Avatar billede Peter Guru
14. marts 2021 - 15:41 Der er 3 løsninger

CISO CIO COO CIA

CISO CIO COO CIA Hvad betyder alle disse amerikanske forkortelser som vistnok hører til the C-team? Hvad er der galt med at med at hedde administrerende  direktør - det lyder da også bedre hvis man går op i titler.
Avatar billede claes57 Ekspert
14. marts 2021 - 16:02 #1
https://www.idag.dk/article/view/295503/det_betyder_direktorernes_mange_forkortelser
det er primært, fordi udlændinge ikke kender danske titler, og mange firmaer i dk har det med at handle/samarbejde med udlandet. Så det er internt firmasprog, for at gøre det lettere at vide, hvem man taler med.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. marts 2021 - 18:36 #2
CEO = Chief Executive Officer = administrerende direktør
COO = Chief Operating Officer = direktør for  daglig drift
CFO = Chief Financial Officer = økonomi direktør
CMO = Chief Marketing Officer = marketing direktør
CIO = Chief Information Officer = IT direktør (typisk i en ikke-IT virksomhed)
CTO = Chief Technology Officer = IT direktør (typisk i IT virksomhed)
---
CISO = Chief Information Security Officer = IT sikkerheds ched [bemærk: normalt ikke en CxO stilling!!¨
Avatar billede arne_v Ekspert
14. marts 2021 - 18:40 #3
Ikke bare arbejder danske virksomheder med udenlandske virksomheder.

Mange af dem er ejet af udenlandske virksomheder.

Mange af dem ejer udenlandske virksomheder.

Og når man når op i en vis størrelse virksomhed så rekruterer de globalt.