Avatar billede jcr18 Professor
14. juli 2021 - 12:07 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvilket program til sletning af enkelte ord?

Normal benytter jeg programmet paint til at slette enkelte info (typisk persondata) i forbindelse med videresendelse af dokumenter.
Men når jeg skal åbne en PDF fil kniber det, da paint ikke kan åbne disse. At investere i et dyrt adobe program for blot at kunne slette i ny og næ ønsker jeg dog ikke.
Er der nogen der kan anbefale mig en anden mulighed?
14. juli 2021 - 12:14 #1
CTRL+B er søg og erstat.
det er en standard funktion på både PC og Mac (på Mac er det bare command+B).

Det er en standard funktion, som virker i det fleste programmer.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. juli 2021 - 12:25 #2
I PDF dokumenter skal du passe rigtig meget på med at lave lignende løsninger. Du kan bruge eks. https://www.tracker-software.com/product/downloads gratis til at lægge hvide bjælker eller lignende over. Men som med stort set alle andre PDF editorer, lægges der blot et lag ind over det eksisterende, så hvem som helst med et tilsvarende program kan også fjerne bortredigeringen igen, og se den oprindelige data.

Den eneste sikre måde med et PDF dokument, er i virkeligheden at konvertere den til et billede (JPG el. lign) - og så kan du bruge Paint til at fjerne data med.
Avatar billede perwolf Forsker
14. juli 2021 - 13:22 #3
Man kan langt hen ad vejen klare sig uden Adobe Acrobat Pro ved at benytte sig af den gratis PDF-XChange Editor Portable, der kan hentes her: https://portableapps.com/downloading/?a=PDF-XChangeEditorPortable&n=PDF-XChange%20Editor%20Portable&s=s&p=&d=pa&f=PDF-XChangeEditorPortable_9.0.355.0.paf.exe

Programmet skal pakkes ud efter download, men skal ellers ikke installeres.

Åbn dit dokument, og i værktøjslinien find gruppen Kommentarer. Klik på rektangel, og i højre side vælg fyldfarve og kantfarve. Tegn en rektangel omkring det uønskede tekst.
Når du har lagt rektangler over de uønskede tekster går man til menupunktet Fil-->Dokumentegenskaber-->Sikkerhed-->Vælg kodeord som sikkerhed. Vælg et kodeord for at man kan redigere i dokumentet. Gem dokumentet under andet navn, hvis du ønsker at bevare det originale.
Avatar billede jcr18 Professor
14. juli 2021 - 13:30 #4
Jeg siger mange tak til jeres forslag som jeg selvfølgelig gemmer og afprøver senere.
Lige nu fandt jeg metoden, at lave et screenshot. Filen fra screenshot programmet exporterede jeg og kunne herefter åbne via paint.
Avatar billede jcr18 Professor
14. juli 2021 - 13:31 #5
Perwolf> Jeg vil tro at din metode her skal bruges når jeg skal lave et "screenshot" som skal ud over skærmen (typisk når et dokument fylder mere end 1 side).
Avatar billede perwolf Forsker
14. juli 2021 - 14:03 #6
Kan da lige nævne, at websitet portableapps.com indeholder en del apps, som man ikke skal installere.
Man kan tage en USB og udpakke platformen på, og herefter er det nemt at downloade og udpakke apps til USB'en. Apps bliver downloadet som programnavn.paf.exe, og ved dobbeltklik på denne bliver man anmodet om, hvor man vil udpakke app'en.
Du har nu et USB-drev, hvorfra man kan starte rigtig mange programmer.

Jeg har en mappe på mit skrivebord, hvor jeg har installeret platformen

Hvis man vil, så kopierer man mappen med app'en fra USB'en til sin PC, og du kan nu køre programmet direkte fra din PC.

Har brugt portableapps i en del år nu, og har haft stor nytte af det.
Og så er alle apps gratis :-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. juli 2021 - 14:34 #7
Som nævnt ville jeg ikke stole på nogen PDF-editorer, når der er tale om følsomme oplysninger. Et redigeringspassword er ikke særlig svært at omgå, så hvis man vil ondt, kan man også.

Jeg vil klart anbefale dig at fortsætte med din skærmkopi løsning... - den laver PDF´en om til ren bitmap (billede), hvor der ikke ligger noget skjult under forskellige lag.
Avatar billede perwolf Forsker
15. juli 2021 - 15:10 #8
Ja, du har helt ret, ole_madsen, i dine betragtninger i #7 :-)

Man kan dog godt benytte min løsning fra #3, dog med den ændring, at i stedet for det sidste afsnit, så printer man blot sit dokument, ikke på papir, men print til PDF. Dette flader det nye dokument ud, så man ikke kan fjerne rektanglerne.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. juli 2021 - 16:51 #9
#8 - det afhænger helt af dine PDF indstillinger. Som standard, nej - så vil du stadig efter et nyt "PDF print" kunne gendanne. Men en PDF printer kan som regel sættes til at genererer bitmap billeder af outputtet, i stedet for det objektbaserede output. Hvis den er sat til det, så har du ret...