Avatar billede Slettet bruger
28. maj 2021 - 19:42 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Hurtigere internet, langsommere Wi-Fi

Jeg har fået opdateret min internet hastighed fra yousee til GigaSpeed.
Det betyder, at  min ene computer med kabel, har  en hastighed på:
Download 955 Mbps
Upload    555 Mbps
Rigtig fint. Men Wi-Fi hastigheden på den anden computer, er faldet fra
Download 300 Mbps til 50 Mbps. Upload er 98 Mbps.
Jeg har prøvet, at sætte en Netgear forstærker til, men det hjalp ikke.
Det er en computer fra Vision, som blev solgt uden netkort, så det er en dongle, som skal klare problemet, for der er ingen pci port på bundkortet.
Jeg har Windows 10 opdateret og 16Gb ram.
Det var en teknikker fra yousee,, som satte den nye forbindelse op.
Er det donglen, som er problemet?
Avatar billede Slettet bruger
28. maj 2021 - 22:09 #1
Avatar billede 220661 Ekspert
29. maj 2021 - 05:52 #2
Det er et godt spørgsmål.
Men prøv at teste wifi forbindelsen med din mobil telefon hvor du bruger wifi fra GigaSpeed.
Er det samme resultat med denne  ligger det i det modem du arbejder videre fra
https://kundeservice.yousee.dk/bredbaand/loes-problem/hastighedstest
Avatar billede Slettet bruger
29. maj 2021 - 12:57 #3
Undskyld men her er jeg absolut på bar bund:-)
Min Mobil telefon er en gammel Duro, som kører over Telenord, og testen skal tages med yousee hastighedstest. Hvordan gør man det?
Avatar billede 220661 Ekspert
29. maj 2021 - 14:02 #4
#3 Haha
Det gør man ikke.
Men kender du en du har tillid til kan du jo teste med andens telefon. :-)
Avatar billede Slettet bruger
29. maj 2021 - 14:51 #5
Desværre det gør jeg ikke, så jeg må vente på min nye, stærke dongle, med antenner og 1200 Mbps. Jeg tror på, at det gør en væsentlig forskel.
Den kommer i morgen eller overmorgen, og så skriver jeg om det virker. :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
29. maj 2021 - 17:00 #6
Husk, at den nye dongle bør sidde i en usb3 port (har blå tunge, de tidligere har sort)
Med usb2 vil du ikke kunne få maksimal hastighed, og wifi er typisk noget langsommere end kabel, så hvis du når 500mbps så er det fint.
Avatar billede Slettet bruger
30. maj 2021 - 12:17 #7
#6 Tak for info, ja det stod også i annoncen, men det kunne jeg jo have overset :-)
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2021 - 16:40 #8
Så er min nye Wi-Fi dongle på plads.
Download 97 Mpbs
upload    107
Det resultat er jeg faktisk skuffet over, når kabel Download er 955 Mbps. 😒
Avatar billede claes57 Ekspert
31. maj 2021 - 17:12 #9
I windows henter du app WiFi Analyzer af Matt Hafner (gratis - køb ikke)
I den kan du se dit wifi på både 2,4 og 5GHz - og se, om andre i nærheden generer. Find kanaler, hvor der er mindst støj fra naboer, log in på router, og indtast disse i wifi sektionen.
Gem, og router vil lige vende en omgang - og test så hastighed igen.
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2021 - 19:33 #10
#9 Tak det vil jeg gøre. Men jeg har fået et problem.
Jeg slettede installationen og flyttede donglen til en anden USB. Men så gik installationen ikke af sig selv. Det er meget besværligt. Manualen er så lille, at man næppe skal være mere end 20 år for at læse den.
Hvad er en WPA fordelt nøgle? Den skal jeg bruge for at fuldføre installationen.
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2021 - 19:55 #11
Jeg har sat min gamle dongle i igen for at komme på nettet.
Jeg kørte det program du anbefalede, og nu kører den med  86 Mbps, hvilket er en kraftig stigning fra 50.
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2021 - 20:39 #12
Har fundet ud af spørgsmålet.
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2021 - 22:28 #13
Jeg opgiver den nye dongle. Den forlanger en WPA nøgle for at komme videre, men når den får nøglen, fryser programmet.
Så jeg har smidt det møg ud, og gået tilbage til min gamle dongle, som er faldet tilbage til 50 Mbps.
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2021 - 22:29 #14
Tak for interessen i mit spørgsmål. 😊
Avatar billede claes57 Ekspert
01. juni 2021 - 06:51 #15
Returner dongle, og skriv, at den ikke duede med din opsætning. Så får du pengene retur. Kræver bare, at du ikke har ødelagt emballage, og sender alt tilbage.