Avatar billede Henningth Mester
09. juli 2021 - 12:17 Der er 1 kommentar

Windows 10 sikkerhedskopiering

Hej alle,
Er lidt i vildrede mht sikkerhedskopiering af Win10. Jeg syntes at jeg bliver mere vildledt end vejledt når jeg læser hos microsoft hvordan.

Jeg starter Win7 sikkerhedskopiering og sætter hak i C-disk. Den fortæller så at den medtager:
Filer i biblioteker og personlige mapper for alle brugere og systemafbildning

Når den er klar på den externe disk opretter den også en fil: DESKTOP-VQTQM6L - hvad er den til?
Jeg tager en kopi mindst hver måned og gemmer 3 generationer baglæns ved at rename den oprettede backup. Er jeg afskåret fra at anvende evnt. gamle backup pga den extra fil der oprettes hver gang?

Der er et menupunkt der hedder: Opret en systemreparationsdisk
Jeg var af den mening at jeg kunne lave en sådan og i tilfælde af crash anvende den til at starte op på og genindlæse en sikkerhedskopi - men nu er jeg meget i tvivl om det er korrekt?  (Systemraparationsdisk kan kun oprettes på en DVD, ikke en USB)

Håber nogen er dybt inde i dette da jeg godt kan blive lidt nervøs ved tanken at det kan gå grueligt galt.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. juli 2021 - 13:34 #1
Sikkerhedskopiering er mig bekendt ikke et image du kan boote på.
Det er fortrinsvis en backup af dine private filer og måske nogle systemgendannelses punkter.
Jeg har aldrig brugt funktionen der er en del af Windows. Jeg har flere gange læst om personer der har haft problemer med af gendanne fra sådan en backup. Så kan stien til filen ikke findes, og andre mærkelige problemer med funktionen. Det samme gælder for systemgendannelse som der har været i mange år. Disse punkter har jeg hellere ikke 100% tillid til og bruger ikke den store diskplads til formålet Jeg har brugt 3 part programmer til at tage de backups jeg har behov for.
Som Image af selve systemet (systembackup) har jeg i mange år brugt Aomei Backupper Free.
Denne kan også tage fil backup af private filer.
Andet alternativ jeg før brugte til filer var Allway Sync free.