Avatar billede Hanne_H Juniormester
05. april 2021 - 14:42 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Installation af Office 2003 på ny Mini PC med Win 10

Min gode gamle laptop med Win 7 er nu slidt helt ned og er derfor blevet udskiftet med en Mini PC Intel NUC med Win 10 Home.
Jeg vil gerne have mine gamle Office-programmer med (Word, Excel og PowerPoint 2003) med.
Hvordan gør jeg?
Kan jeg kopiere cd'en med programmerne til en USB-pind og så køre programmet derfra?
Avatar billede 220661 Ekspert
05. april 2021 - 15:29 #1
Jeg vil slet ikke anbefale du bruger den forældede pakke mere.
Hvis det kun er de tre programmer du nævner du bruger vil jeg anbefale dig det her:
https://productkeys.dk/produkt/student-office-2019/

Alternativt kunne det være Libre Office som er gratis og kompatibel med Microsoft Office.
https://www.libreoffice.org/download/download/
Avatar billede 220661 Ekspert
05. april 2021 - 15:30 #2
Tilføjelse til #1:
Begge løsninger opdateres, det gør 2003 pakken ikke mere.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. april 2021 - 15:34 #3
Office 2003 er slet ikke kompatibel med Windows 10 (men kan med diverse tweaks, og uden Outlook, godt køre).

Hvis du insisterer, kan du sagtens kopiere installationsfilerne over på en USB-stick, og køre installationen derfra.

Men som ovenfor vil jeg anbefale dig at se på Libreoffice - den er ret lig med Office 2003 i udseendet, så den er hurtigt lært.

Alternativt kan man også bruge web-udgaven af excel, word og powerpoint, hvis man har en (gratis) microsoft konto. Tilgå dem på https://portal.office.com
Avatar billede 220661 Ekspert
05. april 2021 - 15:40 #4
Jeg havde Office 2010 til support gik ud her i efteråret. Kører kun Libre Office nu og mærker ikke den store forskel. Bruger Writer som svarer til Word og Calc som er der samme som Excel i Microsoft pakken.
Avatar billede ErikHg Ekspert
05. april 2021 - 17:26 #5
Libre Office, er også i stand til at læse ældre Word-filer. Dette kan Office 2019 ikke. Jeg ved ikke om det samme gælder for tidligere versioner af Office (2013 og 2016)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. april 2021 - 19:07 #7
#5 nu er jeg ikke sikker på hvor gamle office dokumenter man skal tilbage i... - det mest almindelige "gamle" format er .doc - og det kan Office 2019 sagtens håndtere... - det ville være selvmål af Microsoft ikke at være bagud kompatible.

Se en liste over understøttede formater her: https://docs.microsoft.com/en-us/deployoffice/compat/office-file-format-reference

Der er ganske få excel og powerpoint formater fra start-90´erne der ikke understøttes... - men som jeg kraftigt tvivler på man møder i dag.
Avatar billede Peter Guru
06. april 2021 - 12:05 #8
Office 2003 kan heller ikke aktiveres mere.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. april 2021 - 12:12 #9
Kan se her at spørger før har spurgt ind og fået et tilsvarede svar.
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1008661
Så jeg byder ikke ind med mere her i tråden.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. april 2021 - 12:20 #10
#8 Endnu en grund til fornyelse 🖒
Avatar billede Peter Guru
06. april 2021 - 13:01 #11
Jeg er heller ikke sikker på at Office 2016 kan aktiveres mere, men jeg er ikke helt sikker.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. april 2021 - 14:20 #12
Så længe der kommer sikkerheds rettelser kan de aktiveres
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. april 2021 - 17:31 #13
Jeg kan ikke se hvorfor Office 2003 ikke skulle kunne aktiveres længere. Det afhænger selvfølgelig af hvilken produkt/licensnøgle man har - en OEM licens, eller anden maskin-begrænset licens vil selvfølgelig ikke kunne genbruges, men er det en produktnøgle med tilladte licenser, skal den også kunne aktiveres. Det samme kan 2007, 2010, 2013 og 2016. HVIS produktnøglen tillader det.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. april 2021 - 17:47 #14
#13 Ja det var også det jeg troede var tilfældet.
Men at fortsætte med en Office 2003 og skal tilpasse den bare for at få den til at køre på Windows 10, ser jeg ikke som en smart løsning.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. april 2021 - 19:13 #15
Blot for at udelukke al tvivl, har jeg nu installeret Word, Excel og Powerpoint 2003 på min Windows 10 20H2.

Der var ingen problemer, hverken i forhold til produktnøgle, aktivering eller brug af programmerne (dog har jeg selvsagt ikke været voldsomt meget rundt i funktionerne :-)

Men opdateringerne er en saga blot. Jeg vil tro man stadig kan hente dem manuelt, og dermed via en af de ældste udgaver af https://download.wsusoffline.net/ - så langt gider jeg dog ikke selv prøve...