Avatar billede Amanda 98 Praktikant
20. april 2021 - 11:00 Der er 9 kommentarer

Hjælp to skoleelever med en opgave

Hej.
Vi er to elever, der har fået stillet en opgave vi er gået lidt i stå på.
Vi har et excelark med flere regneark.
Vi skal have vores nye beholdning til, at snakke sammen med vores varenummer. Så excel automatisk udfylder for os, hvad den nye beholdning bliver, når vi skriver hvor meget der leveres af det specifikke varenummer.

Hilsen
Amanda og Pernille
Avatar billede thomas_bk Ekspert
20. april 2021 - 11:51 #1
Måske i kan dele det så det er muligt at se sammenhængen i data?
Avatar billede ebea Ekspert
20. april 2021 - 11:54 #2
For at andre skal have en mulighed for at se hvad det drejer sig om, skal i angive nogle flere oplysninger.
Upload evt. jeres Fil, så det kan ses hvad det går ud på.
Avatar billede Amanda 98 Praktikant
20. april 2021 - 12:04 #3
Hvordan uploader jeg filen her?
Avatar billede thomas_bk Ekspert
20. april 2021 - 12:16 #4
Du kan ikke uploade her, men du kan linke til en fil fra dropbox eller andre online fil delingssteder. Evt. Onedrive.
Avatar billede Amanda 98 Praktikant
20. april 2021 - 12:37 #5
https://www.dropbox.com/scl/fi/mqa0mvuahp5s4sd8epm99/Plukke-f-lge-faktura.xlsx?dl=0&rlkey=srkuhp2ef32ve304gk5q2brfl

Det vi gerne skulle kunne få til at fungere, er at kolonen der hedder beholdning under arket "vareliste" skal "tilknyttes" til varenummeret, i en ny kolonne, sådan så den nye beholdning automatisk kommer ind, når vi udfylder antal leveret under "Plukseddel"
Avatar billede ebea Ekspert
20. april 2021 - 13:01 #6
jeg ved ikke rigtig, om det er svaret i søger. Ellers vend tilbage!
Formel og resultat, står i L19

https://www.dropbox.com/scl/fi/ib9n9m8hqo3azqcgkuoyx/Plukke-f-lge-faktura-1.xlsx?dl=0&rlkey=k01p6263qc16s169s5swsw9sv
Avatar billede Amanda 98 Praktikant
20. april 2021 - 14:01 #7
Formlen gør det vi gerne vil have, men er der mulighed for, at du kan lave den samme i den kolonne der hedder "Ny beholdning" under Vareliste?
Vi kan ikke få lov at flytte den :)

https://www.dropbox.com/scl/fi/m3a0uhfnhi3y5i598oueg/Plukke-f-lge-faktura-ny-beregning.xlsx?dl=0&rlkey=iahkfsw0mg1j3dkbxjs30l5rv
Avatar billede ebea Ekspert
20. april 2021 - 14:19 #8
#7 - I kunne blot flytte lidt rundt på Ark henvisningen ;-)
Formlen nederst, opdaterer (1 linje) i Arket "Vareliste".

Men jeg tror ud fra det som jeg kan se, at det nok ikke er det som i søger. Isoleret set, i det eks. som er vist i salget i Ark "Plukkeseddel", så er der 9 varelinjer, som teoretisk alle kan være udfyldte.
Og hvis det er til fældet (eller blot 2 varelinjer), så vil formlen ikke håndtere det korrekte varenummer.
Så i sådan tilfælde, skal der være rigtig mange HVIS funktioner i formlen, eller også skal i lave kolonner for hver salgslinje i arket "Vareliste", så vare antal kan opdateres, på den måde.

=HVIS.FEJL(HVIS($B10=Plukkeseddel!$B$19;LOPSLAG(Plukkeseddel!$B$19;$B$2:$D86;3;0)-Plukkeseddel!$I$19;"");"")
Avatar billede Mads32 Ekspert
08. maj 2021 - 01:38 #9
Hej Amanda 98

Jeg har kikket lidt på din opgave. Den er mere kompliceret som så.

Plukkeseddel: Mange af de oplysninger du henter fra andre ark, bør være indsat i en anden fil som der linkes til. Eller er din fil kun til brug for en person.

Jeg har ændret betegnelse for en kolonne til "Plukket". Kolonner skal skrive-beskyttes, og udfyldes ved hjælp af en makro, der kopieret kolonnen med bestilte, over i kolonnen for plukkede. Nr denne makro kører skal makroen samtidig ændre varebeholdningen til den nye beholdning.

Problematik omkring plukkeseddel: Når der laves formler/makroer der skal opdatere varelisten, vil det være sådan, at du ikke kan fortryde en opdatering af varelisten. har du først opdateret varelisten, kan denne kun ændres ved manuel indtastning

Jeg har startet på lidt af arbejdet, men der er så store arbejdsopgaver der ligger foran, så jeg stopper her hvor jeg er nu.

Held og lykke med jeres "Projekt"

m v h mads32

https://www.dropbox.com/s/36lrsy53hww2cth/Plukke-f%C3%B8lge-faktura%20ny%20beregning_mads32.xlsx?dl=0