Avatar billede 1Dorte Guru
23. juni 2021 - 16:46 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

PC'er vil ikke frigive ekstern harddisk

Jeg har en ekstern harddisk, som ofte ikke vil slippe min pc'er.

Når jeg i nederste højre hjørne vil skubbe den ud (åbn enheder og printer - skub ud), kommer pc'eren med denne besked:

"Der opstod et problem under forsøg på at skubbe UAS-lagerenhed (USB...)
Enheden er i øjeblikket i brug. Luk alle programmer eller vinduer, der muligvis bruger enheden, og prøv derefter igen."

Nogle gange bliver jeg nødt til at lukke alt ned, slukke pc'eren, og så tager jeg den eksterne harddisk ud.

Hvorfor mon? Kan jeg gøre noget andet? Er min eksterne harddisk slidt?

Mvh Dorte
Avatar billede claes57 Ekspert
23. juni 2021 - 17:10 #1
<Ctrl><Shift><Esc> - det åbner joblisten (gør det mens du har disken tilsluttet).
Se på de kørende processer - én af dem har snablen nede i disken. Det er typisk stifinder, viruskontrol og backup-rutiner.
Luk en ned, og prøv at skubbe disk ud. Fortsæt med næste process, osv til du har fundet synderen. Når du har navnet på synderen, så kan du fremover lukke det program (hvis det overhovedet skal køre hele tiden).
Avatar billede Mikael Ekspert
23. juni 2021 - 17:19 #2
Havde selv samme problem med Win 10 og "stifinder"

Se årsagen og løsningen hér ;)

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1033325
23. juni 2021 - 19:13 #3
Hvis stifinder har haft "åbnet" disken, har stifinder fat i disken.

Løsning: åben stifinder og vælge en anden disk - f.eks. klik på c:

Ellers, som #1, et eller andet program har en fil åben.
Avatar billede 1Dorte Guru
23. juni 2021 - 21:47 #4
Jeg har læst jeres kommentarer. Umiddelbart virkede #3, men det er lidt et peroidisk problem. Men næste gang problemet opstår, prøver jeg jeres svar. Bl.a. har jeg mange gange lukket alle programmer (starter altid med at lukke stifinder), uden at jeg kan skubbe den eksterne harddisk ud. Næste gang prøver jeg <Ctrl><Shift><Esc>
Avatar billede 1Dorte Guru
24. juli 2021 - 08:36 #5
En lille opfølgning.

Min eksterne harddisk har følt sig truet af, at jeg har spurgt jer. Inden har problemet måske været der over 100 gange, efter har problemet kun været der 2 gange. Ok, den føler sig nok ikke truet, jeg må jo have gjort et og andet. Jeg plejer at lukke stifinder ned, og dernæst mange andre programmer, så jeg ved ikke, hvad jeg har gjort anderledes.

De 2 nyeste gange, har jeg lukket alt ned, jeg har endda genstartet - uden at harddisken kunne skubbes ud. Jeg har været i joblisten, og der har ikke været nogen kørende programmer. Tilsidst har jeg lukket alt, slukket computeren og taget harddisken ud.

Jeg søger ikke længere en løsning. Jeg lever fint med det, som det er nu. Bliver problemet mere hyppigt, køber jeg en ny ekstern harddisk.

Kan den eksterne harddisk være slidt?
Avatar billede claes57 Ekspert
24. juli 2021 - 09:20 #6
når jeg skifter, så overfører jeg et image fra pc's disk til den indkøbte, og sætter den indkøbte i pc, og pc's rykker til ekstern kabinet. Den gamle eksterne destrueres. Hvis det er en ssd, så bare et par søm igennem - ellers skruer jeg skiven ud, og bruger den som bordskåner.
Så har jeg altid nyeste disk i pc, og ældste udgår.
Avatar billede thov Forsker
24. juli 2021 - 10:54 #7
Programmet USBDeview viser alle systemets USB tilslutninger, nyttige som unyttige.
De efterladte, potentielt generende, kan nemt slettes.
Hent programmet her: https://www.nirsoft.net/utils/usb_devices_view.html
Avatar billede 1Dorte Guru
24. juli 2021 - 11:02 #8
#6 - engang havde vi et halmfyr. Opbrugte PC'er mv. fik en tur i fyret med god varme. Og nej, jeg er ikke et miljøsvin for de 2 pc'er, der nåede at få den tur. De var det eneste, som kom i fyret, der af miljøhensyn ikke burde komme i fyret.