Avatar billede Buggelsgaard Novice
13. august 2021 - 15:08 Der er 9 kommentarer

Samle faner i en gruppe og "klappe dem sammen"

Jeg har i et exceldokument en del faner.
Fanerne skal der arbejdes med sådan lidt gruppevis, da de hører til hver deres fase i et projekt.
F.eks. skal der i fase 1 arbejdes i fane 1-8, fase 2 i fane 9-15, fase 3 i fane 16- 25 osv.
Så for at bevare overblikket, så er der brug for, at jeg kan samle fanerne og "klappe dem sammen" ligesom når man grupperer rækker og folder dem sammen.
Dermed har jeg alle faserne i et projekt synlige og kan samtidigt arbejde direkte i hver enkelt fane i en bestemt fase.

Det med at gruppere fanerne synes jeg ikke løser det, da det jo bare er for at kunne lave samme ændring i fanerne - og indholdet i fanerne er meget forskelligt, så det kan jeg ikke rigtigt bruge.

Ligger der en standardfunktion eller skal man ud i programmering?
Avatar billede claes57 Ekspert
13. august 2021 - 17:29 #1
helt lavpraktisk, kunne man så ikke have fane 1-8 i en fil, 9-15 i en anden osv - og så have et oversigtsark, der henter relevante data fra alle andre.
Avatar billede Jan K Ekspert
13. august 2021 - 18:16 #2
Det kan ikke gøres uden programmering, og selv med, tror jeg ikke at det er helt nemt.

Pråv evt at se her
https://techcommunity.microsoft.com/t5/excel/collapse-and-expanding-worksheet-tabs/m-p/170866
Avatar billede kim1a Ekspert
14. august 2021 - 12:41 #3
Et forsideark der vælger hvilke faner skal være synlige via VBA?
Avatar billede Buggelsgaard Novice
14. august 2021 - 17:01 #4
Tak for input. Rammer ikke helt - men det lader til, at der skal VBA til for at det kan lykkes. Virker underligt, at det ikke er standardfunktion Excel.

Måske i det mindste man så kunne have fanerne synlige i flere "etager" så man ikke skal scrolle mod højre. Altså måske 10 faner i hvert lag og så 3-4 lag over hinanden.
Avatar billede claes57 Ekspert
14. august 2021 - 17:28 #5
hvis der skulle være 'etager' i faner, og du har brug for 3-4, så kommer en anden bruger med ønske om 10.
pt kan jeg bedst lige #3 - en dropned med valg af fase, og alle faner pånær de ønskede er skjulte (dvs man skjuler alle først undtagen hovedark, og ud fra valget vises så de relevante - bare for at lave en rimelig kort kode)
Avatar billede Jan K Ekspert
14. august 2021 - 19:58 #6
#5 Problemt vil nok værd at styre det, hvis der skal tilføjes nye faner i grupperne
Avatar billede claes57 Ekspert
14. august 2021 - 20:29 #7
hvis man har en tabel (excel-ark) med faser den ene vej og fanebladsnumre den anden, så burde der vel være plads nok til en opslagstabel...
Ark 0 er hovedark, ark 1 er tabellen, og resten kører bare derudaf.
Avatar billede Jan K Ekspert
14. august 2021 - 22:36 #8
#7 Det er jeg med på. Men hvis der kommer en ny fane fx fase 2, er det ikke længere fane 9 til 15, men 9 til 16, og fase 3 derfor 17 til 26 og så fremdeles. Og det s,al koden jo tilpasses til.
Avatar billede kim1a Ekspert
15. august 2021 - 00:30 #9
Men kan det ikke defineres via hovedarket, så VBAens variable vælges ud fra hvordan tabellen på forsiden ser ud?