Avatar billede Sonja Poulsen Novice
18. juni 2021 - 11:14 Der er 7 kommentarer

Formattering af sidetal

Hej!
Jeg arbejder på et manuskript, der er opdelt i en række filer, og som skal være fortløbende nummereret.
Således starter første fil med side 1, anden fil med 32.
Problemet opstår, når jeg sætter den tredje fil til at starte på side 107: Den starter med side 108 i stedet.
Problemet ser ud til at være, at den kun vil starte med en lige side, for når jeg prøver at sætte den til 109, starter den med 110.

Jeg har lige anskaffet Office 2019.

Jeg håber, I kan hjælpe.

Venlig hilsen
Sonja Poulsen
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
18. juni 2021 - 11:27 #1
Slå formateringsmærker til (Ctrl+Shift+8). Har du et sektionsskift lige før fil nr. 3? Hvis ja, er det så af typen ”Lige side”? I givet fald tvinger det indholdet derefter til at starte med en lige side.

Sektionsskift af typen ”Næste side” er uafhængigt af lige/ulige sider.
Sektionsskift af typen ”Ulige side” tvinger næste side til at være en ulige side.
Avatar billede Sonja Poulsen Novice
18. juni 2021 - 11:47 #2
Hej Lene
Nej, der er ikke indsat nogen sektionsskift - det er sidetallet på første side i et kapitel, der er problemer med.
Avatar billede Obvious94 Juniormester
18. juni 2021 - 11:54 #3
CTRL shift 8 :D
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
18. juni 2021 - 12:07 #4
Du kan kun se sektionsskift i visningen Kladde (fanen Vis) eller hvis du har slået formateringsmærker til (Ctrl+Shift+8, som skrevet først). Har du tjekket?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
18. juni 2021 - 12:22 #5
Tilføjelse: Ja, jeg har godt forstået, hvad problemet er - og start af sidetal er bl.a. styret af sektionsskift.
Avatar billede Sonja Poulsen Novice
18. juni 2021 - 12:24 #6
Ja, der var ingen sektionsskift.
Jeg prøvede så at indsætte sektionsskift og fjerne det igen, og lige pludselig accepterede den at starte med det ulige starttal: 107.

Hmm 🧐

Længere
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
18. juni 2021 - 12:43 #7
Så var problemet i indstillingerne for sideopsætning i den ene sektion, dit dokument bestod af. Et dokument uden sektionsskift består af én sektion.

Når du sletter et sektionsskift, kombinerer Word teksten før og efter sektionsskiftet til én sektion. Den nye kombinerede sektion anvender formateringen fra den sektion, der fulgte _efter_ sektionsskift, dvs. den nyindsatte sektion.

Din indsættelse af et sektionsskift og efterfølgende sletning betyder derfor, at du har overskrevet de tidligere indstillinger for sektionen med nye.