Avatar billede Rune Christensen Praktikant
07. april 2021 - 08:24 Der er 3 kommentarer

Få Excel til at vise kombinationer for 14 tal

Hej. Håber i kan hjælpe.
Jeg sidder og leger lidt med nået porteføljeteori.
Jeg skal have lavet forskellige porteføljevægtninger i forbindelse med at jeg skal lave en kritisk rand for aktierne.
Jeg vil gerne have excel til at vise mig de forskellige kombinationer der er for de 14 aktier. I kombinationen skal der gerne være fra 100% til 0% porteføljevægtning ved alle aktierne.

Hvordan gør jeg det.
På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Rune
Avatar billede acore Ekspert
07. april 2021 - 09:07 #1
Der er uendelig mange kombinationer, så der må mangle nogle oplysninger, eller også har jeg ikke forstået dig.
Avatar billede Jan K Ekspert
07. april 2021 - 11:08 #2
Der må vel være nogle regler for, hvordan de skal kombineres. Hvis det kun er en procentfordeling af de 14, er der som nævnt i #1 uendelige mange muligheder.
Avatar billede ebea Ekspert
07. april 2021 - 11:34 #3
Hvis du vil lave en fordelingsvægt af aktier, så skal du også kende det forventede afkast, som skal med i beregningen.
Og hvis du sætter dette tal, så kan du sætte din fordelingsvægt, mellem de 0% til 100%, for at lave regnestykket.
Så for hver aktie, skal du opstille en % fordeling, sammen med det forventede afkast af aktien.

Og har du de 2 tal, kan du multiplicere disse, hvorved du kan beregne en procent af dette afkast på aktien.
Selve proteføljen, er jo en sammensætning af flere aktier, så der putter du de aktier ind du ville bruge (14 stk. skrev du).