Avatar billede Emrys Novice
14. maj 2021 - 16:14 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Problem ved skift fra HDD til SSD

Hej, jeg håber der måske sidder een eller flere her som kan hjælpe mig med mit problem da jeg er tæt på at blive vanvittig over mig computer lige nu

Jeg ville skifte min gamle HDD ud med en m2 til styre system og en SSD til lager, det gav så en hulens masse problemer da jeg ikke kunne finde dem som bootable disk i Bios - nu er jeg så nået så langt at jeg kan se dem i bios

Og jeg har fået oprettet en windows installations USB, det går også fint, den kommer op med menuen til at installere windows,

Jeg starter den, vælger en disk og den siger den installere, så kommer vi til det punkt hvor den siger at nu skal windows genstartes for at færdiggøre installationen og så genstarter den

OG går til menuen for at starte installationen igen, jeg har flået usb ind og ud og prøvet alt hvad jeg kan finde på men lige lidt hjælper det - er der nogen her som har en ide om hvor/hvad jeg går galt?

/Frank
Avatar billede 220661 Ekspert
14. maj 2021 - 16:40 #1
Hej Frank.
Er ikke bekendt med M2 på bundkoret, men prøv kun at have den tilsluttet når du installerer. SSD kan kobles på senere.
Avatar billede ErikHg Ekspert
14. maj 2021 - 16:42 #2
Det er jo ikke det bedste hverken "at flå" eller fjerne USB nøglen mens den arbejder.
Jeg selv har aldrig brugt en USB- nøgle ved installering af Windows 10, men har i stedet lavet en ISO fil og brændt denne ned på en DVD. Det har altid virket.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. maj 2021 - 16:44 #3
#2 Kan indholdet være på en almindelig dvd længere?
Avatar billede poko1 Ekspert
14. maj 2021 - 16:53 #4
Hvis du har sat den til at starte fra USB. Skal du tage USB ud under genstarten og lige så snart den er startet op igen sætte USB stikket i igen!
Avatar billede 220661 Ekspert
14. maj 2021 - 17:02 #5
Nu har jeg ikke nyere computere, men bruger blot boot menu for at starte installation. Den kan typisk startes op ved at trykke F12 på de fleste computere.
I nogle tilfælde skal den dog aktiveres i bios for at blive synlig.
Jeg piller normalt ikke ved boot rækkefølgen i bios hvis jeg kan undgå det.
Og jeg oplever så ikke man skal tage usb stik ud og ind igen.
Men er bios UEFI kan proceduren være anderledes.
Avatar billede poko1 Ekspert
14. maj 2021 - 17:13 #6
Her er et eksempel på hvordan Bootmenuen kan se ud og hvis rækkefølgen er som her er det jo ligetil , men hvis du har valgt USB som 1` i Boot menuen, så skal den tages ud undervejs!
https://ibb.co/tbmQq42
Avatar billede ErikHg Ekspert
14. maj 2021 - 17:15 #7
#3 Ja den fylder 3,97 GB - ellers kan man jo bruge en DVD DL på 8,5 BG
Avatar billede 220661 Ekspert
14. maj 2021 - 17:22 #8
#6 Enig :-)
Avatar billede poko1 Ekspert
14. maj 2021 - 17:26 #9
Sådan ser min bios ud og hvis din ligner og du er i stand til at ændre så husk at trykke F10 og trykke OK det gemmer dine indstillinger
https://ibb.co/GWCzRqJ
Avatar billede Emrys Novice
14. maj 2021 - 18:20 #10
Jeg ved ikke helt hvad jeg skal skrive lige nu,

jeg har stadig ikke løst problemet med at kunne installere windows clean på min m2 som jo skulle være så fantastisk og hurtig, men min knægt stod her og spurgte hvorfor jeg ikke bare installerede det på den anden nye SSD som jo også skulle være hurtigere end den gamle, og det virkede - jeg fatter ikke en brik, men jeg har en computer som i det mindste starter og jeg kan også godt se og bruge m2'en som lager disk

så istedet for en m2 system disk og ssd lager har jeg det bare omvendt lige nu
Avatar billede Emrys Novice
14. maj 2021 - 18:21 #11
men mange tak til alle som forsøgte at hjælpe
Avatar billede 220661 Ekspert
14. maj 2021 - 18:24 #12
#10 Ingen tvivl om den er hurtigere en med en "snurrebasse".
Problemet er blot at M2 disken performer bedre en SSD drevet gør så du får ikke max hastighed på dit system.
Prøvede du at installere uden SSD drevet var monteret?
Avatar billede 220661 Ekspert
14. maj 2021 - 18:32 #13
#7 Hmm ved ikke lige hvor du får de 3,97 GB fra.
Jeg har lige hentet en .iso og den fylder tæt på 4,7 Gb og det kommer til at knibe på en dvd vil jeg mene.
https://ibb.co/VCWYfYk
Avatar billede poko1 Ekspert
14. maj 2021 - 19:01 #14
#13 rigtig Win 10 Pro fylder
4,46 GB  4.790.288.384 byte
https://ibb.co/vBWqmDq
Avatar billede 220661 Ekspert
14. maj 2021 - 19:04 #15
#11 Velbekomme hvis vi er færdige her?
Avatar billede Emrys Novice
14. maj 2021 - 20:09 #16
Det er jeg for nu, i og med at systemet køre, så lever jeg med det lige nu, er lidt presset med tiden - prøver lige og se om jeg kan lukke det her
Avatar billede 220661 Ekspert
14. maj 2021 - 20:17 #17
#16 Selvfølgelig kan du lukke den her.
Vil mene den midlertidige løsning har du i indlæg #10 som du selv skriver.
Fortsat god aften til jer :-)
Avatar billede poko1 Ekspert
14. maj 2021 - 20:30 #18
Enig #10 Må være den rigtige løsning
Du kan jo altid åbne en ny tråd hvis du vil forsøge igen på et senere tidspunkt.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. maj 2021 - 20:33 #19
#18 Lige præcis.
Avatar billede poko1 Ekspert
15. maj 2021 - 10:26 #20
Hej Emrys:
lukker du ikke lige tråden?
Brug #10
https://ibb.co/315wdY7