Avatar billede Dennis Juniormester
08. august 2021 - 12:16 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Valg af studiecomputer

Hej

Da jeg skal starte på uni ville jeg høre hvad kloge mennesker som jer siger til denne computer :)  https://www.power.dk/computere-og-tablets/computere/baerbar-pc/hp-pavilion-15-eg0424no-156-baerbar-pc/p-1122071/
Er det en fin studiecomputer til psykologi, hvor der ikke bruges tunge Excel-ark osv. ?

På forhånd tak
Avatar billede claes57 Ekspert
08. august 2021 - 12:51 #1
husk sikkerhedskopiering (evt til skyen med onedrive)
og så måske tilkøbe en video/mic ting til kommunikation og evt optage ting i undervisningen (hvis det tillades)
08. august 2021 - 14:19 #2
Ja

Og det skal dælme være et seriøst stort regneark før den ikke kan trække det.
Avatar billede Dennis Juniormester
08. august 2021 - 21:11 #3
Mange tak for jeres inputs.
Hvad tænker i om at vælge en computer med intel gen 10 i stedet for 11. Er de penge værd at spare eller er det godt givet ud at give ca. 1000 kroner mere for at den nyeste processer?
Avatar billede claes57 Ekspert
09. august 2021 - 08:13 #4
Min er 7'ende gen. (Kaby Lake) - og jeg har ikke behov for at skifte endnu - så bare brug de 1000kr på noget andet.
13. august 2021 - 19:02 #5
@ #3 Godt spørgsmål.
En "nyere" computer er hurtigere, og vil som sådan holde længere, målt på ydelse.
Gen 10 vs. gen 11.
Spørgsmålet er om du beholder din computer længere?
Mit svar er: Det kommer lidt an på hvad der elles er i computeren
Køber du en gen 10 med en NVMe SSD vs. en Gen 11 med en SATA SSD eller en HDD (HDD er nok død og borte). Så ville jeg vælge en Gen10.
Kører de begge med en NVMe SSD, så ville jeg nok vælge en Gen 11.
Men det kommer jo også an på økonomi

jeg er overbevist om at begge maskiner har NVMe. Men der er forskel på 4x PCIe baner og PCIe 8x baner til NVMe diskene.

Det næste er, hvornår kører operativ systemer of programmer fra en Gen10 vs. en gen 11?

Min "PC" er en workstation fra omkring 2007, den kører problem frit Windows 10, men jeg tror ikke de klarer Windows 11, det er nok ved at være slut efter 14 år.

Kort sagt seneste og hurtigste holder længere.
Kommer det an på økonomi, tag den lidt ældre.
Avatar billede Dennis Juniormester
14. august 2021 - 14:07 #6
I er fantastiske!
Jeg har egentlig besluttet mig for at købe den HP der, men så denne Lenovo https://www.lenovo.com/dk/da/laptops/ideapad/s-series/IdeaPad-5i-14IIL05/p/82FE00MDMX
Det er jo samme pris, så mit spørgsmål er hvilken man skal gå med?
Avatar billede claes57 Ekspert
14. august 2021 - 14:31 #7
Lenovo er lidt lettere at håndtere (14" mod 15,6") - men jeg foretrækker personligt et numerisk tastatur til højre (så point til hp - den er lidt brede, og har derfor pladsen).
14. august 2021 - 14:39 #8
@#6.
Den du bedst kan lide.
Det er i bund og grund det samme der er inde i dem, du kan sætte dig ned og sammenligne specifikationer.

HP er lidt længere fremme end deres konkurrenter, på nogle områder. Det giver anledning til  kritik (negativ).
De er et Califonisk (Silicon Vally) firma, og dermed lidt mere politisk korrekte.
Omvendt er HP Labs en del af udviklingen, hvor de andre "bare" er med på vognen.
HP smider nogle gode værktøjer i pakken, men der er også nogle der hader det som pesten.

Køb du blot den du bedst kan lide.
Avatar billede claes57 Ekspert
14. august 2021 - 19:30 #9
Der er en hovedregel. Når du køber en pc til dig selv, så må du IKKE se på priser de næste 12 måneder. 🤓
Avatar billede Dennis Juniormester
15. august 2021 - 19:57 #10
Hahahah det er et fantastisk godt råd