Avatar billede Pdahl Juniormester
17. marts 2021 - 16:16 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

LOPSLAG eller XOPSLAG ???

Udfordring:

Jeg har en matrix bestående af 3 kolonner med 3 forskellige typer varenumre + 1 kolonne med en varebeskrivelser og 1 kolonne med priser.

(De 3 forskellige varenumre anvendes af forskellige målgrupper til samme varebeskrivelse og samme nettopris).

Jeg skal have lavet et dynamisk opslag i denne matrix, som returnere beskrivelse og pris, hvor opslagsværdien (i samme opslagsfelt) vilkårligt kan være 1 af de 3 forskellige typer numre.

Eksempel:

          A              B              C                            D                          E
1    23563    11266621  2451599      VAREBESKRIVELSE      PRIS

Jeg har brug for en formlen (eller 2) der returnere varebeskrivelse (og pris), uanset om man i samme felt (opslagsværdi) taster den ene eller den anden type varenummer.

Jeg har forsøgt med både LOPSLAG OG XOPSLAG, men synes ikke at kunne få det til at virke. LOPSLAG kan kun lave opslag i 1. kolonne af matrix'en og XOPSLAG melder fejl uanset hvordan jeg forsøger at sammensættes formlen.

Håber der er en som har de vise sten?
Avatar billede jens48 Ekspert
17. marts 2021 - 17:05 #1
Jeg ved ikke om dette er de vises sten, men med en hjælpeformel, der finder ud af i hvilken kolonne den søgte kode står, kan det lade sig gøre med disse formler:

Hjælpeformel i dette tilflæde placeret i K3:
=(ISNUMBER(MATCH($K$1;$B$1:$B$7;)))*1+(ISNUMBER(MATCH($K$1;$C$1:$C$7;)))*2

På dansk:
=(ER.TAL(SAMMENLIGN($K$1;$B$1:$B$7;)))*1+(ER.TAL(SAMMENLIGN($K$1;$C$1:$C$7;)))*2

LOOKUP fomel:
=VLOOKUP($K$1;OFFSET($A$1:$E$7;;$K$3);4-$K$3;FALSE)

På Dansk:
=LOPSLAG($K$1;FORSKYDNING($A$1:$E$7;;$K$3);4-$K$3;FALSK)

For prisen skal 4-$K$3 ændres til 5-$K$3
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
17. marts 2021 - 17:32 #2
Avatar billede Pdahl Juniormester
17. marts 2021 - 18:28 #3
Super, det virker perfekt!
- præcis hvad jeg søgte.
1000 tak.