Avatar billede lakrije Seniormester
08. april 2021 - 05:51 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

OPSLAG og returnering

Hej eksperter.

Jeg har et ark, hvor jeg gerne vil opslå en værdi baseret på to variable

I rådata-arket vil jeg rigtigt gerne slå Postnummer op i Opslag-arket, men det afhænger af dagen f.eks. så skal 2600 om onsdagen returnerer med 1302 og om mandagen skal den returnere med 1108.

Tag-rækken er dagen 1=mandag, 2=tirsdag, 3=onsdag, 4=torsdag, 7=søndag

Der må brydes op så meget som man vil. Jeg kan sagtens transponere data, så alt står i 3 rækker i opslag-arket, hvis det hjælper.

https://1drv.ms/x/s!AsiNwI2h9Ap59GHSh95O0_mvKb60?e=Ilyg6a

Hvordan gør jeg det, jeg kan jo ikke bruge LOPSLAG, når det er med 2 variable?
Avatar billede kim1a Ekspert
08. april 2021 - 06:57 #1
Det skal lige siges jeg ikke forstår din fane med opslag.

Med en indirekte formel ville du kunne definere tabelområdet for hhv mandag onsdag osv, alternativt kan du pivotere dine data så postnummer kun står engang med dage som overskrifter i de næste kolonner og så lave en indeks match, eller en opslag med opslag på dag for at give kolonnenummeret.
Avatar billede ebea Ekspert
08. april 2021 - 08:27 #2
Arket du har uploadet, kan ikke bruges som opslag (eller IDEX MATCH). Som dit ark er nu, er det kun en ren tekst fil du vil slå op i.
Så hvis der skal være lidt logik i det du efterspørger, så konverter dine data i opslags fanen, om til brugbare kolonner.
Avatar billede lakrije Seniormester
08. april 2021 - 12:54 #3
#1 og #2 så er arket opdateret :)
Avatar billede Mads32 Ekspert
08. april 2021 - 13:41 #4
Hej

Imens du har lavet en opdatering, har jeg leget med et forslag. eg arbejder i Exel 2010, og kan ikke arbejde direkte i din fil , så jeg har overført dine sider til et exel 2010.

Jeg har brugt en hjælpekolonne til at søge i.

Jeg forstår ikke hvorfor du på  det ene ark bruger ugedage, og på det andet ark anvender TAK.

Mit her er mit indlæg til inspiration.

Jeg hører gerne dine kommentarer om du kan bruge indlægget eller Ej

https://www.dropbox.com/s/raki91ugxuvdjt1/opslag%20og%20returnering_mads32.xlsx?dl=0

m v h mads32
Avatar billede kim1a Ekspert
08. april 2021 - 13:47 #5
Når nu jeg ser dataen igen, så tænker jeg er det ikke bare nemmest at lave en støttekolonne?
Kombination af dag og postnummer gør at du får et unikt opslag til alle. Syntaks er blot et &-tegn.
Avatar billede lakrije Seniormester
08. april 2021 - 14:46 #6
#4 og #5 tusind tak. Det er nok det nemmeste.

Hilsen
Lars