Avatar billede mergelspir Seniormester
15. april 2021 - 16:41 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor have en "sellers.json" på sin hjemmeside?

Hvis man har udliciteret annoncering på sin hjemmeside med fx Googles adsense, så kan man med fordel oprette en "ads.txt" fil, hvor man fortæller, at Google godt må sælge annoncer på ens hjemmeside.
Det gør det muligt for en annoncør at se om andre end Google uretmæssigt forsøger at sælge annoncer på ens hjemmeside.
Så langt så godt.
MEN, det er åbenbart også nødvendigt med en "sellers.json" fil.
Hvad gør den godt for?!?
Jeg har læst flere sider, der forsøger at forklare forskellen på en ads.txt fil og en sellers.json fil, men jeg må være meget dum, fordi det er endnu ikke lykkedes mig at forstå hvorfor.
Der skulle vel ikke være en venlig sjæl, der kan forklare mig formålet med sellers.txt.
Evt. blot et link til en forklaring på dansk.
Avatar billede ebea Ekspert
15. april 2021 - 17:28 #1
Det der måske er lidt forvirrende for dig, er at du nok blander de 2 fil typer sammen.

Tekst filen har du styr på (adSense registeret).

En .Json fil, er basalt set, en tekst fil, som er lavet oprindelig i Java script. Og den indeholder stort set kun tekst, som behandles ud fra den struktur som den er opsat efter i det Java script den er oprettet til. Og den er kun til at liste tekst oplysninger, ud fra strukturen i filen.

Bedst kendt er .Json er måske nok hvis du ser en opstilling i et program som har en adresse søge mulighed til en Google adresse, og får listet de data som frembringer adressen.

Prøv at indsætte nedenstående Link i din Browsers adresse linje, så vil du se hvad der listes af tekst i en sådan adresse søgning.
Og det er baseret på en .Json fil handling. Og det er alt sammen Tekst, med en data struktur, udstukket i Java (kan også laves i andet programmering).

http://dev.virtualearth.net/REST/V1/Routes/Driving?o=xml&wp.0=54.473205,11.115814&wp.1=55.539582,11.134483&avoid=minimizeTolls&key=Am4kqCwH_54X84cU4RAOORlSg6ey5KdsIm23qSQjHgTi0yTWUBeebRDwUdvKu2I7
Avatar billede ebea Ekspert
15. april 2021 - 17:30 #2
Ja, jeg kan se, at den ikke lavede hele det indsatte som et brugbart link. Men meningen er, at hele teksten skal indlæses i Browseren.
Avatar billede mergelspir Seniormester
15. april 2021 - 17:45 #3
Hej Eba
Jeg ved godt, hvad en JSON-fil er.
Jeg ved godt, hvad den skal indeholde.
Jeg ved blot ikke hvorfor.
Hvad er formålet med filen "sellers.json"?
Avatar billede mergelspir Seniormester
15. april 2021 - 17:54 #4
Jeg har fx fundet følgende forklaring:
"The Sellers.json file offers a reliable way for buyers to identify direct inventory versus reseller inventory. This type of relationship is also defined in ads.txt. However, ads.txt does make any attempt at revealing the identities of publisher account IDs within their advertising platforms. This new development will help sellers verify publisher identities and include details on the name, domain, and seller ID."
Jeg kan blot ikke gennemskue, hvorfor disse oplysninger er nødvendige?
Er det fx fordi,at man ikke vil risikere at reklamere på en konkurrents hjemmeside eller hva'?!?
Hvad er begrundelsen/-erne?
Avatar billede ebea Ekspert
15. april 2021 - 18:31 #5
#3 - Jeg forsøgte netop med det indsatte Links i #1, at vise hvad en .Json fil reelt laver. Den indsamler oplysninger fra det sted hvor den nu aktiveres fra, og leverer så det ønskede antal oplysninger i tekst form.
Så firkantet skåret ud, så tapper den oplysninger der fra, hvor den køres som fil, og leverer disse oplysninger tilbage i tekst form, som man efterfølgende kan bruge.

Din ads.txt fil, er kun for at kunne styre hvilke firmaer som må sælge hvad du evt. vil tilbyde af varer. Dette for at forhindre, at uautoriserede firmaer, begynder at tilbyde dine varer, uden at være autoriseret til dette.
Dette er i meget korte træk, hvad din ads.txt fil laver.
Avatar billede mergelspir Seniormester
15. april 2021 - 19:06 #6
#5 - Ja, alt det har jeg forstået.

Men jeg mangler fortsættelsen af din sætning:
"...som man efterfølgende kan bruge."

Mit spørgsmål er: ...kan bruge til hvad? og hvorfor?

Du skriver om ads.txt: "Dette for at forhindre, at uautoriserede firmaer, begynder at tilbyde dine varer"

Hvad er den tilsvarende forklaring på "sellers.json"?
"Det er for at forhindre at...?!??"
(eller hvad formålet nu måtte være)
Avatar billede mergelspir Seniormester
15. april 2021 - 19:10 #7
#6 - tillægsspørgsmål:
"...som man efterfølgende kan bruge."

Hvem er "man"?
Jeg mener: hvem er interesseret i de oplysninger?
Avatar billede ebea Ekspert
15. april 2021 - 19:47 #8
#7 - Som jeg startede med at skrive i #1, tror jeg at begreberne løber rundt mellem de 2 filer, for dig.

"...som man efterfølgende kan bruge".
ja, som med alt andet der indsamles af data, så er Google jo førende i dette, og bruger ufattelig mange oplysninger om folk, til at målrette bl.a. reklamer med. Men det bruges også i andre sammenhæng, hos dem selv, internt, Og alt hvad der kan tappes af data, der bliver det gjort. Det burde formentlig være kendt for dig, at der indsamles mange oplysninger fra websteder, og det gør der også i det du efterspørger. Og alle oplysninger om hvad der sker, er værdifulde oplysninger for bl.a. Google.
Avatar billede mergelspir Seniormester
15. april 2021 - 20:56 #9
Nej, det har intet med begreber at gøre.
Om det er .txt eller JSON eller et helt tredie filformat er en ren teknikalitet.
Og nej, denne gang er det ikke Google, men IAB tech lab, der er barslet med det.
IAB = Interactive Advertising Bureau.
Hvis IAB havde tænkt sig om i 2017, da den første version af ads.txt blev lavet, havde de sikkert besluttet at benytte json der også.
Derudover er det Google, der fortæller mig præcis, hvad der skal stå i filen, så de har de oplysninger allerede.
Jeg antager, at det er annoncebureauerne, der skal bruge oplysningerne.
(Det er "man"-et i #7)
Men jeg er ikke helt sikker.
Derudover kan jeg ikke greje, hvorfor de skal have disse oplysninger. Hvad skal de bruge dem til?
Derfor spørgsmålet på denne tråd: "Hvorfor have en "sellers.json" på sin hjemmeside?"
Spørgsmålet er rent konceptuelt.
Avatar billede mergelspir Seniormester
15. april 2021 - 21:15 #10
Nu har jeg sendt en mail til IAB Danmark, så får vi se, hvad de svarer.
Avatar billede ebea Ekspert
15. april 2021 - 21:22 #11
#9 - ja, jeg tror at du forventer noget svar, som kun du ved hvad er. Jeg har egentlig forklaret hvad de 2 filer laver.
At du vil dreje det rundt til noget andet, forstår jeg ikke rigtig din tankegang, om.
Men du får nok et svar fra dem du har skrevet til.

Men jeg kunne fristes til at spørge? Hvad forventer du af svar, og hvad er din underliggende mistanke om disse filer?
Avatar billede keysersoze Guru
15. april 2021 - 21:58 #12
Jeg må erklære mig helt enig med spørger her - der er kun kommet et lille forkølet forsøg på at forklare hvad en json-fil er mens der ikke er kommet en forklaring på hvad præcis sellers.json gør og sellers.json er ikke bare en tilfældig json-fil men en fil med en bestemt struktur og et bestemt formål.

Jeg har ikke selv arbejdet med Adsense på det niveau så jeg kan ikke give en dybere forklaring, men Adsense selv skriver at filen skal "øge gennemsigtigheden og bekæmpe bedrageri" (se https://support.google.com/adsense/answer/9889911?hl=da - som sikkert ikke er menneske-skrevet) men det er jo også lidt fluffy. Den er godt nok på engelsk men jeg synes at denne video forklarer det lidt mere grafisk; https://www.youtube.com/watch?v=QpI-k1pNS8A
Avatar billede mergelspir Seniormester
15. april 2021 - 22:08 #13
#11
Jeg har ingen mistanker overhovedet.
Jeg bryder mig blot ikke om at implementere noget, som jeg ikke forstår.

"Jeg har egentlig forklaret hvad de 2 filer laver."
Jeg ved godt, hvad formålet med ads.txt er, og din forklaring på formålet med ads.txt stemmer 100% overens med min opfattelse.

Med hensyn til sellers.json, forklarer du, hvad en json fil er. Det ved jeg godt. Jeg har både skrevet og læst mange json-filer i min karriere.

Men mit spørgsmål går kun på, hvilket problem det er, at de oplysninger, der er i filen sellers.json, løser. Jeg mener: "nogen" må bruge de oplysninger til "et eller andet", men hvem og til hvad?

Det mangler jeg stadig svar på.
Avatar billede ebea Ekspert
15. april 2021 - 22:25 #14
#12 og #13 - Og så kan jeg spørge igen. Hvad svar forventer i af svar. I ved begge (ud fra jeres svar) hvad .en .Json fil laver. ja, den samler oplysninger, ud fra det som der er opsat i dens struktur.

Og forventer i så også at få et helt konkret svar fra dem som leverer den .Json fil, hvad den laver?
Prøv at spørge Google, om de vil levere svar på, hvad deres bruges til. Det bliver nok umuligt at få et svar.
Der er intet hemmeligt i en .Json fil. Enhver kan læse koden i den (ren tekst). Men hvor  de indsamlede data havner, og til hvad, er nok lige optimistisk at stille spørgsmål omkring!
Avatar billede mergelspir Seniormester
15. april 2021 - 22:45 #15
Jeg har endelig fundet en forklaring:
Der findes handelsplatforme, hvor man kan handle annoncer. Disse platforme læser sellers.json-filen for derigennem at kunne se, om en given annonceplads købes direkte eller via en eller flere mellemhandlere.
Det stemmer meget fint overens med, at man i sellers.json-filen bl.a. skal angive, om man er udgiver eller formidler.
Avatar billede keysersoze Guru
15. april 2021 - 22:54 #16
#14 Spørgsmålet er jo netop ikke hvad en json-fil er - men hvad specifikt sellers.json er. Der er stor forskel.
Avatar billede ebea Ekspert
15. april 2021 - 23:05 #17
#16 - Og hvor er det så at det specifikke opstår i en .json fil, for dig?
Er det den sellers.Json fil som spørger nu har fundet info'en i. Eller er det den sellers.Json fil som en nr. 2 der bruger en egen opsat sellers.Json fil. Eller er det nr. 3, eller nr. 4 eller?

Spørgsmålet gik på, hvad en sellers.Json fil lavede. Og ja, svaret var, at den samler info tilbage til dem, som har opsat den, og til deres brug.
Dette har jeg svaret på mange gange. Og svaret er for mig stadig det samme.

Af naturlige årsager, kan der ikke svares hvad spørgerens fil specifikt laver, for ingen andre end ham selv har set den.
Avatar billede keysersoze Guru
15. april 2021 - 23:39 #18
Du har ret så langt, at enhver kan sætte sig ned og opfinde sin helt egen struktur og kalde filen lige hvad de vil - også sellers.json. Men med sellers.json i forbindelse med Adsense er det anderledes - filen her skal have et fast navn, strukturen er også givet på forhånd og filen har ét bestemt formål, det er kun værdierne i de enkelte properties man er herre over. Dét ville du vide hvis du kendte til Adsense - desværre er forklaringen både fra Adsense og opfinderen bag, IAB, ret forsimplet og vage i forhold til netop formålet. Hvis du ikke tror mig så læs dokumentationen her; https://iabtechlab.com/wp-content/uploads/2019/07/Sellers.json_Final.pdf