Avatar billede Regitze Praktikant
09. juli 2021 - 17:12 Der er 18 kommentarer

mistede forbindelsen til mit phpmyadmin

Hej derude

Jeg sidder med lidt af et problem, som jeg håber der er nogen kloge hoveder der kan hjælpe mig med.

Jeg er nemlig ikke særlig stærk i Wordpress og phpmyadmin- men har snart i et års tid, været i gang med at lave en blog via XAMPP. Men i dag skete der det, at min computer skulle lave en opdatering. Og lige siden har jeg ikke kunne tilgå min wordpress blog.
Den bliver ved med at sige "Fejl ved etablering af databaseforbindelsen". Jeg har derfor forsøgt at tilgå min database via Phpmyadmin - og her får jeg en stribe af fejlmeddelelser!
Jeg kan simpelthen ikke forstå problemet, jeg er inden på bloggen nærmest hverdag - og nu siger PHPmyadmin at den bl.a. ikke kan oprette forbindelse grundet ugyldig indstillinger samt 4 andre errors.

Er der nogen derud der kan hjælpe mig med enten at få adgang til min mysql database igen, eller kan fortælle mig om jeg kan re-installere XAMPP delen og stadig kunne tilgå min wordpress blog - Jeg har nemlig brugt som nævnt før lang tid på den, da jeg har modificere koden, så den blev mere personlig - hvilket også er årsagen til at jeg er ked af tanken om evt. at skulle starte helt forfra igen.

Med venlig hilsen Regitze
Avatar billede zagger Juniormester
10. juli 2021 - 16:45 #1
Var opdateringen på en client PC? Har du prøvet med en anden browser? Har du prøvet fra en anden PC? Er der blevet ændret i DNS indstillingerne på din PC?

Var opdateringen på serveren? Har du kontrolleret firewall'en? Er der nogle certifikater der er udløbet/forældet (f.eks. TLS/SSL)?
Avatar billede michael_stim Ekspert
10. juli 2021 - 21:15 #2
Har du prøvet at åbne din xampp og starte både MySQL og webserveren?
Avatar billede Regitze Praktikant
11. juli 2021 - 00:54 #3
Hej Zagger

Nu har jeg desværre ikke så meget forstand på dette område, men opdateringen var en ganske almindelige windows opdatering, og problemet er også i edge.
Jeg har ikke andre computer til at tilgå bloggen på, da det er en virtuel maskine.
Jeg ved ikke hvad DNS er, men jeg har ikke været inden og ænrdre i nogen indstillinger.

Men en ting jeg tror jeg har fundet ud af, er at XAMPP burde virke, da jeg kan komme ind på http://localhost/dashboard/ og se menuen hvor der bl.a. er phpmyadmin - jeg kan bare ikke komme ind i phpmyadmin - så skrives der at der bliver aktivt nægtet adgang for destinationscomputeren - som jeg antager er min egen maskine.

jeg håber det kunne give dig lidt
Avatar billede Regitze Praktikant
11. juli 2021 - 01:08 #4
Hej Michael

Jeg plejer at åbne XAMPP og køre både MySQL og Apache - hvis det er det du mener.
I hvert fald plejer jeg at kunne komme igennem, således at jeg kan skrive min WP-admin kode og så komme videre ind på bloggen - men nu kommer jeg slet ikke ind til WP-admin før den siger at der ikke kan etableres forbindelse. Den vil endda heller ikke vise mig min blog, uden at være logget ind, som den ellers også normalt giver mulighed for, så får jeg den tilsvarende besked.

håber det var det svar du ledte efter :)
Avatar billede zagger Juniormester
11. juli 2021 - 08:26 #5
Det lyder som om der er et portnummer der enten mangler, ikke stemmer eller bliver blokkeret. Tjek at det er konfigureret korrekt.

https://stackoverflow.com/questions/22971248/xampp-phpmyadmin-access-denied-error2002

Hvis det er konfigureret korrekt og stadig ikke virker, så tjek at det ikke bliver blokkeret i firewallen. Det gør du nemmest ved at slå firewallen helt fra mens du tester.
Avatar billede Regitze Praktikant
11. juli 2021 - 20:05 #6
Hej Zagger

tak for linket, det hjalp :D
Nu kan jeg komme ind på min database igen, men desværre løste det ikke hele problemet, som jeg ellers naivt troede.
Jeg kan nemlig stadig ikke tilgå min blog, når jeg gå ud i browseren og skriver localhost/wordpress/wp-login.php kommer deres login side ikke frem, men til gengæld får jeg denne besked  "Fejl ved etablering af databaseforbindelse" :(
Ved du noget om, hvordan jeg løser dette?
Avatar billede zagger Juniormester
11. juli 2021 - 21:17 #7
Tjek at login til databasen er korrekt. Her tænker jeg at det igen kan være portnummer der driller. Du kan redigere dblogin i wp-config.php.

https://wordpress.org/support/article/editing-wp-config-php/
Avatar billede Regitze Praktikant
12. juli 2021 - 10:33 #8
Hej Zagger
Du havde ret :D det er jo fordi jeg ikke har tilføjet port 3307 efter localhost, som vist her:
define( ' DB_NAME ', ' wordpress ' );
define( ' DB_USER ', ' root' );
define (' DB_PASSWORD ', ' ' );
define ( ' DB_HOST ', ' localhost ' );
define ( ' DB_CHAREST ', 'utf8mb4 ' );
define ( ' DB_COLLATE ', ' ' );

men med et lille problem følger der som regel flere spørgsmål ;) - nu hvor jeg har ændret localhost til localhost:3307 både i config.inc.php og i wp-config.php får jeg et nyt billede frem og her ser det ud som om jeg skal igang med at installere Wordpress.
Den skriver bl.a. velkommen til den berømte 5-minutter WordPress installeringsproces osv.
og nede i Nødvendige informationer vil den gerne have en sidetitel og min e-mail. Den skriver at brugernavnet findes - men kan jeg bare udfyld disse to felter og tryk installer uden at den vil betyde at hele min blog er væk og skal genskabes? :)
Avatar billede zagger Juniormester
12. juli 2021 - 11:39 #9
Det virker til at der er gået ged i et eller andet efter den Windows opdatering. Normalt kører mysql på port 3306. At den lige pludseligt er ændret til 3307 virker underligt. Og at den nu vil oprette wordpress på ny virker endnu mere underligt.

Er det den rigtige database (DB_NAME) der kaldes op til?
Kan du se om alt indhold er der via phpmyadmin?

Jeg er også i tvivl om den eksisterende database bliver overskrevet/slettet hvis du kører installationen igen.
Avatar billede Regitze Praktikant
12. juli 2021 - 14:34 #10
Okay nu har jeg været inde og redigere på portene og selvom mysql i XAMPP køre på port 3306 nu og databasen er sat til localhost:3306, både i WP-config og Phpmyadmin config filerne - får jeg stadig installerings siden fra WordPress :(

Ja det er den database der har noget i sig, når man trykker på det lille plus/minus udenfor databasens navn - i modsætning til de andre databaser jeg har oprette i tidernes morgen (som er tomme) ude i venstre side i Phpmyadmin.

Den indholder følgende:
wp_commentmeta
wp_cmments
wp_links
wp_options
wp_postmeta
wp_posts
wp_termmeta
wp_terms
wp_term_relationships
wp_term_taxonomy
wp_usermeta
wp_users

Det var det jeg frygtet, du vil sige :'(
jeg skal godt nok ikke skrive et brugernavn eller adgangskode - kun min blogs navn og min e-mail....
Avatar billede Regitze Praktikant
12. juli 2021 - 14:44 #11
Og jo den databasen der har noget i sig hedder det samme både i phpmyadmin og wp-config :)
Avatar billede zagger Juniormester
12. juli 2021 - 15:33 #12
Kan det mon have noget at gøre med URL'en?

Nu må du ikke hænge mig op på det (det er noget tid siden jeg har rodet med wordpress), men mener der er noget med at man bliver refereret til en config URL første gang man logger ind (altså hvis wordpress ikke allerede er konfigureret). Derefter bliver URL'en automatisk ændret til login-siden.

Jeg kan ikke huske hvad den hedder eller hvor man ændrer det. Men det kunne godt virke til at du rammer konfig-URL'en eller at wordpress ikke kan se at du allerede har konfigureret den.

Jeg mener at den skal hedde noget alá http://domæne.dk/blognavn. (I dit tilfælde skal du nok bruge localhost og måske have portnummer med: http://localhost:port/blognavn)

Har fundet et link der kommer omkring det. (OBS. Nu er vi inde og rode i noget jeg ikke har den store erfaring med, så læs evt. lidt mere op på det inden du går i gang.)

https://wordpress.org/support/article/changing-the-site-url/
Avatar billede Regitze Praktikant
14. juli 2021 - 21:17 #13
Hej igen Zagger

Nu har jeg siddet og kigget på min SQL database og har faktisk opdaget at den ikke ser helt ud som den skal. :O
Jeg kan ligesom jeg fortalte dig tidligere se, at der ligger tabeller inden i databasen, men når jeg klikker på databasen, så er tabellen for rækker tom, datatyper er tom, tegnsæt burde der stå utf8mb4_unicode_ci men min står der bare at den er i brug og størrelse er også tom :O

Når jeg så klikker ind på WP_options for at se siteurl'en, så får jeg en fejl!
Den kommer med #1932 table "wordpress.wp_options' doesn't exist in engine".....
Hvad betyder det så lige? er min database alligevel væk?  :S
Avatar billede zagger Juniormester
15. juli 2021 - 07:26 #14
Det kunne godt tyde på at databasen er tom.

Nu kommer det berømte spørgsmål så. Har du backup?
Avatar billede Regitze Praktikant
15. juli 2021 - 19:17 #15
Åhh mannn :(

hehe der er en grund til det er berømt spørgsmål ;)
min umiddelbare tanke er nej, det har jeg ikke.
Men når jeg går ind under XAMPP -mysql finder jeg en mappe der hedder data-gammel.
Er det der inden jeg skal finde backuppen.
Mener ikke at jeg personlig har lave en backup - troede faktisk at den vil gøre det automatisk (lille dumme naive mig). Det syntes jeg, at jeg har hørt et sted.
Avatar billede zagger Juniormester
15. juli 2021 - 21:08 #16
Nu ved jeg jo ikke hvilket setup du har eller hvordan det er skruet sammen, så om der skulle gemme sig en backup i data-gammel skal jeg ikke kunne sige. Men du skriver at det er en VM. Hoster du selv den eller ligger den ude i byen? Bliver der taget backup eller snapshot af dén?

Uanset hvad, så har du, ligesom mange andre, lært en vigtig lektie på den hårde måde. Det kostede mig nogle uvurderlige familiebilleder før jeg begyndte at tage backup seriøst. :)
Avatar billede Regitze Praktikant
21. juli 2021 - 20:15 #17
Hej Zagger

Beklager at jeg ikke lige har fået svaret dig...men nu har jeg siddet og kigge meget på den fordømte database og tror efterhånden at det er en tabt sag.

Opsætningen af den er en jeg har fulgte fra Nemprogrammering, den bare hedder "installation af WordPress".

Umiddelbart kan jeg ikke se den store forskel fra mappen ”data-gammel” og den der hedder ”data”. De bygger begge på null værdier, og alle deres filer ligger på samme KB, så der blev jeg ikke meget klogere.
Så desværre er jeg bange for at konstatere at der nok ikke er en backup :(

Og nu har jeg jo ikke den store forstand, på SQL og databaser generelt, men det virker som om at der er røget en connection mellem alle mine tabeller, for tabellerne er der – jeg kan jo se dem inden i Phpmyadmin, jeg kan bare ikke tilgå dem, uden at få fejlkoden #1932.

Til gengæld kan jeg (efter jeg har klikket på min databases navn) gå ud i oversigten og videre til eks. Kolonnen der hedder ”handling” og klikke på ”struktur” og se at tabellen bliver opdateret jævnligt og i SQL -koden kan jeg ligeledes se at der står SELECT * FROM ’wp_commentmeta’ WHERE 1. eks.

Men under ”søg” kommer der en besked frem der siger at der er registreret fejl på serveren. Gennemse venligst bunden af denne side (som er søg)
Og det der står for neden er følgende:

SearchControll.php#253:PhpMyAdmin\Controllers\Table\SearchController->displaySelectFromAction()
Tbl_Select.php#44:PhpMyAdmin\Controllers\Table\SearchController->indexAction()

og jeg kan hellere ikke komme ind på ”vis” eller ”indsæt” uden #1932 melder sig.

Jeg har desværre hellere ikke noget liggende ude i byen :( Så tænker lidt at nu er jeg nået til det punkt, hvor jeg stærkt overvejer at starte forfra. Afinstallere det hele og installere det på ny. :(

Ja du har helt ret, og selvom jeg gerne ville ha været dette foruden, så har det alligevel været utroligt lærerigt, jeg ville jo aldrig navigere ind i config filerne, hvis ikke dette problem var opstået eller været opmærksom på de forskellige porte de skal køre på, og hvor fandens vigtigt det er at lave disse backup osv.

Så det skal du ha utrolig mange tak for, du har været en fantastisk stor hjælp :)

Ej for fanden da!!! :O
Det er bare det værste, at miste.....det kan jeg godt forstå du er ked af - så er mit da trods alt bare en blog. Den kan i hvert fald ikke måle sig med det du har mistede :(
Avatar billede zagger Juniormester
22. juli 2021 - 16:13 #18
Det er ikke godt at vide hvad der lige er gået galt. Databaser kan være en skrøbelig størrelse hvis man ikke har den store erfaring med det, og nu er vi ude over hvad jeg kan hjælpe med, desværre.

Men jeg kan lige give et par råd med på vejen ang. fremtidig backup.

Overvej en 3-2-1 backupløsning. Det vil sige at man har 3 kopier, på 2 forskellige medier, og 1 kopi ude af huset.

Det kan f.eks. være sådan: Original kopi (selve installationen på din server), en lokal kopi på en usb-harddisk som du har liggende i en skuffe, og en kopi på en dvd eller usb-stick som ligger hos en ven eller familie, eller en kopi på en online tjeneste. Husk at tjekke engang imellem at backuppen er ok og at du kan kopiere og læse filerne fra den.

Og du skriver at du kører det i en VM. Så er det jo oplagt at tage et snapshot inden du kører opdateringer eller laver andre ændringer som du er usikker på hvordan påvirker den. (Husk at slette snapshots når du er færdig og har sikret at alt virker som det skal). Du kan evt. også tage backup af hele VM'en engang imellem. (Men husk at snapshots IKKE er det samme som backup).

Og til sidst, deaktivér automatiske opdateringer. Gør det manuelt. Så har du helt styr på hvornår der laves ændringer på serveren i den forbindelse. (Bare husk at få det gjort jævnligt).