Avatar billede bufli Mester
24. april 2021 - 12:29 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Sikre adgang til Google Fotos i tilfælde af død

Hej,

Jeg forsøger at finde ud af hvordan jeg sikrer at jeg eller en af mine slægtninge kan tilgå digitale billeder i Google Fotos i tilfælde af død. Mine forældre har deres billeder i Google Fotos. Jeg og min hustru har vores i Google Fotos. I tilfælde af død vil det jo være en katastrofe hvis alle familiebillederne går tabt

Kan man lave et digitalt testamente eller på anden vis sikre at arvinger kan få adgang - uanset om det er den naturlige rækkefølge hvor børn arver forældrenes - eller i f.eks. tilfælde af ulykke/sygdom at forældrene arver børnenes (om børnene er vokse eller ej).

Førhen var det så meget lettere. Når dødsboet skulle tømmes, skulle man lige sikre sig familiealbummet som stod over i bogreolen, så det der er så meget vigtigere end et eller andet møbel ikke går tabt.

Jeg er ret hys med sikkerhed - så e-mail og adgangskode er ikke nok, for jeg har 2-trins verifikation på alle de konti jeg kan sætte det op på, herunder Google - og billederne ligger i Google Fotos.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
24. april 2021 - 13:50 #1
En gang i mellem, hver uge eller hver måned, så henter du alt hvad google ved om dig, brænder det på en dvd, og stiller dvd-en ovre i bogreolen.

https://support.google.com/accounts/answer/3024190?hl=da
Avatar billede INK Ekspert
24. april 2021 - 14:49 #2
Man kan også dele alle fotos med en "partner".
Avatar billede poko1 Ekspert
24. april 2021 - 15:52 #3
Jeg har en 2TB jeg ikke bruger til andet Hver gang jeg tømmer Hukommelses kortet skriver jeg eks. "Canon 09-02- 14-03 2021" på filmappen det er så  urørte original billeder i fuld opløsning
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. april 2021 - 19:26 #4
Google har en funktion, beregnet lige præcis for det tilfælde, at man skulle komme galt af sted, uden at have fået overdraget passwords mm. til familien: https://support.google.com/accounts/answer/3036546?hl=da
Avatar billede bufli Mester
29. april 2021 - 09:39 #5
Tak for jeres svar. Jeg vil tillade mig at sige, at jeg selv har fundet det bedste svar, da jeg har været i kontakt med Googles support.

I tilfælde af død, skal man bruge denne formular for at få adgang til afdødes konto:
https://support.google.com/accounts/troubleshooter/6357590?hl=da

Jeg kan godt se, at man kan lave alt muligt med at tage sikkerhedskopier på harddisk osv. - eller dele med en partner. Der er udfordringer med begge dele:

Harddisk løsningen:
Hvad nu hvis det ikke er dig eller mig der er død. Det er en af dine eller mine pårørende, og de er ikke så strukturerede som du og jeg. De har ikke lavet en backup. Eller de døde da huset brændte og harddisken røg sammen med. Der er bare for mange tilfældigheder der kan gøre, at denne løsningen ikke er god
Ydermere skulle det netop være dejligt nemt at have sine billeder i Google Fotos. Så er de sikret der, men med harddisk løsningen skal man huske med mellemrum at sætte harddisken i og tage backup. Hvis man gør det, og man selv dør - har ens efterladte så styr på hvor billederne er og hvordan de får fat i dem?

Dele med partner løsningen:
Du kan dele med en partner - ja 1. Ikke 2, ikke 3, men 1. Hvem kunne du tænke dig at dele med? Din mor? Din far? Din søn? Din datter? Din ægtefælle/partner? Jeg deler med min hustru, så hvis hun og jeg kører galt sammen, hvad så? Igen er der for mange tilfældigheder der kan gøre, at denne løsning ikke er god
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. april 2021 - 11:00 #6
Jeg har heldigvis ikke været i situationen, men skulle mene at jeg har hørt en del skrækhistorier om problemer med at overbevise Google om man har ret til at få adgang til afdødes konto.

Tro mig - det magter de efterladte ikke nødvendigvis at slås med, før der er gået så langt tid at Google har låst kontoen permanent.

Derfor er det langt bedre at bruge funktionen "inaktiv konto" som jeg linker til - så har "afdøde" på forhånd godkendt adgang til udvalgte personer.
Avatar billede bufli Mester
29. april 2021 - 14:58 #7
Hej Ole,

Jeg kan godt se hvad du mener. Det giver rigtig god mening. Der er klare fordele ved den metode, men metoden afhænger så også af, at brugeren rent faktisk har sat det op inden sin død - det tror jeg næppe der er ret mange der gør desværre.

Jeg tænker faktisk at dit forslag er en god plan A, hvor plan B så bliver det jeg linker til.