Avatar billede elmoe Juniormester
14. august 2021 - 20:59 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Dele af scannede akvarel motiver skifter farve

Jeg har prøvet at scanne akvarel motiver ind på computeren via to forskellige scannere og af en eller anden grund bliver den orange farve scannet ind som rød.

Et eksempel er et billede af havtorn, hvor bærrene skifter fra orange til rød. De andre farver på billedet forbliver de farver de var før scanning.

Hvordan kan det være?
Er der noget jeg kan gøre for at forhindre det?
Hvis det kræver en speciel scanner at undgå det, hvilken skal jeg i så fald anskaffe mig?
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
14. august 2021 - 21:55 #1
Hvilke indstillingsmuligheder har du i scannerprogrammet?
Eksempel fra Canoscan 4400F http://finnrasmus.dk/scanner.png
Her kan den røde farve dæmpes.
Avatar billede elmoe Juniormester
14. august 2021 - 23:01 #2
Jeg synes ikke jeg kan finde den indstilling på den scanner jeg helst vil bruge af de to.

Den scanner er en Canon Lide 400.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
15. august 2021 - 07:50 #3
64-bit billedprogrammer giver kun adgang til scannere gennem WIA-understøttelse - en standardiseret, simpel tilgang med meget få indstillingsmuligheder.

For at få adgang til alle scannerens mange indstillingsmuligheder, er man nødt til at installere et forældet 32-bit billedprogram, som understøtter TWAIN teknologien.
(Mærkeligt navn: Tecnology Whitout An Interesting Name).

Jeg tilgår scanneren via en ældgammel version af Paintshop Pro 32-bit og får derved adgang til alle de avancerede muligheder. Gemmer billedet som tiff og åbner det i et nyere 64-bit billedprogram for efterbehandling.

Jeg fatter ikke, hvorfor man har forladt den teknologi, som giver fuld adgang til alle mulighederne i scannerens software.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
15. august 2021 - 09:18 #4
Avatar billede elmoe Juniormester
15. august 2021 - 10:27 #5
Mange tak for svarene FinnRasmussen. Jeg prøver at finde noget ældre software med TAWIN support og forhåbentlig kan det give mig adgang til de mange indstillinger.
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. august 2021 - 11:20 #6
#3 skriver "Jeg fatter ikke, hvorfor man har forladt den teknologi, som giver fuld adgang til alle mulighederne i scannerens software".

Det er desværre en generel tendens: når noget virker godt, dvs. til brugernes fulde tilfredsstillelse, så blever det ændret. Dette er en meget mærkelig opførsel fra producenternes side ☹
Avatar billede milter Ekspert
15. august 2021 - 12:06 #7
Kan det tænkes, skærmen er kaligreret forkert? Prøv at kigge på linket herunder:

https://www.altomdata.dk/guide-kalibrer-din-computers-skaermfarver-perfekt/
Avatar billede elmoe Juniormester
15. august 2021 - 12:14 #8
Jeg har prøvet at åbne motivet på forskellige skærme og her er præcis samme problem. Jeg vil derfor ikke mene, at det er skærmen der er problemet.
Avatar billede elmoe Juniormester
15. august 2021 - 12:29 #9
Er der en af jer der har et link til noget gratis scanner software med TWAIN support og de justeringsmuligheder som FinnRasmussen nævner?
Avatar billede claes57 Ekspert
15. august 2021 - 12:59 #10
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
15. august 2021 - 13:11 #11
#10
Ligesom alle andre billedprogrammer kan det også efterbehandle det scannede.
Skrue ned for den røde farve i udvalgte områder.
Avatar billede milter Ekspert
15. august 2021 - 18:07 #12
Har du prøvet at printe dine scanninger for at se, om farveforskellen stadig er der på print?

Hvis du kan gemme et scan på din computer og derefter uploade det til linket herunder, så kan jeg prøve at kigge på, hvad der måske skal til for at farvekorrigere billedet:

https://da.imgbb.com/

Du skriver så her igen med et link til billedet, og andre kan så måske også byde ind med forslag.
Avatar billede milter Ekspert
15. august 2021 - 18:09 #13
Og så glemte jeg lige at tilføje et link, som måske kan hjælpe dig:

https://susanchiang.com/blog/how-to-digitize-watercolor-paintings
Avatar billede elmoe Juniormester
15. august 2021 - 20:02 #14
Efterbehandling af billedet har jeg nogenlunde styr på. Tager naturligvis imod råd til hvordan farven kan rettes på en hurtig måde. Syntes bare ikke det gav mening, at dele af billedet skiftede farve til en helt anden farve. Eftersom det skifter farve uanset hvilken scanner og maskine jeg benytter, så må jeg konstatere, at det nok bare er noget man må leve med.

Her er illustrationen det drejer sig om:
https://ibb.co/2s1NCxS

Bærrene bør være orange som den her der er taget med min mobil:
https://ibb.co/PCmpwMJ
Avatar billede claes57 Ekspert
15. august 2021 - 20:21 #15
test med at tage et billede med mobil - android har en app fotoscanner, der tager flere billeder og sætter dem sammen.
Avatar billede elmoe Juniormester
15. august 2021 - 21:27 #16
Tak for tippet. Jeg er dog bange for, at kvaliteten bliver for dårlig og at der er risiko for fejl når den skal sætte billederne sammen.
Avatar billede falster Ekspert
15. august 2021 - 21:36 #17
Er der en indstilling, som hedder "color mode" e.l.?

Og hvad er den sat til?

Hvis der er en indstilling, der hedder "auto detect" eller lignende - og det ikke er den, der er brugt hidtil. Så prøv den.
Avatar billede elmoe Juniormester
15. august 2021 - 21:52 #18
Jeg har under indstilling for scanneren prøvet både at sætte den til auto detect og prøvet selv at skrue i alle de indstillinger jeg kunne komme i nærheden af. Lige meget hvad ændrer den desværre ikke fra at scanne den orange farve ind som rød.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
16. august 2021 - 07:30 #19
#14
"Syntes bare ikke det gav mening, at dele af billedet skiftede farve til en helt anden farve."
Det er hele billedet, der har rødstik. http://finnrasmus.dk/farvejusteret.jpg
Her er hele billedfladen farvejusteret til mindre rød.
Hvis du får adgang til scanneren via TWAIN kan det justeres i scannersoftwaren.
Avatar billede milter Ekspert
16. august 2021 - 19:45 #20
Jeg er enig med FinnRasmussen, hele billedet har et rødligt stik.

Jeg har forsøgt forskellige metoder for at kurere stikket, og en ændring i det, som på engelsk kaldes "hue", gav det bedste resultat. Billedet i linket herunder viser resultatet før og efter korrektion:

https://ibb.co/nPz99KC

Hvis de billeder, du har linket til i #14, viser de sande farver, så er der så stor forskel, at det er svært at forklare den. Jeg har et par gæt her.

1. Der kommer falsk lys ind i scanneren. Er låget helt lukket under skanningen?

2. Pæren i skanneren trænger til at blive udskiftet. De kan blive for gamle, selv om det ikke er almindeligt.

3. Jeg er ikke ekspert på akvareller, men papiret, de er malet på, kan have indflydelse på, hvordan skanneren opfatter farverne. Er papiret gennemsigtigt, evt. kun nogle steder? Hvis det er tilfældet, så prøv at placere et kraftigt stykke hvidt papir under akvarellen.
Avatar billede elmoe Juniormester
17. august 2021 - 17:48 #21
FinnRasmussen du har nok ret i at det er hele billedet der har en rød tone. Synes bare ikke det var så let at ramme det originale billede ved at skrue ned for den røde farve.

Jeg fik Twain drivere til at fungere, men det virkede som om, at de redigeringsmuligheder jeg fik var de samme som jeg får ved efterredigering. Derfor foretrækker jeg at efterredigere. Ellers super godt tip.

milter:
1) Låget er helt lukket. Jeg har også prøvet at holde låget nede.
2) Scanneren er helt ny, så pæren bør være i orden.
3) Det er muligt at det har med papir eller maling at gøre. Papiret er dog meget tykt og der bør ikke kunne komme lys igennem.

Har prøvet på en HP scanner og på Cannon scanneren som jeg nævnte tidligere og jeg får det præcis samme resultat med rødt motiv ved scanning.

Mange tak for jeres hjælp. Det har været virkelig brugbart. Jeg går med efterbehandling af billedet.
Avatar billede milter Ekspert
17. august 2021 - 20:32 #22
#21.

Jeg har arbejdet en del med scannere de sidste ca. 20 år. Du skriver i #21, "at de redigeringsmuligheder jeg fik var de samme som jeg får ved efterredigering".

I den forbindelse skal du lige huske på, at hvis der er så store forskelle mellem den scannede original og scanningen som i dit tilfælde, så får du et bedre slutresultat ud af, at scanningen er så tæt på originalen som muligt. Det gør efterredigeringen meget lettere og bedre.

Scannere og software til dem er ikke noget, der kan tjenes penge på i dag. Derfor vil du se, at selv nyere scannere bruger software med  USB2 til overførsel af signalet fra scanner til PC i stedet for det nyere og hurtigere USB3 eller hurtigere. USB2 blev på de fleste andre områder erstattet af USB3 i 2010.

Så hvis du ønsker at fremtidssikre dig, og du tager arbejdet med scanninger alvorligt, så bør du nok tænke på at anskaffe scannersoftware som f.eks. dette fra Vuescan:

https://www.hamrick.com/