Avatar billede Helle Novice
22. april 2021 - 12:20 Der er 9 kommentarer

Overløb

Jeg har en mappe med mange faneblade, (projekter)

Jeg vil gerne hente en bid fra hvert faneblad (projekt) over i én oversigt, jeg har lavet et faneblad/ark til dette.
Klikker = på en celle, og markerer det område jeg vil hente, far et andet faneblad.
Så ligger det som "sektioner" stablet ovenpå hinanden i oversigten, en sektion fra hvert faneblad (projekt)
- og det går fint.

PROBLEMET ER
-når jeg efterfølgende lægger ekstra linjer ind, på de enkelte faneblade (projekter), får jeg en OVERLØB! fejl.
Findes der en måde hvorpå udvidelser, i de enkelte sektioner, blot kan "skubbe" til rækken, så der automatisk udvides nedad???

Håber det giver mening
Avatar billede ebea Ekspert
22. april 2021 - 14:04 #1
Til din sidste linje i dit indlæg. Nej, ikke helt.
Mener du, at der mangler Range område, i forhold til det du indsætter på dit oversigts Ark? Eller?
Er det sådan, at det kun er én celle du vil hente fra, og at der så er "lagt" rækker henover den celle, eller?

Så det bedste ville være, at du uploadede et eks. med fiktive data (hvis ikke dem du har kan bruges), eller gav en mere brugbar forklaring.
Avatar billede Helle Novice
22. april 2021 - 14:20 #2
Prøver igen ;)

Jeg henter en "bid" på f.eks. 3 kolonner og 7 linjer, fra 3 forskellige ark her kaldet: a. b. c.
Placerer dem over hinanden i et "oversigtsark", i samme projketmappe.

Oversigtsark ser nu sådan ud:
Bid a. 3 kolonner 7 linjer
Bid b. 3 kolonner 7 linjer
Bid c. 3 kolonner 7 linjer

Så går jeg tilbage til ark b. og føjer 2 linjer mere til den "bid" jeg har hentet over.

Bid a. 3 kolonner 7 linjer
Bid b. 3 kolonner 9 linjer
OVERLØB!
Bid c. 3 kolonner 7 linjer

Fordi der ikke er plads i højden, der ligger jo en anden bid under.
Kan det lade sig gøre at undgå fejlen OVERLØB!
Altså sådan at b. skubber de andre "bidder" nedad i oversigten ....når jeg føjer linjer til ovre i ark b.
Avatar billede ebea Ekspert
22. april 2021 - 14:46 #3
Det giver stadig ikke helt mening. Fordi, at. Kopierer du kolonner og rækker, og indsætter manuelt, eller har du formler i dit oversigtsark, som "laver indsamlingen"?

Men som jeg skrev i #1, så prøv at uploade et eks., for at undgå at skrive 20 indlæg, uden at nå en løsning!
Avatar billede Helle Novice
22. april 2021 - 15:03 #4
OK
Jeg har prøvet at lave en test,
Avatar billede Helle Novice
22. april 2021 - 15:04 #5
.... men hvordan uploader jeg herinde ?
Avatar billede ebea Ekspert
22. april 2021 - 15:14 #6
#5 - Du kan desværre ikke uploade herinde, direkte. Men du kan f.eks. bruge  www.dropbox.com  hvor du kan oprette dig som gratis bruger, og uploade filen der, og derved får du et Link til den fil der er uploadet, som du så kan kopiere, og indsætte herinde.
Avatar billede jens48 Ekspert
22. april 2021 - 17:45 #7
Jeg har prøvet det her, og det virker OK, hvis der er plads mellem de enkelte sektioner, men hvis en udvidelse forårsager at sektionerne overlapper hinanden går det galt. Løsningen må være at lave plads mellem sektionerne, så overlapning ikke forekommer.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
23. april 2021 - 10:49 #8
Med Power Query/Hent Data er det "a piece of cake" at løse denne opgave.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
23. april 2021 - 11:19 #9
@Helle
Hvis du ikke kender til Power Query kan jeg lave en løsning for dig, hvis du giver mig en fil med data.