Avatar billede jacob7 Juniormester
29. juli 2021 - 11:02 Der er 5 kommentarer og
3 løsninger

Problemer med wifi via router

Min kæreste har i sin kolonihave en router som hun bruger via mobilnetværk fra Oister. Hun bruger den både på sit fjernsyn og sin tablet. Der har bare været rimeligt mange udfald især det sidste års tid. I starten har det især været på fjernsynet hvor tabletten kørte uden problemer. Nu falder det dog også ud på tabletten. Hvis hun går på ipaden via hotspot fra hendes mobil virker det tilsyneladende fint, selvom dette kun har været prøvet et par gange indtil nu. Mobilabonnementet har hun også hos Oister.
Der er lige indkøbt en ny router, da den gamle havde en del år på bagen, og dette hjalp også umiddelbart, men slet ikke nok til at man kan se et program eller en film uden alt for mange afbrydelser.
Er der nogen der har forslag til fejlfinding? Og hvorfor er problemet større på TV'et end på ipaden. TV'et er i øvrigt vist bare et par år gammelt.
Avatar billede claes57 Ekspert
29. juli 2021 - 11:22 #1
TV vil have en stabil dataforbindelse, ipad kan klare sig (vente på data). Evt sæt TV på kabel til router. Routers placering i hjemmet kan være vigtig ud fra de lokale masters placering.
https://www.mastedatabasen.dk/VisKort/PageMap.aspx kan du se hvor der er master i lokalområdet. Det kan evt være en fordel at skifte abonnement til en af de 2 andre (tdc eller telia/telenor) som har større netværk.
Og så er der jo covid det sidste år - mange flere er på nettet hjemmefra, og det sætter pres på mobile antenner.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
29. juli 2021 - 11:37 #2
#1
TV forbruger også mere data end iPad. Jeg kan se en tydelig forskel i forbruget, når børnebørnene streamer på deres iPads i stedet for TV.
Avatar billede claes57 Ekspert
29. juli 2021 - 11:49 #3
i øvrigt - en mobil-router vil helst stå i en vindueskarm - ikke gemt væk i et hjørne af stuen.
Avatar billede jacob7 Juniormester
29. juli 2021 - 12:33 #4
I forhold til signalet til routeren, burde det så ikke være okay, hvis routeren har alle streger fyldt i signalindikatoren?
Avatar billede f-arn Guru
29. juli 2021 - 12:55 #5
Som claes57 skriver skal TVet ha' en stabil dataforbindelse så prøv at tjekke hvor godt hendes Wifi virker.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.farproc.wifi.analyzer&hl=en_US&gl=US

https://apps.apple.com/us/app/inet-network-scanner/id340793353
Avatar billede claes57 Ekspert
29. juli 2021 - 13:29 #6
#4 - mobil-signal er så ok.
Som jeg har forstået tvsignaler, så sendes der et fuldt billede, og derefter en række mindre med opdateringer rundt på skærmen, og efter lidt tid et nyt fuldbillede. Hvis en af de små opdateringer tabes, så sker der ikke en dyt på tv før næste fuldbillede.
Derfor - test gerne med kabel til router - bare et par dage, for at se om det ændre på stabiliteten.
Avatar billede Slettet bruger
29. juli 2021 - 15:12 #7
1. Husk, at skifte standard Router administrator bruger logind til noget i selv kender. bruger og adgangskode, eller hvis det bare er adgangskoden, så skift dette.

2. Smart TV fungere bedst for 2.4 Ghz frekvenser i kanal 1, kanal 6 eller kanal 11.
-Så, hvis din router automatisk delegerer frekvenser, skift den til statisk ved et af de nævnte kanal.

3. WiFi generationer: Indstil dit WiFi router til den nyeste WiFi generation.
https://ibb.co/74jJttP

Her er WiFi generation du kan bruge som liste:
802.11a (WiFi 2)
802.11b (WiFi 1)
802.11g (WiFi 3)
802.11n (WiFi 4)
802.11ac (WiFi 5)
802.11ax (WiFi 6)

-Eksempel ved mit benytter jeg mig af WiFi 4, fordi det er den eneste seneste udgave, men dette kan hurtigt skifte hvis jeg sætter eget personlig WiFi 6 til.

---
Her er til Oister Opsætning af Router, hvis du vil ind til routeren:
https://www.oister.dk/hjalp/internet-support/opsatning-af-router/
Avatar billede jacob7 Juniormester
01. august 2021 - 20:20 #8
Tak for alle svarene. Sjovt nok virker forbindelsen nu uden nævneværdige udfald, så vi har ikke prøvet så meget af endnu. Vi havde også fået at vide af Oister, at en af masterne i nærheden havde været ude af funktion et stykke tid men snart ville blive repareret, så måske er det det som har hjulpet. Vi troede bare ikke at det kunne være det, fordi problemet med forbindelsen har været der en længere periode. Nu har jeg imidlertid en række gode ideer til at afhjælpe det, hvis problemet opstår igen, så jeg siger tak!