Avatar billede Rasser Juniormester
19. juni 2021 - 22:37 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

PC vil ikke starte.

Kære eksperter.
Min PC opfører sig underligt.
Når jeg trykker på power knappen, drejer ventilatoren 3-4 omgange på ventilatoren og stopper. Det er som når startermotoren på en bil ikke vil få gang i motoren.

Hvad kan der være galt?

håber i kan hjælpe.

Mvh

Rasmus
Avatar billede kurtba Ekspert
19. juni 2021 - 23:00 #1
Det lyder som om, at det er en stationær pc?
Prøv at trække strømkablet ud og holde tænd/sluk knappen inde i 5-10 sekunder.
Tilslut strøm igen og prøv at starte igen.
Vil den stadig ikke?
Så vil mit første bud være, at din strømforsyning er defekt.
Det er en forholdvis simpel ting skifte den, hvis det er standard kabinet med standard strømforsyning og en økonomisk overskuelig sag.
Hvis du har mulighed for at låne en anden strømforsyning, kunne du evt. gøre det, inden du investerer i en ny, da fejlen godt kan være andre steder.
Avatar billede KHN Guru
19. juni 2021 - 23:03 #2
Lyder som om at din strømforsyning er ved at stå af. Hvor gammel er Pc og hvilken model er det? Er det en bærebar eller stationær Pc? Har du prøvet at rense blæsere på CPU og grafikkort, samt evt. skiftet kølepasta?
Avatar billede ErikHg Ekspert
19. juni 2021 - 23:11 #3
Er det strømforsyningen der er synderen så husk, at den nye strømforsyning skal have mindst samme ydelse som den gamle. Er den gamle på f.eks. 450 Watt så er dette minimumsgrænsen - en strømforsyning med f.eks. 500 - 600 Watt er helt fin.
Avatar billede Slettet bruger
20. juni 2021 - 00:54 #4
En lille tilføjelse til #1, under den forudsætning, at det er en stationær PC.
Det kan være nødvendigt, at tage det lille sølvfarvede batteri ud af bundkortet, og tilbage igen. Det samme gælder for en bærbar, men det kan være enormt besværligt, at åbne den og finde batteriet.
Hvis det måske er strømforsyningen, så tag det brede stik op fra bundkortet og kortslut den grønne og sorte ledning. Er den i orden, så kører den.
Det kan også være dine ram, som er stået af. Hvis du har mere end 1 blok, så prøv at tage en blok ud på skift.
Er selvfølgelig enig om ventilatoren for støv.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. juni 2021 - 08:28 #5
Jeg har også en ide om defekt forsyning. Og er enig i at på mange kan man teste om den virker på den metode valby beskriver. Dog er der forsyninger i dag hvor alle ledninger er sorte og hvor man kan bestemme hvor mange ledninger der skal være tilsluttet.  På sådan en Psu tænker jeg det er svært at teste den.
Avatar billede ErikHg Ekspert
20. juni 2021 - 10:01 #6
#5 - Det med de sorte ledninger er helt korrekt. Jeg har i denne uge udskiftet min egen strømforsyning. Med denne fulgte et hav af nye ledninger. Modsat de gamle ledninger er alle de nye sorte, og dette undrede mig faktisk lidt. Det må jo i en situation hvor man pga. en fejl, være nemmere at bevare overblikket når ledningerne har forskellige farver, end når de alle er sorte.
Avatar billede ErikHg Ekspert
20. juni 2021 - 11:44 #7
Tilføjelse til #6 - Jeg var faktisk lige ved at bibeholde de gamle ledninger (de fejlede ikke noget) Yderligere var den gamle strømforsyning af samme mærke (Seasonic på 850 Watt) som den nye. Jeg har gemt alle de gamle ledninger, men håber naturligvis ikke at få brug for dem.
Én ting er godt: man kan faktisk ikke montere ledningerne forkert, da stikkene på ledningerne kun passer ned i de rigtige sokler på bundkortet og grafikkortet samt selve strømforsyningen, ellers ville der nok være et godt salg af disse komponenter i computerforretningerne.😉
Avatar billede Rasser Juniormester
21. juni 2021 - 20:47 #8
Hej alle
Jeg har bestilt en ny PSU som kommer en af de nærmeste dage.
Så må vi se om det er løsningen.
Vender tilbage når jeg har testet.
mvh
Rasmus
Avatar billede ErikHg Ekspert
21. juni 2021 - 21:00 #9
Krydser fingre 🤞
Avatar billede Rasser Juniormester
08. juli 2021 - 23:25 #10
Hej alle
Så er der nyt i sagen.
Efter at have ventet i 14 dage på min PSU, kom den endelig og jeg fik den hurtigt monteret uden problemer.
Den startede op som normalt og har kørt fint efter.
Så tak for hjælpen til alle.
Rasmus