Avatar billede nu_igen Professor
09. juni 2021 - 09:26 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Logge ind på fremmed fibernet i sommerhus

Hej
Jeg kan ikke logge Ipad ind på WiFi fibernet. Det går fint med Android Huawei, men skriver forkert kode ved min iPad. Har forsøgt 117 gange. Ser .tv ved at logge ind på Huawei/Chromecast. Men fibernet gider ikke min iPad. Hvad gør jeg forkert? Koden er rigtig, men til Huawei bruges en anden.

i
Avatar billede thomas_bk Ekspert
09. juni 2021 - 09:53 #1
Hvorfor bruges der en anden til Huawei?

Det er muligt at der er forskellig kode på 2,4 og 5 ghz netværket.
Underforstået at den ene enhed kobler på det ene, og den anden på det andet.
Avatar billede nu_igen Professor
09. juni 2021 - 12:58 #2
Svaret er ikke forstået.huawei tilhører sommerhusets ejer bruges til betjening af tv. Ipaden er min. Har senere forsøgt at logge på med min Android Samsung telefon ! Og det var også forkert kode. Alle er enige om at jeg bruger den rigtige kode. Kan det være noget med sikkerhedsindstillingerne? Ejer af huset har skrevet koden til WiFi og vi har konstateret at jeg taster rigtigt. Dette skrives fra husets Huawei tablet.
Avatar billede nu_igen Professor
09. juni 2021 - 13:01 #3
Hvor kan jeg se, hvem der ejer fibernettet i Kalundborg kommune, sommerhusområde Svallerup?
Avatar billede michael_stim Ekspert
09. juni 2021 - 13:43 #4
Forstår ikke rigtigt hvorfor det er relevant hvem der ejer fibernettet i Kalundborg. Du skal nok snarere have kontakt med ejeren af sommerhuset og få det rigitge password og SSID af ham.
Avatar billede INK Ekspert
09. juni 2021 - 13:44 #5
Ejeren kan have indstillet routeren til kun at acceptere MAC adresser. Har intet med Apple-udstyr at gøre. Dette for at undgå, at alle kan logge på. Hvis det er et typisk udlejningshus kunne bureauet kontakte ejeren og få det afklaret.
Avatar billede falster Ekspert
09. juni 2021 - 13:58 #6
Dette skrives fra husets Huawei tablet. kunne tyde på, at ink er på sporet.

Den der har opsat routeren i sommerhuset, må så indstille til at MAC-adressen på din iPad også accepteres (tillades adgang).
Avatar billede Slettet bruger
09. juni 2021 - 15:01 #7
117 gange med eksakt samme wifi navn og adgangskode, forbehold stor og lille og måske symboler, men er du sikker at rette kryptering er brugt?
(eks.: wpe/wpa/wpa2)

-Udfaldet kan være inkompabilitet, eller at der bare mangler DNS opsætning at den ikke etablerer forbindelser:
https://support.huawei.com/enterprise/en/knowledge/EKB1001542710

-Eller er som sagt, indstillet kun til acceptere net-forbindelse som er godkendt til visse MAC adresser fra routeren.

+Hopper af tråden.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
09. juni 2021 - 15:08 #8
Er det muligt at mac adressen blokeres hvis man taster adgangskode forkert et antal gange...

Er det muligt at adgang opnåes ved at logge på netværket og via browser efterfølgende at give nogen oplysninger.
Avatar billede falster Ekspert
09. juni 2021 - 16:34 #9
#8: Første: Det tror jeg ikke (men andre mener måske andet.)

Andet: Man skal kunne logge ind på router-opsætningen.

(Sådan noget a la http://192.168.0.1/ og så kende brugernavn og adgangskode. Derefter vil der være et sted, hvor man f.eks. kan opsætte MAC-filtrering.)
Avatar billede INK Ekspert
09. juni 2021 - 16:41 #10
#9 principielt enig, men jeg tror ikke du kan finde password på routeren. For fibernet i vores sommerhus fik man tilsendt en mail med koden for at logge ind.

Hvis det er MAC filtrering, der anvendes, så er det jo ikke særlig smart for et sommerhus, hvor man gerne vil logge andre enheder ind på nettet. Ejeren må i så fald være bekymret for misbrug fra naboer og tidligere lejere. Men det kunne jo klares ved at skifte password for hver sæson.
Avatar billede nu_igen Professor
09. juni 2021 - 18:05 #11
Det er sønnens sommerhus, og det er ikke til udlejning. Vi har konfereret om problemet og koden til WiFi er den  han har skrevet til os. Vi har prøvet at slukke for router og iPad. 😩
Avatar billede nu_igen Professor
09. juni 2021 - 18:10 #12
Tidligere, havde han en TDC router og den kunne vi fint logge på. Skiftet til fibernet er sket først på året. Det er jo også min Samsung smartphone, den nægter at godkende. Vores voksne børnebørn  bruger ofte sommerhuset, så den skrevne kode til os alle må være ok.
Avatar billede falster Ekspert
09. juni 2021 - 19:26 #13
For en ordens skyld. Koden til at logge på WiFi og koden til at logge på routeren er ikke/næppe den samme.

Hvem har opsat og installeret routeren og hvad er det for en?
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
09. juni 2021 - 23:23 #14
1. Check at du forsøger at logge på det rigtige net og ikke på naboens fx. Det er det der hedder SSID,
2., Brug adgangskoden der står på routeren, ofte på en mærkat på siden af routeren eller nedenunder.

Hvis det ikke virker, så nulstil routeren med reset funktionen for at nulstille til oprindelig SSID og adgangskode, som angivet på routeren. det er ofte en lille kontakt, der skal presses ind med en kuglepen.

Mit gæt er at du benytter en forkert adgangskode.
Avatar billede nu_igen Professor
10. juni 2021 - 09:00 #15
Andre kan logge deres iPhones på dette netværk, som er det rigtige jeg får vist automatisk i henhold til det jeg har på papir. Adressen er altså ok, og uden starter med 45ea..... Et andet Fibernet nummer med to ændrede cifre sidst i koden vises som krypteret.
Jeg skal ikke rode med det mere, idet jeg går ud fra at det er en opsætning på min iPad, der ikke harmonerer, når Huawei og tv Waoo og Chromecast fungerer.
Tak for svarene.
Avatar billede Uvanga Ekspert
10. juni 2021 - 10:30 #16
WPS
Har du prøvet med WPS?
Hvis udstyret understøtter WPS overføres koden automatisk.
Avatar billede nu_igen Professor
20. juni 2021 - 08:16 #17
Hej, selvom jeg troede på at den kode min søn har skrevet ned til mig er den rigtige,  og tv på Chromecast og andre mobiler virker, ringede jeg til det firma, der har leveret glasfibernettet....... koden var forkert. Den rigtige kunne sendes via mail til husets ejer (sønnen). Han videresendte koden til mig........ og så fungerede det.
Koden var komplet forskellig fra den kode, sønnen havde oplyst.
Det er os en gåde, hvorfor alt andet virker med den forkerte kode.
Avatar billede nu_igen Professor
20. juni 2021 - 08:23 #18
#4
Det er ikke muligt for mig at skrue routeren fra væggen, se nogen mærkater eller slukke direkte på routeren. Har kun mulighed for at tage strømmen fra. Det var prøvet nogle gange.
Avatar billede nu_igen Professor
20. juni 2021 - 08:28 #19
#4 jeg er nødt til at vide hvem der har leveret fibernettet og sat routeren op. Det er nemlig som det skrives i # 10 at  koden til nettet fremsendes med mail til routerens ejer og ikke står på routeren.
Det er da også for nemt for uvedkommende, hvis koden stod på routeren, sådan som på TDC ROUTERE.