Avatar billede lurup Ekspert
23. marts 2021 - 18:15 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Problemer med sidetal

Hej

Jeg har et dokument mine elever bruger til Terminsprøven og eksamen.

Vi bøvler hver år med at sidetal ikke passer.
Der skal stå (side 2 af 4)

Nogle gange skriver den det samme på alle sider og andre gange bytter den rundet så den skriver (Side 4 af 2)
Selve forsiden skal ikke tælles med.
Vi bruger både pc og mac
En klog mand/kvinde der kan hjælpe ?
Filen er her
https://www.transfernow.net/dl/20210323magvFmgK/FjKNkbN8

Allan
Avatar billede Jan K Ekspert
23. marts 2021 - 19:43 #1
Når jeg ser på dokumentet er sidetallet indsat som felt, mens antallet af sider er indsat som fast tekst.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
23. marts 2021 - 19:44 #2
Sidetal, der skal opdateres automatisk, skal være felter i Word. Felter er ikke alm. tekst, men indeholder instruktioner til Word om, hvad der skal vises.
Sidetal har feltkode { PAGE }
Antal sider har feltkode { NUMPAGES }
Der skal altså bruges to felter.

Generelt: det er en god idé at slå feltskygge til, så felter vises med grå baggrund. I det uploadede dokument er tallet, der skal vise antal side, IKKE et felt. Det er blot et alm. ettal, og det vil dermed vise 1 på alle sider.

Man kan lave felterne manuelt. Så kan se præcist kontrollere, hvad de består af:
Tast Ctrl+F9 for at indsætte et sæt feltklammer – kan ikke skrives med alm. tegn. Så indsættes et tomt felt, der ser ud som {  }.
Skriv PAGE mellem klammerne for sidetal. Brugen af små og store bogstaver er uden betydning.
Skriv NUMPAGES mellem klammerne for antal sider. Brugen af små og store bogstaver er uden betydning.

Mere info om felter, visning af feltskygge m.m. i min artikel: ”Felter i Word – nyttige tastaturgenveje til at opdatere felter, vise/skjule feltkoder m.m.”, https://www.thedoctools.com/wordtips/tastaturgenveje-til-felter-i-word/

NB Det ville være en stor hjælp for dem, der skal bruge jeres dokument til at skrive opgaver i, at det var sat godt op. Prøv f.eks. at slå formateringsmærker til, så alle tegn kan ses (Ctrl+Shift+8). Så kan du se, at hele s. 2 er fyldt med tomme afsnit, ¶ (et enkelt sted har en tabulator også sneget sig ind – vises som en pil).
Avatar billede Jan K Ekspert
23. marts 2021 - 19:49 #3
Avatar billede lurup Ekspert
24. marts 2021 - 08:11 #4
1000 tak for den lange forklaring.

Det vil jeg får lavet i næste uge....1000 tak endnu engang

Allan
Avatar billede lurup Ekspert
03. maj 2021 - 21:43 #5
Hej
Vil lige takke Lene endnu engang for den lange forklaring.
Jeg har fået det lavet og afprøvet i dag til eksamen..det virker.

TAK