Avatar billede Helena13 Juniormester
21. juni 2021 - 15:28 Der er 2 kommentarer

Excel/Power BI - Stablet søjlediagram - hvor mange variable går igen

Hej eksperter :-).

Jeg har brug for hjælp/løsningsforslag.
Jeg skal vise udviklingen af sager, der ligger til manglende fakturering i vores system fordelt på dagsniveau (dvs. data trækkes dagligt) - Jeg kalder sagerne for enheder her.
Man ønsker at se, hvor mange der ligger dagligt til manglende fakturering, men endvidere ønsker man at se pr. dag (et eksempelvis et stablet søjlediagram), hvor mange af enhederne der er nytilkommende på dagen, og hvor mange der stadig ligger fra dagene i .
F.eks. er X-aksen "dato'er" og y-aksen "antal" - pr. dato er der så en stablet søjle, der viser antal nytilkommende sager siden sidste udtræk, og ovenpå en anden stablet søjle, der viser hvor mange af enhederne der "gamle", dvs. indgår i udtræk fra forrige udtræk. Det vil sige søjlen på en bestemt dato består af antal nytilkomne enheder + "gamle enheder" (opdelt så man kan se dem).
Hvordan i alverden gør man det? Skal der laves en slags kode på hver tilfælde af enheden i dataudtrækket - 1=dublet 8forekommer flere gange),0=nytilkommen (forekommer kun 1 gang).

Det er godt nok svært at forklare, men jeg håber, at der er én, der fanger udfordringen ;-).
Avatar billede Helena13 Juniormester
22. juni 2021 - 22:28 #1
Anyone :-)?
Avatar billede Mads32 Ekspert
01. juli 2021 - 23:00 #2
Hej

Jeg hjælper gerne

Ja det er svært at forklare, og endnu sværere at forstå.

For at få hjælp er det nok nødvendig at du uploader din fil, eventuelt i en anonymiseret udgave.

Du kan også vælge at sende den direkte til mig. Dette gøres også gennem dette forum.

m v h mads32