Avatar billede ErikHg Ekspert
30. maj 2021 - 13:49 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Opdatering Windows 10 - Version 21H1

Jeg ser at der er kommet en opdatering til Windows 10 version 21H1

Jeg er lidt bekymret for om denne opdatering ikke er helt i orden, og laver ravage, mere end den gør gavn.
Har nogen erfaringer med denne opdatering?
Avatar billede ErikHg Ekspert
30. maj 2021 - 13:51 #1
Tilføjelse: Jeg glemte linket:

https://ibb.co/9Wp7X56
Avatar billede claes57 Ekspert
30. maj 2021 - 14:20 #2
jeg plejer at opdatere når de tilbydes, og som med ios, så kommer der altid en .1 ugen efter. Jo flere, der henter, jo flere problemer løses for dem, der kommer efter - og jeg tror, jeg er bedre til at klare dem end flertallet af windows brugere (målt i familien)
Avatar billede Slettet bruger
30. maj 2021 - 14:20 #3
Jeg har på 2 computere prøvet både opdateringsassisten og opdatering fra PC.
Den første metode tog lidt længere tid, og efterlod en Windows old, fra PC var der ingen Windows old. Og ingen problemer med nogen af dem.. Efter opdatering kommer der endnu en lille opdatering, hvis man søger fra PC.
Avatar billede poko1 Ekspert
30. maj 2021 - 14:38 #4
Jeg har kørt 21H1 siden 10 Maj og har ikke haft problemer.
Avatar billede ErikHg Ekspert
30. maj 2021 - 14:49 #5
Det lyder ret betryggende - men med sagen om Bing startsidens overtagelse fra Google i baghovedet så er jeg lidt lunken overfor dette.

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1037359

De er meget kreative hos Microsoft med hensyn til at få brugerne til at anvende nogle af deres smarte funktioner. Disse funktioner er ofte lidt for smarte.
Avatar billede poko1 Ekspert
30. maj 2021 - 14:55 #6
Edge med Google ændrede sig ikke ved opdateringen altså fortsatte som jeg havde sat den op til.
Avatar billede DK_Bear Praktikant
30. maj 2021 - 16:00 #7
Jeg havde desværre en dårlig oplevelse af denne opdatering :-(

Fik den installeret uden problemer, men kunne SLET ikke bruge START uden den skulle End Task :-( og det blev den desværre ved med.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. maj 2021 - 16:11 #8
Jeg har brugt samme fremgangsmåde som valby på mine to stationære.
Og jeg har oplevet de samme erfaringer som ham.
På den jeg opgraderede fik jeg en start skærm op hvor jeg skulle konfigurere, og her var der også konfiguration vedr. Edge. Fik spørgsmålet om jeg ville bibeholde de indstillinger der var eller vælge standard. Jeg valgte at bibeholde da min browser kører som jeg vil have den til at gøre det.
Avatar billede ErikHg Ekspert
30. maj 2021 - 16:22 #9
Jeg har nu installeret Windows 10 version 21H1 på min bærbare - en DELL Latitude E5530 - det ser fint ud. Alt er som inden installationen.
Maskinen er født med Windows 7.

Ved klik på C drevet kommer Windows Old ikke engang op, og det kan godt undre mig lidt. Det betyder heller ikke så meget om maskinen går ned, med en evt. geninstallation af Windows 10 til følge, for jeg bruger den mest til at afprøve forskellige programmer på.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. maj 2021 - 16:27 #10
#9 Hvis du bruger Windows Update så får du ikke windows.old på computeren.
Kun hvis du bruger opdaterings assistenten fra Microsoft siden
Avatar billede 450025 Ekspert
30. maj 2021 - 16:40 #11
Ja jeg hadde problem med oppdatering selv 220661 hjalp meg - alt ble ok trodde jeg?
Fikk et svar fra 220661 ikke tving den nei vel? Det var 24.5.21
Dagen etter var der problem igjen å jeg rørte den ikke ville bare se –  den startet helt av seg selv surret og surret det var da ga jeg blaffen jeg gidder ikke gjøre noe hadde vel egentlig gitt opp.
Nå har jeg bare tittet hver dag å der står    (Prøv igjen)    MS sin løsning.

I dag kl 12.35 var den oppdatert utrolig 30.0521 og nå venter jeg til dem tvinger meg til det med den nye. IOngen vits og forhaste seg.
Avatar billede ErikHg Ekspert
30. maj 2021 - 16:45 #12
#10 - Så lærte jeg også det👍
Avatar billede 220661 Ekspert
30. maj 2021 - 17:29 #13
#12 Skal lige sige her at lige den "store" opdatering der lige er kommet ikke er så stor som andre builds har været. Derfor den over Windows Update kan køres uden der kommer windows.old.
Det er primært såkaldte "bugfixes" der er på den nye version plus nogle få ændringer:
https://www.howtogeek.com/685996/whats-new-in-windows-10s-21h1-update-coming-spring-2021/
Opdateringen her blev frigivet (til private) den 18 maj i år.
Avatar billede 450025 Ekspert
30. maj 2021 - 17:29 #14
#10.  Jeg brukte ikke oppdaterings assistenten  men fikk Windovs OLD for det - men grunn var kanskje en ny innstallering av Win 10 så derfor Erik Hg om den er til nytte vet jeg ikke den er nå der.
Avatar billede claes57 Ekspert
30. maj 2021 - 18:39 #15
Suk, min lenovo har åbenbart problemer (lenovo/intel/microsoft gider ikke rette drivere) så jeg har ikke haft muligheden endnu. Jeg er bagud, og det huer mig ikke.
Avatar billede ErikHg Ekspert
30. maj 2021 - 19:17 #16
Så må du tage dig en dejlig kold øl, og nyde solen som et plaster på såret.🍺😎
Avatar billede Uvanga Ekspert
30. maj 2021 - 20:20 #17
Jeg har 22 & 23 Maj opdateret 3 stk. PC fra 20H2 til 21H1, uden problemer. Det tog ca. 110 minutter pr PC, incl. genstart, klar til brug. Windows skriver man skal regne med 90 minutter til opdatering, så afhængig af forbindelse ligger tiden deromkring. Jeg har en 50/50mbit forbindelse, så min tid ligger lidt i forlængelse af Windows estimat. Jeg har dog medregnet tiden til genstart.
Avatar billede DK_Bear Praktikant
08. juni 2021 - 22:47 #18
Lidt mere info:

Fik samme fejl idag som i sidste indlæg, da opdateringerne kom ind "Explorer" kom med fejl hele tiden, selvom den blev genstartet, prøvede at END TASK det meste, men prøvede lige at starte mit virusprg. op, den kom med en melding med det samme at "Explorer" var blevet ændret (Firewallen), godkendte dette, og straks virker Win10 100% igen...

Mvh, DK_Bear