Avatar billede ErikHg Ekspert
14. juni 2021 - 19:53 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Den ene kabinet-blæser var aktiv i stand-by

Jeg vil i dag tage frontdækslet af min stationære selvbyggede pc - kabinettet er et Corsair Obsidian 750 D Airflow, da jeg kunne se t der havde samlet sig temmelig meget støv i indtaget. Bagved sidder der et finmasket net. Efter at have fjernet dækslet og nettet, blev jeg overrasket, for den ene blæser der suger luften ind roterede ganske langsomt selv om pc´en var slukket  Ud over de to blæsere foran sidder der tre i toppen og en bagerst. Ingen af disse kørte. Jeg prøvede at bytte ledningerne om mellem de to blæsere foran, men nu roterede den anden i stedet. Jeg trak net-kablet ud men blæseren roterede stadig. Derefter fjernede jeg c-mos batteriet, men blæseren var stadig aktiv. De to blæsere har været koblet til et af kablerne fra strømforsyning vha. to adaptere. Jeg fandt en blæser udtag på bundkortet, og et Y-kabel. Y-kablet tilsluttede jeg bundkortet og blæserne. Nu stod blæserne helt stille.
Da jeg derefter tændte maskinen kørte blæserne som de skulle.
Er der nogen på eksperten der har en logisk forklaring på dette, hører jeg meget gerne om det.
På forhånd tak.

Mvh.
ErikHg
Avatar billede 220661 Ekspert
14. juni 2021 - 21:50 #1
I standby er der strøm på bundkortet selvom du har "slukket" computeren.
At blæseren kører har jeg ikke bud på, men der er spænding på.
Den mængde strøm der skal til for at blæseren kører langsomt er meget lille. På både bundkort og i forsyningen er der kondensatorer der holder strømmen et stykke tid selvom du har trukket net ledningen.
Jeg har selv en pc der skal slukkes på forsyningen bag da der forbliver strøm på usb porte. Når jeg slukker den slukker den kort, men kun for at tænde op igen og køre i ca 5 sekunder før den lukker endeligt. Her kører blæserne på fuld knald.
Så det må være rest strøm der har fået dem til at rotere langsomt.
Havde du haft lidt mere tålmodighed ville du have oplevet at blæseren ville have stoppet uden at fjerne bios batteri og fjerne kabler. Spændingen ebber langsomt ud.
Avatar billede ErikHg Ekspert
14. juni 2021 - 22:58 #2
Jeg prøvede efter at cmos batteriet var fjernet, flere gange at holde startknappen inde men blæseren kørte stadig. Der er også kun tale om en blæser ud af i alt seks. Det virkede bare temmelig underligt.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. juni 2021 - 08:58 #3
Hvad hvis du når den løber rundt fjerner det store stik på bundkort? Hvis det forsvinder der har du måske en lille defekt i forsyningen.
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. juni 2021 - 10:15 #4
Jeg prøvede lige at sætte ledningen fra den ene blæser over til adapteren på strømkablet hvor blæseren var tilsluttet før. Derved begyndte blæseren igen at rotere. Nu fjernede jeg så det store strømstik fra PSU´en til bundkortet og med det samme stoppede blæseren med at rotere,
Nu er blæseren tilsluttet Y-kablet der forsyner begge de forreste blæsere med strøm.
Så måske er der som du nævner er lille fejl i PSU´en.
PSU´ens alder er omkring 6-7 år. Som nævnt er pc´en selvbygget. Gennem tiden er bl.a. bundkortet og CPU, RAM og GPU´en udskiftet, men PSU´en er den samme.
Det kan måske tænkes at der er på tide med en ny PSU. Den nuværende er en Seasonic med en ydelse på 850 Watt.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. juni 2021 - 12:17 #5
Problemet med forsyninger er at når de dør kan de sende forkerte spændinger ud på de 3 spændinger der er i forsyningen. Det kan i værste fald mønte sig ud i at hardwaren beskadiges. Jeg ville selv have overvejet en udskiftning af strømforsyning i samme situation som du er i.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. juni 2021 - 12:19 #6
Har du forresten tjekket hvor den er sat til en anden stik kontakt? Evt en anden gruppe?  Har du forsøgt at vende stik i kontakten?
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. juni 2021 - 12:38 #7
Stikkontakten er den samme som hele tiden. Stikket er ikke vendt for da jeg afbrød strømmen til pc´en trak jeg kablet ud bag på strømforsyningen.
Det kunne godt lyde som om det er på tide at sende strømforsyningen på pension.
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. juni 2021 - 13:08 #8
Jeg har nu bestil en nye PSU, det er også en Seasonic og er ligesom den nuværende på 850 Watt.
Den skulle i følge forhandleren blive leveret i morgen onsdag.
Da der er tale om en forhandler hvor jeg tit har handlet, tror jeg også på tidsplanen holder.
Jeg giver besked når den er kommet og monteret :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. juni 2021 - 18:08 #9
Den blev allerede afsendt fra Århus hvor firmaet kigger, klokken 15:43 :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
16. juni 2021 - 16:08 #10
Som forventet kom PSU´en i dag og jeg hentede omkring klokken 13. Så var det bare hjem, at fjerne den gamle og montere den nye.
Når jeg nu alligevel havde pc´en åbnet fik den lige en rensning med trykluft.
Efter samling startede maskinen op. Der kom det lille velkendte "bip" som tegn på at alt er ok. Startskærmen viste sig, og maskinen kørte som den skulle. Lidt efter slukkede jeg den igen. Til min store glæde stod alle blæsere nu helt stille.
Så stor tak herfra👍👍
Avatar billede 220661 Ekspert
16. juni 2021 - 18:12 #11
Velbekomme ErikHg :-)