Avatar billede AGoodCocktail Juniormester
16. marts 2021 - 14:57 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Er det samme tekst i B, der står ud fra gentagende tekst i A?

Hej

Jeg håber i kan hjælpe med denne.

Jeg vil gerne vide om det er samme tekst i kolonne B, der står ud fra den gentagende tekst i kolonne A?

Hvis mine celler fx er således:

Bil                Rød
Cykel            Grøn
Bil                Rød
Løbehjul      Gul
Cykel            Blå

Jeg vil gerne have en formel i kolonne C, hvor der står “Samme”, hvis alle celler med samme tekst i kolonne A har samme tekst i kolonne B. Hvis den ikke er den samme, så skal der stå “Flere”.

I ovenstående eksempel, vil resultatet være  følgende:

Bil                Rød        Samme
Cykel            Grøn        Flere
Bil                Rød        Samme
Løbehjul      Gul          Samme
Cykel            Blå          Flere

Det er så jeg undgår at skulle filtrere på hver enkelt vare for at se om de alle har samme farve.

Håber i kan hjælpe snarest.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
16. marts 2021 - 15:06 #1
Det kan sikkert fint laves som formel.
Alternativt kan du smide det ind i en pivot og ret hurtig visuelt se om der er flere farver repræsenteret per vare.
Avatar billede AGoodCocktail Juniormester
16. marts 2021 - 15:22 #2
Da det er en del af et større ark, vil jeg helst have en formel, hvis det er muligt?
Avatar billede jens48 Ekspert
16. marts 2021 - 15:39 #3
Prøv med

=IF(COUNTIFS($A$1:$A$5;A1;$B$1:$B$5;B1)=COUNTIF($A$1:$A$5;A1);"Samme";"Flere")

Dansk:
=HVIS(TÆL.HVISER($A$1:$A$5;A1;$B$1:$B$5;B1)=TÆL.HVIS($A$1:$A$5;A1);"Samme";"Flere")
Avatar billede AGoodCocktail Juniormester
16. marts 2021 - 17:40 #4
Det virker. Mange tak!!