Avatar billede Deeds Juniormester
09. august 2021 - 19:47 Der er 3 kommentarer

Gendannelse af data fra ekstern harddisk

Hej jeg har en ekstern harddisk af mærket Seagate som fornylig er blevet konstateret at have en fysisk defekt ved en IT butik, hvor jeg var nede og efterspørge hjælp. Harddisken blev testet og kunne ikke boote. Jeg har tidligere haft held med at bruge et program som hedder "EaseUS" ved et tidligere harddisk crash, men blev fortalt at det ikke kan bruges denne gang, da disken er FYSISK defekt, og ikke SOFTWARE defekt.

Jeg søger råd ift. gendannelse af mine data.

Hvem kan jeg med fordel opsøge, som er professionelle og kan levere et vellykket arbejde?

Ved et hurtigt kig på nettet dukker følgende bl.a. op. Nogen som har gode råd, erfaringer ved at benytte eks.:

-    Recoverit.dk - https://www.recoverit.dk/
-    Digitalsupport.dk - https://digitalsupport.dk/
-    evt. andre?

(Jeg har tjekket trustpilot, hvor der er hovedsageligt er gode, men også blandede anmeldelser)

Hvad forårsager skaden?
Der opstår en fejl da jeg er ved at overføre filer fra min ekstern harddisk til et usb stik som begge er koblet til min PC i den forbindelse. Overførslen går i stå og herefter begynder problemet. Efter at have annulleret overførslen og trukket stikkene ud og genstartet oplever jeg at den eksterne harddisk fryser efter kort tid. Jeg kan se og umiddelbart åbne filer, hvis jeg er hurtigt nok, men efter ca. 30 sek. fryser handlingerne jeg foretager mig på drevet. (Den IT kyndige i butikken fortalte mig at det kunne tyde på at der stadig var lagret et Index som gjorde jeg kunne se filerne).
Harddisken er fyldt op med flere TBs og har stor værdi for mig. Jeg har et håb og forventning om at alt kan genskabes. Om det er realistisk ved jeg ikke?

Som sagt – nogle gode råd til hvem jeg bør opsøge, som kan hjælpe med at redde mine mange data?
Avatar billede digitalsupport.dk Seniormester
09. august 2021 - 20:09 #1
Din beskrivelse af hvordan disk opfører sig passer ret godt på en Seagate disk der har et eller flere hoveder der ikke mere læser som de skal. Der kan være risiko for datatab hvis disken tilsluttes yderligere.
For at give et realistisk bud på om data kan reddes, er det nødvendigt at undersøge diskens hoveder under mikroskop først. Alt andet er useriøst.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
09. august 2021 - 21:56 #2
Jeg har nogle gange brugt ham her: https://computer112.dk/ - han er meget seriøs, om end en lille enkeltmandsvirksomhed (sidst jeg besøgte ham).

Som skrevet ovenfor, skal du IKKE slutte den til mere. Hvis der er noget fysisk galt inde i selve kammeret, risikerer du hver gang den får strøm, at gøre skaden værre.

Jeg synes nu det lyder som et controllerboard der er stået af, så med lidt held er al data intakt. Men gør ikke selv flere forsøg, med mindre du kan undvære data.
Avatar billede digitalsupport.dk Seniormester
10. august 2021 - 06:55 #3
Computer112 udførte jeg alle clean room opgaver for indtil sidste sommer, mener han sagde han outsourcer til England nu.

Det er efter min erfaring yderst sjældent at Seagate disken har controller problemer.