Avatar billede ranni Forsker
15. april 2021 - 11:38 Der er 8 kommentarer

Sorte elektriske lyn.

Hej.
Jeg prøver at fjerne/dæmpe nogle sorte elektriske vandrette udladninger ved især kontrast farver.
Jeg har kun oplevet det på DVmini og Hi8 bånd.
Jeg har prøvet mange kendte foto/video programmer, men ikke fundet løsningen endnu.
Avatar billede claes57 Ekspert
15. april 2021 - 13:23 #1
det er vel ikke afspillers hoved, der skal renses (statisk elektricitet) ? prøv at rense med en vatpind og iso-propanol (ikke alm propanol).
Avatar billede ranni Forsker
15. april 2021 - 13:53 #2
Hej claes.
Jeg har et bånd til både Hi8 og DV, jeg kører fejlfri igennem  hver gang.
Så er jeg sikker på, det ikke er afspilleren, trods alderen, der fejler.
Sidste jeg mødte de problemer, havde båndene været gemt i  et målerskab.
Avatar billede milter Ekspert
15. april 2021 - 19:52 #3
Du kender en masse til, hvordan kvaliteten på gamle bånd kan være, nok mere end de fleste herinde.  Er det de originale  indspilninger fra kunder, du arbejder med, eller ...?

Hvor brede er de linjer?
Avatar billede ranni Forsker
16. april 2021 - 12:14 #4
Hej milter.
Det er optagelser foretaget af amatører for indtil 30 år siden.
Jeg har i 15 år været bundet til en stol, så noget skulle lave og begyndte at digitalisere video.
Det gik så fra mund til øre, så jeg har lavet rigtig mange bånd.
Under afspilning på Full Screen ca. 2 mm bredde og længden er meget afhængig af kontrast farven, de udspringer  fra.
(jeg har prøvet at bearbejde 17 DV bånd, der alle var ubrugelige, de var opbevaret i et el-målerskab. På afspiller/optager kunne man også se striberne, men de blev forværret/tydeligere ved digitaliseringen)
Avatar billede milter Ekspert
16. april 2021 - 19:56 #5
Hej ranni.

Du beskriver linjerne som "sorte elektriske vandrette udladninger" men i overskriften beskrives de som "sorte elektriske lyn". Er linjerne nogenlunde veldefinerede i kanterne, eller optræder de som kantede lyn?

Har du mulighed for at se, om linjerne også er der i det videokamera, videoen er optaget med? Hvis de også er der, så er der nok ikke noget at gøre ved det. Claes57 beskriver i indlæg #1 en måde at fjerne dem på, men det vil kun virke, hvis problemet er snavs på din egen afspillers afspillerhoved.

Et forslag: Prøv at overspille de første 15-20 sekunder af et bånd  på din egen maskine med en ny optagelse. Du behøver ikke at have et kamera tilsluttet, men  det skal selvfølgelig være et bånd, hvor de 15-20 sekunder kan undværes. Afspil derefter båndet fra starten og se, om striberne også er der efter delen med den nye optagelse.
Avatar billede ranni Forsker
20. maj 2021 - 11:45 #6
Hej milter !!
Så har jeg optaget 25 sec. med dæksel på.
Ca. halvering af de vandrette udladninger.
Optog så motiv, så kunne udladninger anes men kun, hvor de oprindelige var.
3. optagelse: Så skal man vist mere sagkyndig end jeg.
Jeg må så som amatør sige, at båndbelægningen er blevet påvirket af et eller andet ?????
I samme serie var et bånd sprunget (så løs spoling), kassetten blev åbnet og båndet rep ,  kvaliteten var betydelig bedre med meget færre udladninger. ???
Avatar billede claes57 Ekspert
20. maj 2021 - 12:11 #7
statisk elektricitet udladninger? Prøv at teste, om der er overgang i noget, og jordforbind stel (i 'gamle dage' kunne det klares ved at trækken en ledning fra en skrue på kassen til fx en radiator- ikke en malet del)
Avatar billede ranni Forsker
20. maj 2021 - 14:11 #8
Hej claes.
De 3 gange jeg har oplevet det på mange bånd, er det bånd tilsendt til mig, fordi mund til øre: Jeg kender en , der digitaliserer gamle videobånd.
Det er som regel fra 1990- 2000, så Tidens Tand har krævet noget "materiale".