Avatar billede ayop Praktikant
01. juli 2021 - 03:25 Der er 2 kommentarer

Karakterer på bachelor

Jeg er lige blevet færdig med min bachelor i datalogi og vil gerne vide hvad betydning mine bachelor karakterer har efter kandidaten. Jeg har haft det indtryk at ens bachelor karakterer har ligeså meget betydning som folkeskole karakterer har efter gymnasiet. Mit snit ligger omkring 6-7 og jeg ved ikke om det kommer til at give mig problemer i fremtiden.
Avatar billede claes57 Ekspert
01. juli 2021 - 12:47 #1
det vigtige er, at du får første job - derefter er jobbet din anbefaling videre. Det er seneste uddannelse, og dine aktiviteter udover (hobby/sport/osv), der giver indgangen.
Avatar billede arne_v Ekspert
23. juli 2021 - 18:55 #2
Det er meget forskelligt hvormeget vægt der lægges på uddannelse og karakter.

Det er mit indtryk at:
* en betydelig del af virksomheder specielt lidt større virksomheder lægger vægt på hvilken uddannelse (typisk ønsker de bachelor eller højere)
* en del virksomheder lægger vægt på indholdet af din uddannelse - hvilke valgfag har du valgt og hvilke emner har du valgt at skrive opgaver i
* en lille del af virksomheder lægger vægt på karakter gennemsnit

Derudover så er efterspørgslen efter dataloger langt større end udbuddet, så lige netop med en bachelor (elller kandidat) er datalogi er risikoen for at nogen vil begynde at vurdere om dit gennemsnit er godt meget lille - virksomhederne tager alle de dataloger de kan få uanset karakter.

Det største problem vil være hvis du på et tidspunkt skal have job i udlandet og din eksamen skal oversættes til engelsk og karaktererne også oversættes. En del steder i udlandet er man ret kræsne med hensyn til karakterer og vil kun ansætte folk med top karakter fra et top universitet (det sidste er ikke et problem - danske universiteter er alle gode i international sammenhæng).

Betydningen af uddannelse og gennemsnit falder med tid idet der naturligvis lægges mere vægt på job erfaring efterhånden som den erhverves. Mit gæt vil være at efter 15-20 år vil praktisk talt ingen interessere sig for hvilken uddannelse og efter 3-5 år vil praktisk talt ingen interessere sig for gennemsnit.

Med forbehold for udlands scenariet, så vil jeg mene at du er helt OK.