Avatar billede jonpet Seniormester
09. maj 2021 - 03:22 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Skifte systemdrev (C)

Hej mit systemdrev (C) er ved at være fyldt (250GB) og jeg har flyttede alle
de programme som var muligt, over på andre Drev.

Så nu vil jeg gerne have en større harddisk, som systemdrev,
Er der nogle let måde at gøre det på. Altså kan man tage en kopi af alle de programmer og Filer som er installeret på mit C: Drev

Eller skal jeg starte helt forfra, og til at installerer windows 10 og alle programmer som er installeret på mit C:Drev igen.

M.v.h.
Brian
Avatar billede poko1 Ekspert
09. maj 2021 - 07:03 #1
Du har muligheden for at Clone disken  over på en ny disk.
Hent dette værktøj til Cloning
https://aomei-data-backuper.en.uptodown.com/windows/download/2973962
Resultatet:
https://ibb.co/PQjcFMx
Avatar billede bvirk Guru
09. maj 2021 - 07:22 #2
https://www.systoolsgroup.com/how-to/move-program-files-folder-to-another-drive/

viser 2 måde at flytte 'program files' på - en inbygget i windows og den anden et ntfs link (ikke at forveksle .lnk fil)

Det er så ikke systemdrev men blot 'program files' der flyttes

Lignende links fremkommer ved online søgning på 'windows 10 move user profile folder' - der skal måske så overvejes, hvis systemdrev er en hurtig ssd og den nye harddisk er langsommere, om det er en god ide.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. maj 2021 - 07:29 #3
Hej Brian.
Hvis dit system kører rigtig fint, og du ikke oplever fejl så er clon en fin løsning.
Oplever du periodiske fejl, og ønsker dit færdige system skal se anderledes ud end det gør i dag, ja så skal du starte forfra på den nye disk,
Her kan man så vælge først at oprette den partition hvor systemet skal på, og herefter oprette andre hvor men evt. putter sine private data på, eller hvordan man ønsker det opsat.
Har man et stort C drev vil det hele jo være blandet sammen.
Men det er et valg man tager.
Hvis du vælger at clone vil din nye disk få data som der lå på disken, men der vil sikkert også være et stykke af disken der ikke er allokeret, og det skal du bagefter ind og klargøre til brug i diskhåndteringen. Har du plads til flere diske i pc, kan den gamle disk bagefter indgå i systemet. Jeg ville dog ikke bruge den som disk for private filer hvis den har en del år på bagen.
Avatar billede poko1 Ekspert
09. maj 2021 - 07:39 #4
Hvis du vælger at Clone så er her billeder i 8 trin.
trin 1-4.
https://ibb.co/rZpTbT0
trin5-8.
https://ibb.co/V32G727
PS. Hvis du vælger denne vejledning kan jeg derefter vise dig hvorledes du udvider eller formindsker partitionerne.
Avatar billede poko1 Ekspert
10. maj 2021 - 14:57 #5
Hej Brian:
Kom du videre og fik du taget en beslutning om at klone?
En anden mulighed du kunne jo også beslutte dig for at gemme dine filer på et andet drev.
Hos mig fylder Windows 10 Plus diverse programmer og jeg bruger en del Ca. 60 GB
Her er filerne gemt på drev E: En anden harddisk Hvor jeg oprettede disse mapper!
1.    Dokumenter
2.    Billeder
3.    Musik
4.    Video
5.    Overførsler
https://ibb.co/3CFBPLX
Avatar billede kurt54 Ekspert
10. maj 2021 - 15:17 #6
Jeg kører tilsvarende som poko1 - det er dejligt at have system og data adskilt - og C-drevet bliver så tilpas lille at man kan tage - image backup af det hurtigt og man kan have flere generationer liggende. C drevet kommer også ned i en størrelse så SSD er til at betale - og jeg har  2 windows systemer på hver sin SSD (og en linux på den ene SSD) - det kunne se ud som poko1 også har 2 windows installationer. Jeg bruger M.2 SSD de fylder ikke meget - den ene på motherboardet den anden på et PCIe udvidelseskort.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. maj 2021 - 16:05 #7
#6 Er enig i at køre ting adskilt. Har gjort det i alle de år jeg har haft computer :-)
Jeg bruger nu Aomei Backupper til at lave system backup. Og det er dejligt at dette c drev ikke er for stort når man gør dette.
Avatar billede supportsiden Professor
12. maj 2021 - 10:52 #8
Kør en oprydning med den indbyggede diskoprydning
OG
Kør en oprydning med f.eks Ccleaner eller den indbyggede Lagerassistent (gerne begge)
Flyt brugermapper til et andet drev
Det kan gøres sådan her
https://xcomputer.website/2017/11/16/windows-10-tip-flyt-din-standard-data-mapper-til-et-andet-drev/
eller du kan drag-and-drop mapperne gennem stifinder
Det er IKKE nødvendigt at oprette mapperne selv
Vær obs på at nogle programmer stædigt holder på at gemme f.eks. konfiguration på C drevet hvorfor der stadig kan forekomme brugermapper der
Avatar billede poko1 Ekspert
12. maj 2021 - 11:21 #9
Hej Brian: Skulle du vende tilbage så er her en billedanvisning på hvordan.
Men det kan måske ikke betale sig at overvåge tråden?
https://ibb.co/7R3x8Zh
Avatar billede 220661 Ekspert
12. maj 2021 - 12:06 #10
Jeg dropper ud af tråden her.
Avatar billede jonpet Seniormester
18. maj 2021 - 18:55 #11
Hej

Mange tak for alle svarene,

Der var så mange muligheder og løsninger at det var svært at vælge :)
så jeg prøvede som poko1 foreslog, og det kørte bare uden problemer.

jeg valte så også at lade alle filer til mapperne.
1.    Dokumenter
2.    Billeder
3.    Musik
4.    Video
5.    Overførsler

Gå over til et andet Drev,

Men mange Tak til alle for let og forstålig Hjælp :)