Avatar billede evendorff Juniormester
18. juni 2021 - 20:54 Der er 3 kommentarer og
3 løsninger

Kolonnens navn A, B, C osv,

Funktionen 'kolonne() giver et tal.

Jeg skal lave en sammenkædning med et rækkenummer og med indirekte opslag hente den ønskede værdi.
eks.
=KOLONNE()&22 giver '1922' men jeg skal bruge 'S22'

mvh
Knud Evendorff
Avatar billede evendorff Juniormester
18. juni 2021 - 20:57 #1
Rettelse
C7=22

=KOLONNE()&C7 giver '1922' men jeg skal bruge 'S22'
Avatar billede jens48 Ekspert
18. juni 2021 - 23:26 #2
En simpel måde at gøre det på er
=INDIREKTE(TEGN(64+KOLONNE())&$C$22)
Det har dog den ulempe at det kun virker op til kolonne 26 (Z). Kan udvides til kolonne ZZ (26^2) med
=INDIREKTE(HVIS(KOLONNE()>26;TEGN(64+KOLONNE()/26)&TEGN(64+REST(KOLONNE();26));TEGN(64+KOLONNE()))&$C$22)

Alternativt kan man i Options under Formulas vælge at arbejde med R1C1 reference style (undskyld min manglende oversættelse, men jeg kører med engelsk version), men da jeg ikke har nogen erfaring i det, må en anden komme med forslag.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
19. juni 2021 - 06:53 #3
Om jeg forstår dig korrekt

=INDIRECT("r"&C7&"c"&COLUMN();0)          (INDIREKTE og KOLONNE på dansk)

Kræver at formlen indtastes i kolonne S. Hvis den skal indtastes et andet sted, skal der noget andet til.
Avatar billede store-morten Ekspert
19. juni 2021 - 09:54 #4
Prøv:
=UDSKIFT(ADRESSE(1;KOLONNE();4);1;"")&C7
Avatar billede store-morten Ekspert
19. juni 2021 - 10:09 #5
Puttet i:
=INDIREKTE(UDSKIFT(ADRESSE(1;KOLONNE();4);1;"")&C7)
Avatar billede evendorff Juniormester
19. juni 2021 - 10:57 #6
Tusind tak til alle. De virker alle, så der er 3 løsninger.

Det bliver 3 vink for løsning.

mvh
Knud Evendorff