Avatar billede imma Forsker
17. juni 2021 - 06:53 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

OneDrive synkronisering

Hejsa jeg har en privat OneDrive konto og en igennem min kommune. Kan jeg gøre så den jeg har via kommunen synkroniserer med min egen ?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. juni 2021 - 07:01 #1
Spørg din kommunes IT-support - det er næppe lovligt med hensyn til IT-sikkerhed.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. juni 2021 - 08:04 #2
Teknisk kan du sagtens. Det er blot at registrere din arbejds-mailadresse på endnu en OneDrive forbindelse (Om nødvendigt opret den direkte i Word eller Excel).

Men det kræver også, som Erik skriver, at det er tilladt for dig at bruge Office produter på din private PC, og endnu mere kræver det, hvis kommunen er din arbejdsplads, at de har nogle knivskarpe regler for dataopbevaring - du risikerer jo at have fortrolig data fra kommunen liggende på din private PC.

Hvis "Kommunens" er en skolekonto eller lignende, er der næppe noget problem.
Avatar billede imma Forsker
17. juni 2021 - 08:19 #3
Det er en skolekonto

Skulle have en pc på jobbet til at køre OneDrive billeder af børnene i sfoen i et slideshow - men når man bruger OneDrive kan den kun bruge en almindelig OneDrive konto og ikke en skole konto :(
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. juni 2021 - 08:46 #4
Jo, det kan den sagtens - klik på onedrive, vælg "Hjælp og indstillinger", vælg "Indstillinger", "Tilføj konto". Men som skrevet kan det være lettere bare at tilføje drevet via Excel eller Word som "ny placering".

Billeder fra en SFO er i øvrigt i den grad underlagt GDPR regler, og skal ikke over på en privat OneDrive konto... - så lige i dén situation kunne det have været smartest at DELE den mappe billederne ligger i med din private konto (hvis deling til private kontoer er slået til) - så ligger data i princippet fortsat på den oprindelige placering, men kan vises gennem kontoen hvor det deles.
Avatar billede imma Forsker
17. juni 2021 - 08:59 #5
Ja det var det jeg tænkte
Avatar billede imma Forsker
17. juni 2021 - 12:36 #6
Jeg kan ikke rigtig få en mappe fra den ene OneDrive konto til at dele med den anden :(
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. juni 2021 - 12:56 #7
Avatar billede wjens Guru
17. juni 2021 - 13:37 #8
Ole, er du sikker på at du kan blande filerne fra en privat (Onedrive for Home) og en pro udgave? Som jeg gætter at vi snakker om her. Der har i hvert fald være klare begrænsninger tidligere. Jeg har fået forklaret at pro udgaven er Sharepoint integreret mens Home er mere simpel og stand alone.

Se også:
https://support.microsoft.com/en-us/office/how-do-i-merge-my-onedrive-for-home-with-my-onedrive-for-work-or-school-85fe5779-dbc8-4c81-abdb-214a3a7d17c6
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. juni 2021 - 14:48 #9
Svaret på dit spørgsmål er NEJ - du kan IKKE blande filerne, og det har man aldrig kunne. Det ville heller ikke give mening at "blande" filerne...
Men du kan synkronisere flere OneDrive kontoer (både sharepoint/Business og private) på samme PC. Det er netop det artiklen du linker til beskriver.

Før den nuværende OneDrive app, der blev frigivet for ca. 3 år siden, var "OneDrive" ganske rigtigt delt op i "OneDrive for Business" og "Onedrive" (tidligere SkyDrive, og endnu tidligere Live Mesh) der ikke indbyrdes var kompatible.

Men med den nuværende OneDrive er begge bygget sammen i samme software - også selv om "Professional" ganske rigtig er sharepoint integreret.

Hver konto man vælger at synkronisere op imod, får sin egen mappe i %UserProfile%, og derved blandes filerne ikke, men kan stadig være tilgængelige.

Den anden indgangsvinkel - at dele et bibliotek eller fil med en anden konto, vil også sagtens kunne lade sig gøre, men kan også forhindres af Business administratoren, der kan sætte restriktioner for, hvem man må kunne dele filer/biblioteker med.
Avatar billede wjens Guru
17. juni 2021 - 15:11 #10
#9, tak.