Avatar billede sirkejser Juniormester
16. maj 2021 - 20:56 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Start programmering - hvad sprog?

hej folkens.
jeg vil gerne begynde at programmere. ved godt det er et vidt begreb.
men jeg vil gerne rode med web. og der er jo flere sprog.
ved i gamle dage var det HTML der var basen for at lærer.
men hvad er det i dag?

mvh
kasper
Avatar billede michael_stim Ekspert
16. maj 2021 - 21:06 #1
Njaaa, har nok aldrig väret HTML der har väret grunden for programmering, da det er et markup language.

Jeg havde nok startet med C eller C++ for at läre grunden.
Avatar billede sirkejser Juniormester
16. maj 2021 - 21:11 #2
ok. ja, jeg var i gang med at lærer C++ for mange år siden.
men hvis man lærer det, er det så nemt at tilgå de andre sprog?
Avatar billede Jordegern Seniormester
16. maj 2021 - 23:11 #3
Jeg er ikke programmering ekspert. Men hvis jeg skulle starte et sted, så vil jeg sige html. Det er ikke så indviklet, og når man kan det, kan man leve en hjemmeside. Og editor og compiler er gratis.
Avatar billede michael_stim Ekspert
17. maj 2021 - 09:53 #4
#3
1. HTML er stadig et Markup Language og ikke et programmeringssprog
2. Det bliver ikke meget hjemmeside hvis du kun kan HTML (absolut, mulighederne er blevet större med HTML5, men alligevel)
3. HTML bruger ikke compiler, desuden kan du få gratis editorer til nästen alle udviklingsmiljöer
Avatar billede ejvindh Ekspert
17. maj 2021 - 12:43 #5
Det er altid noget bøvl at gå fra ét programmeringssprog til et andet. Men jo flere gange du har gjort det, des nemmere bliver det.

Derfor vil jeg nok anbefale dig at kigge på, hvad du skal bruge det til, og så lade dét være din guide i første omgang. Og hvis du tænker i baner, hvor html er relevant, så kunne dét måske være fordi du skal starte med at lære php og javascript? Det er to programmeringssprog, som bruges når man skal gå fra en helt statisk hjemmeside til at der også kan ske nogle ting derinde.

Og ja, begge disse sprog har nok lidt ry for at være lidt "løse" i strukturen, hvilket kan invitere til at man får nogle dårlige vaner. Til gengæld kommer man hurtigt i gang, og får hurtigt noget, der kan bruges til noget. Og så kan eventuelle uvaner jo aflæres efterhånden.

Hvis du ved, at det hele skal foregå indenfor et Windows univers, kan det også være en ide, at kigge i retning af C#, der vistnok (jeg er aldrig selv kommet i gang) også kan bruges til webprogrammering.
Avatar billede Jordegern Seniormester
17. maj 2021 - 20:56 #6
Spørgeren skriver at han vil lave web og programmere. Så er det min mening, at html er det rigtige sted at starte.
Man kan altid diskutere, hvad der er programmering og hvad der er en editor. At taste kode ind er programmering og det program man bruger er en editor. Det kan fx være at skrive html i notepad.
Avatar billede michael_stim Ekspert
17. maj 2021 - 21:49 #7
#6
Nej, der er ikke så meget at diskutere ;-)
Er det kun web der skal laves, må man först göre sig den overvejelse om man vil köre open source eller ej (hvis ej, er det for det meste windows (C#, .NET osv)).
Men HTML kommer man ikke langt med.
Avatar billede momozan Praktikant
19. maj 2021 - 20:43 #8
HTML er et markup language.. Ligesom yaml og xml.

Hvis du vil lave web så er der kun en rigtig vej. Og den hedder javascript.. Dette er ikke til diskussion.

backend nodejs.
frontend react, vue, angular.
Avatar billede momozan Praktikant
19. maj 2021 - 20:49 #9
Og personen der siger c++.. hvad fuck? Det er helt ved siden af og så absolut ikke noget man som begynder skal til at rode med. Ihvertfald ikke du vil have noget fra hånden.

Men du kommer ingen vegne uden HTML det kan ikke benægtes. Men html/css er vel tager vel en uges tid.

Og hvis du som de skriver er ked af at javascript er for "løst" (Ikke typed) Så kan det nemt løses med typescript der er et superset af javascript. Jeg vil dog sige du med fordel kan starte med vanilla :)
Avatar billede sirkejser Juniormester
19. maj 2021 - 23:09 #10
men Javascript er vel ikke et sprog man alene kan lade sig gøre med. tænker, det vel bruges sammen med feks php?
Men er desværre røget på førtidspension som krigsveteran og vil gerne aktivere mig i de stunder jeg ikke er ude og være aktiv og med familien.
Så, vil starte ud med at "lave" web - lærer og forstå sproget. kunne lave helt klare tilføjelser eller ændringer i koder.
Jeg har før i tiden rodet lidt med WP. og det er godt nok en del år siden. men dengang hed det vist "kun" asp eller php.
Jeg havde også Dreamweaver og MS Frontpage. hvor jeg var stor fan af DW.

Denne gang vil jeg så gerne starte fra A og gå til Z - i  stedet for at rode rundt for at flytte "ting og sager"
Avatar billede acore Ekspert
20. maj 2021 - 08:48 #11
Jeg foreslår følgende klassiske vej:

1. Start med at lære html og css - så kan du lave fine statiske web-sider
2. Fyld på med php - så kan du lave dynamiske sider
3. Lær mysql - så kan du have dine data i en database

Med de 3 skridt kan du lave dit eget cms og forstå sammenhængene, og du er derefter godt klædt på til at arbejde selvstændigt for eksempel med et open source cms.

Fordelen er også, at det er meget brugte værktøjer, så der er meget info og hjælp at hente og det er i den store hele gratis tilgængeligt.

Undervejs kan du fylde på med javascript, xml og alt muligt andet efter behov, ønsker og interesser.

Lad lysten drive værket - så går den som regel nemmest.

God fornøjelse
Avatar billede Jordegern Seniormester
20. maj 2021 - 15:49 #12
Jeg er i gang med, på hobby niveau at skrive en hjemmeside med visual studio og c sharp. Det er meget indviklet. Dog kan jeg læse html, og så er det ikke nær så indviklet. Uden html, ville det være fuldstændig umulig.
Avatar billede sirkejser Juniormester
20. maj 2021 - 16:15 #13
tak folkens.. jeg går vejen som acore beskrev her-over.
så skal jeg bare finde nogle gode værktøjer, som bøger og online kurser, evt videoer mv?
Avatar billede acore Ekspert
20. maj 2021 - 17:55 #14
Det letteste er at downloade en WAMP pakke - fx https://www.wampserver.com/. Den indeholder en apache server, php og sql database til Windows i en pakke. Tilføj en editor. Så er du i gang.

Skal det på www så køb et billigt php baseret webhotel med domæne. Men det er ikke nødvendigt.
Avatar billede ChristianAndernsen Praktikant
14. juni 2021 - 16:35 #15
Hvis man generelt vil bruge kodningen i forbindelse med E-commerce sider, har i så et godt bud på, hvilket sprog der ville være godt at fokusere på?

Mvh
Christian fra https://moodings.com/
Avatar billede acore Ekspert
14. juni 2021 - 16:59 #16
"Generelt e-commerce" vil jeg klart sige PHP, men Shopify er - så vidt jeg ved - skrevet i Ruby on Rails (hvilket jeg nævner fordi din side er lavet i Shopify).
Avatar billede ChristianAndernsen Praktikant
14. juni 2021 - 19:38 #17
Okay, mange tak for svaret!