Avatar billede jthyge Mester
13. marts 2021 - 17:04 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

God metode til referencer til bilag.

Hej

Jeg skal i gang med et afgangsprojekt, og skal i den forbindelse laven en større rapport.
I de tidliger projekter har vi brugt meget tid på at rette referencer imellem henvisninger til bilag, som indsætte i et andet word dokument.

Finde det en metode der kan lave automatiske referencer imellem dokumenter?
14. marts 2021 - 11:16 #1
Hej Jthyge
Word har et redskab til at administrerer kilder og citater.
Fanen Reference --> Gruppen <Citater og bibliografier>

Prøv at tjekke det ud:
https://support.microsoft.com/da-dk/office/tilf%C3%B8je-eller-%C3%A6ndre-kilder-citater-og-bibliografier-159264ec-0a8a-4e9e-acf7-21faa9c371c2

Citater og Bibliografier bruger Words felter. Dem kan i også vælge at styre manuelt.

indsætte link:
Fanen Indsæt --> Link --> Indsæt Link (Genvejstast: CTRL+I)

Indsæt Felt:
Fanen Indsæt --> Genvejselementer --> Felt --> Kategori = Kæder og henvisninger

(Find et der kan bruges til jeres formål og slå det op på listen her:
https://support.microsoft.com/da-dk/office/liste-over-feltkoder-i-word-1ad6d91a-55a7-4a8d-b535-cf7888659a51
Feltnavnene er på engelsk men ret direkte oversat)

Håber at det hjælper jer lidt videre.

med venlig hilsen
Birthe Lauridsen
Praktisk IT
Avatar billede jthyge Mester
14. marts 2021 - 20:13 #2
Hej Birthe

Tak for dit input. Jeg tror desværre ikke jeg kan bruge metoden.

Det jeg søger er kryds reference på tværs af to forskellige Word dokumenter.
Det kan nok slet ikke lade sig gøre.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
14. marts 2021 - 22:00 #3
Du kan ikke lave en alm. krydshenvisning (Referencer > Krydshenvisning) til et sted i et andet Word-dokument, men du kan indsætte et hyperlink, som refererer til et bogmærke i et andet dokument. På den måde kan du i dit dokument indsætte indholdet af et sådant bogmærke, som findes i et andet dokument. Hvis du sikrer dig, at bogmærket, du henviser til, har det ønskede indhold, kan du opnå resultat svarende til brugen af egentlige krydshenvisninger.

Se f.eks. svaret fra Daniel G. Grau i denne tråd: https://answers.microsoft.com/en-us/msoffice/forum/msoffice_word-mso_mac-msoversion_other/cross-reference-to-another-document/a28644c2-f8ca-4da3-8046-a60e58d4e4fe

Se evt. også https://wordribbon.tips.net/T007982_Referencing_a_Page_Number_In_Another_Document.html
15. marts 2021 - 09:35 #4
Hej JThyge
Som Lene beskriver så kan du bruge felterne i Word.

Du skal være opmærksom på at dokumenterne hverken må skifte navn eller flyttes når først krydshenvisningen er oprettet. Den der vane med at skrive dato eller version i dokumentets navn vil ødelægge linket.

Når du har indsat bogmærker i det dokument du vil henvise til kan du i dokument 2 vælge:
Indsæt --> Link (CTRL+I)
Link til: Eksisterende fil eller webside --> udpeg dokumentet
I højre side af boksen er der en knap ved navn Bogmærke... --> Klik på Bogmærke... --> Udpeg det bogmærke du skal bruge.

Som du kan læse af ovenstående er det rigtig godt med nogle "sigende" navne på bogmærkerne.

Du indsætter bogmærker ved at:
Placer skrivemarkør eller marker noget tekst
Vælg Indsæt --> Bogmærke --> Navngiv bogmærket --> Klik tilføj.

Mvh
Birthe Lauridsen
Avatar billede jthyge Mester
15. marts 2021 - 15:14 #5
Tak for jeres svar.

Det virker rigtigt fint.
Men der opstår selvfølgelig problemer når jeg konvertere til PDF, så ændre filnavnet sig.

Det er som om jeg ikke an se bogmærkerne i PDF filen fra linkbrowseren i word?
Så jeg kan ikke bare tilpasse referencen efter bilag er konverteret til pdf.

Der er nok kun de hårde måde, når det skal afleveres som 2 separate PDF filer.
16. marts 2021 - 11:35 #6
Hej jthyge
Nå, du skal bruge dem i pdf-formatet. :-)
Det er rigtigt at Word ikke kan se bogmærkerne i PDF-filen, heller ikke i HyperLink funktionen, så man kan linke ind i PDF-filen.

Det tætteste du kommer er nok at hive bogmærkerne med over i PDF så de kan vises i Navigationsruden i Adobe. (I Adobe vælger du Vis --> Vis/skjul --> Navigationsruder --> Bogmærker).
vælg Filer --> Eksporter --> opret PDF/XPS --> knappen Indstillinger.
Vælg Medtage oplysninger der ikke udskrives.

Så er teksten du henviser til i det mindste hurtig at finde for læseren. Hvis altså censor kan finde ud af at bruge Adobe Reader. Men i kan jo skrive en lille vejledning :-)

Med venlig hilsen
Birthe Lauridsen
Avatar billede jthyge Mester
16. marts 2021 - 15:03 #7
Jeg burde nok have forklare det med PDF fra start. :-)

Ja, det er nok det løsning der kommer tættest på.

Mange tak for jeres hjælp.