Avatar billede sssssss Juniormester
05. april 2021 - 21:14 Der er 9 kommentarer

Tælle antal i excel

Hej, jeg har en lang kolonne med tal uden mellemrum eller andet der adskiller dem. Fx.  rækker med hhv. 123 eller 1245 eller 135.
Hvordan tæller jeg hvor mange 3 taller der er i hele kolonnen? Når jeg bruger funktionen "Tæl.hvis(a2:a160;"*3*") tæller den kun de 3 taller som står alene. :(
Avatar billede ebea Ekspert
05. april 2021 - 21:46 #1
Har du prøvet:  =TÆL(A1:A100;"3")
Avatar billede jens48 Ekspert
05. april 2021 - 21:49 #2
Det er nok lettest med en makro i stil med denne:

Sub tael()
Z = 0
For x = 2 To 160 ' 2 = første række, 160= sidste række
For y = 1 To Len(Cells(x, 1))
If Mid(Cells(x, 1), y, 1) = 3 Then Z = Z + 1
Next
Cells(2, 2) = Z ' resultatet skrives i celle B2
End Sub
Avatar billede sssssss Juniormester
05. april 2021 - 21:55 #3
#1 ja det virker desværre ikke korrekt.
#2 jeg er slet ikke trænet nok i excel til at forstå hvad der står der O.O
Avatar billede jens48 Ekspert
05. april 2021 - 22:05 #4
OK, nu har jeg lavet den så den automatisk kører, hvis du skriver noget i celle B1 (ligegyldigt hvad). Det eneste du skal gøre er at højreklikkke på fanebladet, vælg koder og indsæt makroen, som jeg har skrevet den nedenfor. Og husk at gemme filen som xlsm fil (med makro)

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Target, Range("B1")) Is Nothing Then
Z = 0
For x = 2 To 160 ' 2 = første række, 160= sidste række
For y = 1 To Len(Cells(x, 1))
If Mid(Cells(x, 1), y, 1) = 3 Then Z = Z + 1
Next
Cells(2, 2) = Z ' resultatet skrives i celle B2
End If
End Sub
Avatar billede sssssss Juniormester
05. april 2021 - 22:12 #5
Mange tak. Jeg har op til 20 tal jeg skal søge efter i samme kolonne. Vil det betyde at jeg skal indtaste ovenstående på ny og erstatte 3 tallet for hver gang?
Avatar billede ebea Ekspert
05. april 2021 - 22:23 #6
#3 - Hvad har du i kolonnen, siden det ikke virker?
Avatar billede jens48 Ekspert
05. april 2021 - 22:25 #7
Nej, fortæl mig hvor tallene står og hvor du vil have resultaterne, så retter jeg den gerne til. Er det kun A2 til A160 der skal testes?
Avatar billede sssssss Juniormester
06. april 2021 - 00:39 #8
#7 det er  pænt af dig. Jeg fandt dog en anden løsning, der var at erstatte tallene med det navn de kodede for, og så virkede tæl.hvis funktionen. Det gav bare mere mening for mig på den måde, selvom det nok tog lidt længere tid.

#3 bare tal i en række, som nævnt fx. 123 i én celle, 1346 i en anden osv.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
06. april 2021 - 07:43 #9
Opgaven er vel løst, men ellers kan du bruge:

=SUMPRODUCT(LEN(A1:A30)-LEN(SUBSTITUTE(A1:A30;C1;"")))

dansk

=SUMPRODUKT(LÆNGDE(A1:A30)-LÆNGDE(UDSKIFT(A1:A30;C1;"")))

hvor C1 er det tal du ønsker at tælle, her 3.