Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2021 - 13:48 Der er 33 kommentarer og
1 løsning

Startknappen i Windows 10

Det sker ofte, at når jeg trykker på Start, så står den som lammet i 5+ sekunder. Så pludselig springer listen op. Derefter opfører Start sig normalt.
Det er ikke det store problem, men jeg vil gerne vide hvorfor.
Det er isæt efter opstart. Windows er opdateret. 16GB ram.
Avatar billede claes57 Ekspert
23. marts 2021 - 14:05 #1
hvis det er lige efter opstart, så har windows travlt - den henter opdateringer til apps, mails, viruskontrol, men også få ting i systembakken kørende (fx dropbox, onedirive og google drev synkronisering).
Alt burde være ok efter ½-1 minut efter opstart.
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2021 - 14:19 #2
Det sker efter opstart, men ikke umiddelbart efter. Jeg havde først været på nettet og læst flere aviser mm.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. marts 2021 - 15:58 #3
Enig med Claes57
Jo mere Windows relaterede ting der skal startes op samtidigt med systemet så bruges der typisk både cpu og disk resurser der gør at systemet "hænger" lige i opstarten.
Jeg mærker det ikke her på min pc. Men den er jo sikkert konfigureret anderledes end din pc. Jeg har kun antivirus programmet der starter op.
Avatar billede poko1 Ekspert
23. marts 2021 - 18:48 #4
Har du tænkt på hvilke programmer der ikke er nødvendige under opstarten?
https://ibb.co/YN98QwJ
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2021 - 22:13 #5
#3 Jo det er klart nok, men når jeg har været på nettet i mere end 20 minutter, så må Windows vel have snøvlet sig sammen.
Processoren er Intel Core i5-8400 CPU @ 2.80GHz med 6 kerner, så må den også kunne præstere noget ordentligt. På min anden computer er der ingen problemer, og jeg har heller aldrig oplevet det med nogen anden.
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2021 - 22:14 #6
#4  Nej, men det vil jeg lige se efter.
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2021 - 22:19 #7
Jeg har fjernet fire programmer fra opstart.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. marts 2021 - 23:22 #8
Kan det tænkes det er en stationær pc med hardware monteret hvor den rette driver måske ikke er installeret?  Tænker specielt på mus?
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2021 - 00:13 #9
Mus Logitech  MX Anywhere og M590 jeg bruger både venstre og højre hånd.
Jeg vil prøve at se efter.
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2021 - 00:23 #10
Drivers skulle være up to date.
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2021 - 01:17 #11
Tja, lille diskoprydning som adminstrator og slette tidligere Windows version skader aldrig og diskdefragmentering. Typisk det man har lært fra tidligere og standard fra alle Windows OS.
-Opgradering til SSD eller M.2 SSD skader hellere ikke og meget bedre end almindelige HDD.

God fornøjelse, hopper af tråden.
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2021 - 03:05 #12
#12  Næh, en disk oprydning skader ikke, Men det er en SSD og Windows er en ren installation, og kører udmærket.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. marts 2021 - 12:28 #13
De gange hvor det tager +5 sekunder før den åbner må den jo være optaget af noget andet. Og det andet kan jo være svært at gætte sig til.
Har du overvejet at køre en sfc/scannow på c drevet?
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
24. marts 2021 - 12:53 #14
Jeg ville tjekke/udføre følgende (SSD venlig version)....

1. Deaktivere defragmentering
2. Slå Indeksering af filer...  fra på dine drev
3. Slette prefetch filerne i windows/prefetch mappen, samt deaktivere Superfetch og prefetch funtionen.
4. Sætte pagefile til min. 16 MB og evt. 8192 MB som maks.
5. Deaktivere/afinstallere Cortana
6. Deaktivere antivirus midlertidigt for at se om det påvirker hastigheden.
7. Fjerne alle midlertidige filer med diskoprydning
8. Deaktivere alle opstartprogrammer bortset fra de vigtige.
9. Alternativt kan du udskifte Start menuen med programmet Classic Shell, så du får valgfrit udseende af start menuen. (F.eks. Windows 7 udseende) Classic Shell er måske hurtigere til at poppe op.

Alle ovenstående punkter kan udføres vha. guides, som kan findes i Google.

Ellers sig til.
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2021 - 13:15 #15
#13 Det har jeg ikke tænkt på, men det er da en god ide.
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2021 - 13:18 #16
#14 Det var ellers ikke så lidt på en PC, som ellers kører fint :-)
Windows  defragmenterer ikke SSD diske.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
24. marts 2021 - 13:29 #17
Hehe! Nu tænkte jeg sådan generelt hvad jeg selv ville pille ved for at få optimeret systemet. Jeg lider desværre lidt af optimeringsvanvid, og har prøvet lidt af hvert.
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2021 - 13:34 #18
#17 OK :-)
Avatar billede falster Ekspert
24. marts 2021 - 13:36 #19
En detalje. Classic Shell er erstattet af Open-Shell

https://open-shell.github.io/Open-Shell-Menu/
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2021 - 13:37 #20
#13  sfc/scannow fandt ingen fejl. Og ikke noget problem med "Start" i dag.
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2021 - 13:39 #21
#19 Jeg bruger Open Shell :-)
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
24. marts 2021 - 13:43 #22
Valby, hvis du bruger Open Shell, kan det så ikke være årsagen til forsinkelsen på startmenuen? Har du prøvet at deaktivere det og se forskellen?
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2021 - 13:59 #23
#22  Jeg vil nødig undvære Open Shell, og jeg tror ikke, at det er årsagen.
Jeg har kørt med Classic Shell og Open Shell i årevis på flere computere,
uden problemer.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
24. marts 2021 - 14:03 #24
Det forstår jeg. Det var nu bare for at se om det var årsagen. ;-)
Avatar billede 220661 Ekspert
24. marts 2021 - 14:05 #25
Tjek logbog om den viser noget mystisk i alle 5 faner.
Avatar billede falster Ekspert
24. marts 2021 - 14:13 #26
#23: Ligeså her. Næppe problemet.
Avatar billede Slettet bruger
27. marts 2021 - 16:58 #27
Jeg har fundet en løsning:
Det er muligt at slippe af med den interfererende låseskærm med tredjepartsværktøjer.
...Brug af Ultimate Windows Tweaker

    Download software, udpak arkivet og åbn programmet.
    Gå til afsnittet Tilpasning.
    På fanen Universal UI, i låseskærmblokken, skal du vælge Deaktiver låseskærmen og klikke på Anvend tweaks. Er færdig.
https://www.techspot.com/downloads/6167-ultimate-windows-tweaker.html
Tak for jeres indslag 😊
Avatar billede 220661 Ekspert
27. marts 2021 - 17:24 #28
Låseskærm??
Det her er spørgsmål med start knappen 😉
Avatar billede 220661 Ekspert
27. marts 2021 - 17:25 #29
Men godt du fik løst låse skærm fra slumre også😊
Avatar billede Slettet bruger
27. marts 2021 - 17:49 #30
Ja undskyld, jeg kom ind på et forkert spørgsmål, det skulle have stået her:
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1036765
Ak ja, sådan kan det gå. 😎

Se vemligst bort fra #27😢
Avatar billede 220661 Ekspert
28. marts 2021 - 07:34 #31
#30 Ja selv den "allerbedste" kan fejle ;-)
Avatar billede f-arn Guru
28. marts 2021 - 08:55 #32
Mit gæt er at der ligger et "link" eller lignende under Windows startknappen som Windows ikke rigtig kan tyde... En app der er "gået i udu", et link til et drev der ikke er tilsluttet eller lignende 🙂
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2021 - 14:43 #33
Jeg har ikke mærket noget til problemet i nogen tid nu, jeg aner ikke hvad der er sket, og derfor heller ikke hvor jeg skal lægge løsningen.
Men det er vist på tide, at lukke spørgsmålet med tak for alle jeres indlæg.😊
Avatar billede 220661 Ekspert
28. marts 2021 - 14:48 #34
Velbekomme. Måske nogle opdateringer har klaret problemet for dig.
Det kan være svært helt at fastslå :-)