Avatar billede Iboga Juniormester
15. juli 2021 - 09:03 Der er 3 kommentarer

Defekt disk controller?

Min mor har en af de her ældre MacBooks fra omkring 2012.
Forleden startede den op med et blinkende ikon af en mappe med et spørgsmålstegn på (kan ikke finde startdisk eller OS).
Jeg startede den op i recovery mode og kunne se i Disk Utility, at der ikke blev fundet nogen harddisk.

Jeg tænkte, at det nok bare var hendes gamle mekaniske harddisk der var stået af, så jeg smed en ny Samsung EVO SSD i den.

Jeg forsøgte først at geninstallere ML via internet recovery men den estimerede tid var over 16 timer. Tænkte at det måske kunne skyldes en langsom server hos Apple, så jeg lavede i stedet en USB pen med High Sierra på.

Nu forsøger jeg så at installere fra det lokale image på USB'en, men estimeringen er over 4 timer! Det burde da tage et sted mellem 30 og 45 minutter?

En anden ting jeg også synes er mærkelig. Når jeg åbner Disk Utility, så står den og indlæser diskene i flere minutter inden de kommer til syne.
Da jeg kørte High Sierra installationen og skulle vælge en modtagerdisk, gik der også flere minutter hvor modtagerdisk bare stod til "null", inden den fandt SSD'en.

Jeg tænker selv, om problemet i virkeligheden skyldes en defekt disk controller eller lignende? Er der en måde at finde ud af det på og skal man i så fald bare vinke farvel til computeren?
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. juli 2021 - 09:31 #1
Jeg vil først understrege at jeg ikke kender til Mac, men har fundet noget på YouTube du måske kan bruge:

https://www.ifixit.com/Answers/View/185966/Bad+disk+controller+bad+or+Hard+Drive+Cable
Avatar billede INK Ekspert
15. juli 2021 - 11:22 #2
#1 er et godt bud.
Har du kørt det indbyggede diagnosticeringsprogram?
https://support.apple.com/da-dk/HT202731
Avatar billede kulawig Professor
27. juli 2021 - 10:40 #3
der ER et kendt problem med HDD kablet, dem har jeg skiftet et par stykker af