Avatar billede Muprhy Mester
25. maj 2021 - 09:55 Der er 8 kommentarer

Udvælge kun sælger eller køber fra kundetabel

Hejsa

Jeg har en kundetabel, hvor jeg både har sælger og køber i.
Når jeg vil oprette en handelsform med handelstabel i VS, hvor jeg kun vil have køberne med fra kundetabellen, er der så en smart måde at gøre det på ?
Avatar billede claes57 Ekspert
25. maj 2021 - 10:32 #1
hvis du har et felt med ja/nej til om man er køber, så er det enkelt. Det hele afhænger af, om du har tænkt opdeling ind i tabellen.
Avatar billede Muprhy Mester
25. maj 2021 - 10:49 #2
Altså når du mener felt med ja/nej, mener du så CheckBox ?
Når jeg opretter en kunde, så har jeg det i en combobox, hvor man enten kan vælge køber eller sælger.

Altså jeg ved ikke om det er smartest at lave opdelingen ind i tabellen. Jeg havde læst lidt på datasource, men jeg kunne ikke rigtig komme frem til en løsning.
Avatar billede Muprhy Mester
25. maj 2021 - 11:00 #3
Hmmm, ja det kunne være ret smart med en checkbox. Det tester jeg lige af først :)
Avatar billede Muprhy Mester
25. maj 2021 - 11:51 #4
Det virker fint med ja/nej for køber eller sælger. men de bliver oprettet i den samme tabel alligevel. :/

kan man egentlig fordele kunde tabelen for sælger og køber, uden at skulle oprette to forms både en for sælger og en for køber?
Avatar billede jakobdo Ekspert
25. maj 2021 - 11:55 #5
Det som Claes mener, er om du har dine købere og sælgere "opdelt" i din tabel.

Lad os sige du har en tabel ala dette:
ID - Navn
1 - Køber 1
2 - Sælger 1
3 - Køber 2
4 - Sælger 2

Har har du ingen mulighed for at finde ud af om en bruger er køber eller sælger, fordi "navnet" er eneste der pt fortæller os det.

Hvis du i din tabel for eksempel har:

ID - Navn - Sælger
1 - Køber 1 - False
2 - Sælger 1 - True
3 - Køber 2 - False
4 - Sælger 2 - True

Så kan du nemt lave en sql ala:

SELECT * FROM users WHERE "Sælger" = True eller False og på denne måde udvælge købere og sælgere fra din tabel.
Avatar billede Muprhy Mester
25. maj 2021 - 12:06 #6
Tak for svaret

Okay jeg prøver lige på din måde :)
Avatar billede arne_v Ekspert
25. maj 2021 - 14:14 #7
Bemærk at hvis samme navn kan være både køber og sælger, så kan det være nødvendigt med både en sælger kolonne og en køber kolonne.
Avatar billede arne_v Ekspert
25. maj 2021 - 14:16 #8
Ikke at det har nogen relevans for problemstillingen, men:

SELECT * FROM users WHERE "Sælger" = True

kan forkortes til:

SELECT * FROM users WHERE "Sælger"