Avatar billede barth Professor
12. april 2021 - 11:32 Der er 14 kommentarer

2 harddiske, installation af programmer.

Jeg er ved at købe en HP all-in-one computer.
https://support.hp.com/in-en/document/c06673725
Den ser ud til at have 2 harddiske:  1 TB HARDDISK-lagring; 256 GB SSD-storage
Hvordan viser de sig i "Denne pc"? https://ibb.co/27Hz26m Og kan man indstille den, så programmer installeres på den ene hardisk, den med 256 GB. Det kunne jo være smart. Så har man 1 TB til lagring af dokumenter m.v.
Avatar billede hjolsen Ekspert
12. april 2021 - 11:44 #1
Windows 10 har en funktion til lagerstyring : Indstillinger >>System>>Lager  - vælg hvor nyt indhold gemmes  - her kan du ændre/vælge hvor  nye dokumenter mv gemmes !
Avatar billede barth Professor
12. april 2021 - 12:07 #2
Hej hjolsen
Tak. Men gælder det også installation af programmer? Når jeg går ind som du beskriver synes jeg ikke, den siger noget om programmer. https://ibb.co/ctw1S3P

Ved du hvordan den vises i denne pc.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. april 2021 - 12:10 #3
Det er rigtigt der er disse indstillinger. Man kan dog på en del programmer vælge bruger defineret sted at installere. Ikke alle programmer har brug ford den hurtige ssd. Men det er en vurdering hvad man vil.
Avatar billede barth Professor
12. april 2021 - 12:24 #4
Hej 220661

Du er jo altid god. :)  Men det betyder altså ikke, at man kan indstille den til automatisk at installere på ssd?'
Og kan du sige, om ssd også vises separat på denne pc https://ibb.co/27Hz26m
Avatar billede poko1 Ekspert
12. april 2021 - 12:29 #5
Hvis det er for at spare plads på SSD Disken Som sikkert er  Systemdrevet kan du vælge at gemme dine mapper på en anden placering end på C: Drevet Eks. "Dokumenter" "Billeder" "Musik" " Video"
Lige som du kan oprette mapper efter behov på andre drev.
et eksempel her Billedmappen!
https://ibb.co/N69FXtJ
Avatar billede Slettet bruger
12. april 2021 - 12:47 #6
Under forudsætning af, at SSD disken er drev C. og den store disk er drev D:

Når der installeres programmer er standarden er de installeres på drev C:

I de fleste programmer (herunder Office) kan man vælge hvor filer som standard skal gemmes, og så kan man vælge drev D:

I Windows opsætningen kan man så også vælge at mappen "Dokumenter" peger på drev D:
Avatar billede barth Professor
12. april 2021 - 13:10 #7
Hej poko1 og e-jensen. Det er ikke for at spare plads på SSD disken.

Men som e-jensen skriver, vil jeg helst hav SSD disken som c-drev så jeg har disken med 1TB som d-drev. Er det muligt.

For på den måde bliver programmerne vel installeret på c-drevet, og dermed på SSD disken?
Avatar billede poko1 Ekspert
12. april 2021 - 13:20 #8
Nu er e-jensens forklaring jo stort set det samme som jeg skrev!
Som her E: Drevet det kunne sagtens være et andet Drev D: E. F. G: OSV.
https://ibb.co/fk7wKDg
Fordelen er at skulle dit Windows gå ned så har du stadig dine filer der er gemt et andet sted!
Avatar billede claes57 Ekspert
12. april 2021 - 13:26 #9
nye maskiner vil altid være sat med ssd til windows & boot, mens evt andre diske er sat til data. Jeg har endnu ikke mødt en færdigkøbt maskine, der booter fra hd, og lader ssd være fir.
Avatar billede barth Professor
12. april 2021 - 14:01 #10
Tak alle sammen. Men jeg er ikke helt med. Kan SSD disken indstilles til C-drev, så alle programmer automatisk kommer her?
Det lyder vel egentlig som det claes57 siger?
Avatar billede 220661 Ekspert
12. april 2021 - 14:19 #11
Ssd skal indstilles til at køre systemet. Kig i din disk håndtering at der er 2 fysiske diske. Mig bekendt findes der ikke diske på 1.256 GB så det må være 2 fysiske diske.
Avatar billede poko1 Ekspert
12. april 2021 - 14:19 #12
Internt lager. en lidt fjollet beskrivelse
https://ibb.co/NjfWqtP
Avatar billede barth Professor
12. april 2021 - 16:41 #13
Kære alle sammen. Tusind tak for jeres kommentarer. Jeg synes jeg er blevet lidt klogere.

Desværre har jeg nu fundet ud af, at computeren har Tysk layout, og tastatur. Og det gider jeg ikke. Den er dyr nok i forvejen, så jeg vil ikke også skulle købe et nyt tastatur, der sikkert ikke passer synsmæssigt til computeren.

Så venter jeg til 16. juli. Der har Elgiganten den samme, vist nok i helt ny version.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. april 2021 - 16:59 #14
#13 Velbekomme.
Ja det er nok værd at vente på :-)