IwAR0jGVo2wFJX5cS1xuiKPolQh1HJbr6fu0UX1kd9HC95kmAJ7MrjInIePRQ

Gix' forslag til adapter virker umiddelbart som en nem og tilmed billig løsning -er der rimelig grund til at tro, at den skulle kunne løse problemet, når førstnævnte adapter åbenbart ikke kan?

Til kurt54s spørgsmål, så bliver det tre skærme i alt, ja, men det er sådan set kun de to (store) eksterne, jeg kommer til at anvende -laptoppens skærm forventer jeg ikke at skulle bruge (det er for småt sammenlignet med brug af eksterne skærme).
Avatar billede Gix Juniormester
26. februar 2021 - 01:10 #6
Som du kan se i beskrivelsen bruges den adapter jeg linkede til netop til det formål der blev nævnt, en ekstra skærm.

Jeg har selv stået for at bestille / sætte dem til, så USB > HDMI virker fint, du skal bare have fat i en model du ved der virker.

Er der tvivl hvor vidt det vil virke kan man jo altid høre forhandleres support om de har erfaring med produktet. AVXperten / AVCables plejer at være nogenlunde hurtige til at svare og de har et par alternativer hvis det skulle være nødvendigt.

Den du bruger nu, burde også være plug and play, deres fokus ser dog ud til at være Mac primært. Det kan godt være lidt svært at finde rundt i de adaptere.