Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
20. marts 2021 - 12:02 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Er en Router, connected til Beboerforeningens PC forbindelse "Privat" ?

Er en Router, (Min) -  forbundet til Beboerforeningens fælles PC forbindelse "Privat" ?
Eller "Offentlig" ?
Eller noget helt 3. ?
*
* Er der forskel. Ret praktisk ?
Ja, hvad skal man sætte forbindelsen til ?
*
Jeg plejer at sætte den på "Privat" - Men jeg ejer jo ikke hoved-forbindelsen.
"kun" routeren.
(Betaler, naturligvis, til den fælles forbindelse ....)
*
God Lørdag fra * Jørn *
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. marts 2021 - 12:30 #1
Du tænker nok på det spørgsmål du får, når du forbinder til et nyt netværk - er det offentligt, privat eller firma.

Afhængig af hvad du sætter den til, vil din PC blive konfigureret med forskellige sikkerhedsindstillinger.

Offentlig er de højeste indstillinger - ingen på samme netværk kan tilgå din PC.
Firma har næst højeste sikkerhed, mens privat har lavest sikkerhedsniveau.

Din router laver et netværk for din husstand, og indeholder med garanti en mere eller mindre effektiv "firewall" mod beboerforeningens netværk. Dermed er det dit eget netværk, og vil normalt opfattes som "privat".
Det er også det jeg ville sætte netværksforbindelsen til.

Var du nu koblet på beboernetværket direkte, altså uden at have router på, ville jeg sætte den til "Offentlig", for det er ikke godt at vide hvilke hackertyper der ellers er på netværket :-) - men de holdes altså væk af din router...
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
20. marts 2021 - 14:30 #2
Tak ole_madsen .....
Det var lige det, jeg tænkte på ....